بوستان بهجت‌آباد که محل رخداد بسیاری از اتفاق‌های سرنوشت‌ساز دوران جوانی و دانشجویی استاد شهریار است، نشانی دیگر از این شاعر پرآوازه به خود می‌گیرد.

تندیس استاد شهریار

همشهری آنلاین- نیما شایان: بهار ۹۲ بود که تندیس محمدحسین بهجت تبریزی (استاد شهریار) همزمان با برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی استاد شهریار، در بوستان بهجت‌آباد تهران رونمایی شد و این بوستان که به نوعی محل تصمیم‌های مهم در زندگی این شاعر پرآوازه است، نشانی از او پیدا کرد.

این بوستان در محله بهجت‌آباد در مرکز تهران و در محدوده خیابان ولی عصر و بلوار کریمخان زند واقع شده است که غزل معروف «بهجت‌آباد خاطره‌سی» در دیوان استاد شهریار متاثر از برشی از زندگی استاد شهریار است که به لحاظ مکانی با این بوستان گره خورده است.

علی‌اصغر شعردوست، از دوستداران استاد شهریار و سفیر اسبق ایران در تاجیکستان با اشاره به ابیاتی از شعر «بهجت‌آباد خاطره‌سی» می‌گوید: عشق معنوی شهریار از عشق زمینی شروع شده است. شهریار وقتی می‌خواست در عنفوان جوانی از دختر مورد علاقه‌اش جدا شود؛ مادر دختر، شهریار را مجبور کرد که به وی بگوید هیچ‌گاه به وصال هم نخواهند رسید و از این رو از وی خواست که با دخترش در پارک بهجت‌آباد قرار گذاشته و این موضوع را بیان کند.

نقطه عطف زندگی محمدحسین بهجت تبریزی که در این بوستان رقم می‌خورد و او درس پزشکی را رها می‌کند و راهی دیگر پی می‌گیرد، در منابع خبری اینگونه روایت شده است: در شب حادثه شهریار از ساعت‌ها پیش در محل قرار حاضر می‌شود، زمان قرار می‌گذرد، اما خبری از معشوقه‌اش نمی‌شود. در همان شب تحول بزرگ روحی در مسیر رشد و تعالی شهریار اتفاق می‌افتد، که بعدها خود آن مرحوم بیان می‌کند که اگر آن شب به وقوع نمی‌پیوست الان من پزشک بودم، ولی وقوع آن شب مرا تاریخی کرد و من در تاریخ ماندگار شدم.

اکنون شهرداری تهران در اقدامی تازه بنا دارد موزه استاد شهریار را در ساختمانی واقع در بوستان بهجت‌آباد راه‌اندازی کند.

تورج فرهادی، شهردار منطقه ۶ تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: موزه استاد شهریار بر اساس مصوبه کمیسیون بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری، در ساختمان واقع در ضلع شمالی بوستان بهجت‌آباد راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اعلام آمادگی بنیاد استاد شهریار برای مشارکت در تامین هزینه‌های بازسازی و تجهیز ساختمان در نظر گرفته شده برای این موزه، افزود: بخشی از آثار و دستنوشته‌های استاد شهریار هم‌اکنون گردآوری شده و آماده ارائه به علاقه‌مندان در این موزه است.

شهردار منطقه ۶ تهران همچنین از پیگیری ثبت بوستان بهجت‌آباد به نام استاد شهریار خبر داد و گفت: این موضوع به عنوان یک رویداد- مکان در وزارت میراث فرهنگی در دست اقدام است.

کد خبر 561192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha