گروه سلامت: پس از پیگیری‌های مکرر گروه سلامت همشهری و انعکاس اعتراض‌های جدی متخصصان پوست، سرانجام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده بدن (سولاریوم) را ممنوع اعلام کرد.

واحد بهداشت پرتوهای مرکز سلامت محیط و کار معاونت سلامت که وظیفه نظارت بر به کارگیری ایمنی و بهداشتی دستگاه‌ها و تجهیزات مولد اشعه در محیط های عمومی و کارگاهی را دارد، طی اطلاعیه‌ای، با هشدار درخصوص خطرهای استفاده از دستگاه‌های برنزه کننده، ممنوعیت استفاده از این دستگاه‌ها را اعلام کرد.

آنگونه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است، این وزارتخانه با اقدامی هماهنگ با امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران و اداره کل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی، از ورود این دستگاه‌ها به کشور ممانعت کرده است.

همچنین، معاونت‌های بهداشتی و درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز موظف شده‌اند با تشکیل گروه‌های بازرسی در ساعات غیراداری، از مراکزی که احتمال استفاده از این دستگاه‌ها در آنها بیشتر است مانند آرایشگاه‌ها، هتل‌ها، ورزشگاه‌ها و حتی مطب های پزشکی بازدید و درصورت وجود این دستگاه‌ها علاوه بر پلمب دستگاه، متصدی را نیز به مراجع قضائی معرفی کنند.

در این اطلاعیه از هموطنان درخواست شده است برای معرفی مکان‌های استفاده کننده از این دستگاه با شماره تلفن 09678 ستاد فوریت‌های سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرند.

پیش از این، متخصصان پوست، بارها با تاکید بر این‌که تنها مصرف طبی این وسیله می‌تواند مجاز باشد، اعلام کرده بودند که مصارف غیرطبی و زیبایی از وسایل برنزه‌کننده پوست به‌طور حتم با ابتلای استفاده‌کنندگان به سرطان پوست همراه است؛

چنان‌که دکتر کامران بلیغی، متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درگفت‌وگو باهمشهری، ضمن استقبال از این اقدام وزارت بهداشت گفت: استفاده غیرطبی از اشعه ماورای بنفش برای برنزه کردن پوست (سولاریوم)، در همه جای دنیا به شکل رسمی، ممنوعیت دارد و در هیچ کجا برنزه شدن به این روش، توجیه علمی ندارد.

دکتر بلیغی تنها کارکرد دستگاه‌ها ی سولاریوم که رواج بسیاری هم در کشور ما یافته‌اند را برای برخی مصارف درمانی و آن هم تنها زیر نظر پزشک متخصص مجاز دانست وافزود: اطبا در حال حاضر از سولاریوم و اشعه درمانی برای بهبود برخی از بیماری‌ها از جمله پسوریازیس، برخی از اگزماها، سرطان‌های پوست و لنفوم‌ها استفاده می‌کنند که علاوه برآن، موجب برنزه شدن پوست نیز می‌شود.

با این اوصاف و درحالی‌ که این روزها دستگاه‌های سولاریوم در استخرها و مکان‌های ورزشی گرفته تا آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، به وفور یافت می‌شود و متقاضیان آن در برخی از مناطق شهر چنان زیادند که گاهی برای استفاده از این دستگاه‌ها باید از یک ماه قبل وقت بگیرند، باید دید این ممنوعیت تا چه حد عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 56118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز