«مادران واقعی» به کارگردانی نایومی کاواسه شصت و هفتمین فیلم است که به نمایندگی از سینمای ژاپن به آکادمی اسکار معرفی می‌شود تا دومین جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را برای این کشور ببرد.

فیلم ژاپنی مادران واقعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین دیلی، «مادران واقعی» که قرار بود بهار امسال در جشنواره کن رونمایی شود، نخستین حضور کاواسه ۵۱ ساله در رقابت اسکار و سومین فیلم از سینمای ژاپن است که با کارگردان زن راهی اسکار می‌شود. پس از برگزار نشدن کن ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا، «مادران واقعی» نخستین بار در دنیا در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و سپس مهمان جشنواره سن‌سباستین در اسپانیا شد.

کاواسه فیلم تازه خود را بر اساس رمان میزوکی تسوجیمورا (انتشار در ۲۰۱۵) ساخته و در آن داستان خانواده‌ای را در ژاپن امروز روایت کرده است که کودکی پنج ساله را به فرزندی می‌پذیرند اما ناگهان مادر واقعی کودک پیدا می‌شود و آنها نگرانند بخواهد بچه را پس بگیرد. پیش از «مادران واقعی»، دو فیلمساز زن دیگر در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به نمایندگی از ژاپن به اسکار رفته و البته در نامزد شدن ناکام مانده بودند.

از مجموع ۶۷ نماینده ژاپن در اسکار، ۱۲ فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی یا همان بهترین فیلم خارجی‌زبان شده‌اند که آخرین آن «خانواده دزدها» به کارکردانی هیروکازو کره-ادا در ۲۰۱۹ بود. ژاپن تا امروز فقط یک‌بار بار با «عزیمت‌ها» ساخته یوجیرو تاکیتا در ۲۰۰۹ برنده اسکار شده و سه فیلم «راشومون»، «دروازه جهنم» و «سامورایی، افسانه موساشی» در دهه ۱۹۵۰ اسکار افتخاری گرفته‌اند.

در اروپا هم هیاتی مستقل و ۹ نفری از نمایندگان سینمای آلمان از میان ۱۰ فیلم برگزیده، «و فردا تمام جهان» به کارگردانی جولیا فن هاینتس را راهی اسکار نود و سوم کرد. فیلمساز ۴۴ ساله اهل برلین این درام سیاسی را نخستین بار در بخش مسابقه هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش گذاشت و البته «و فردا تمام جهان» در مراسم اختتامیه نصیبی از جوایز نبرد.

فن هاینتس نخستین فیلمساز زن سینمای آلمان پس از مارگارت فن تروتا از سال ۲۰۰۳ بود که توانست وارد بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم ونیز شود. حالا هم نماینده آلمان در بخش بهترین فیلم بین‌المللی در اسکار ۲۰۲۱ است. «و فردا تمام جهان» در جشنواره شیکاگو هم حضور داشت و جایزه هوگو نقره‌ای بهترین گروه بازیگری را برد.

فهرست ابتدایی ۱۰ فیلم برگزیده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی روز ۹ فوریه و پنج نامزد نهایی این بخش ۱۵ مارس اعلام می‌شود. سال گذشته «انگل» از کره جنوبی برنده اسکار شد و امسال قرار است نود و سومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ برگزار شود.

کد خبر 561106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha