چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع گذر از بحران خشکسالی برگزار شد.

در این جلسه شهردار تهران، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، مدیر عامل شرکت توز یع برق استان تهران و معاون وزیر نیرو در امور آب حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر قالیباف و رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران، در مورد برگزاری این نشست گفت: چنین جلساتی در ستاد بحران شهر تهران با مسئولیت شهرداری و برای حوادث غیر مترقبه برگزار می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند و امروز این نشست در مورد بحران آب و برق و خشکسالی که دغدغه شهروندان است، برگزار شد.

وی با بیان این که باید به استفاده بهینه از انرژی و کاهش 10 درصدی آن توجه شود افزود: در بخش انرژی برق باید تلاش کنیم تا مصرف را روزانه 600 مگابایت کاهش دهیم و در گزارشی نیز که امروز ارائه شد و با اطلاع رسانی‌های  مناسبی که صورت گرفته، صرفه جویی‌های خوبی در این مورد انجام شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهر تهران ابراز امیدواری کرد که چنانچه صرفه جویی با این روند ادامه پیدا کند با کمک مردم به جایی برسیم که شرکت آب و فاضلاب و برق تهران زمان خاموشی و قطع برق را کاهش دهند .

هم چنین در این نشست دکتر مازیار حسینی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران، نیز با بیان این که تهران از جنبه‌های مختلف شرایط متفاوتی با سایر شهرهای کشور دارد و نیازمند توجهات ویژه‌ای است، گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از فروردین ماه امسال بحث خشکسالی را با همه ارگان‌های مربوطه دنبال کرد و کار گروه تخصصی مشترکی تشکیل شد که شرایط را در کوتاه مدت مانند خشکسالی امسال و این که چگونه این وضعیت کمترین صدمه را به زندگی شهری بزند و هم چنین شرایط خشکسالی در سال های آتی را بررسی کند و تمهیدات خاصی را برای سال های آینده که روند خشکسالی ادامه خواهد داشت بیندیشد.

وی افزود: بحث مصرف انرژی در کشور ما غیر قابل قبول است که اقدامات درازمدت در مسائل فرهنگی و تغییر الگوی مصرف در خانواده ها را می طلبد.

هم چنین در این نشست، راهکارهایی اجرایی ستاد مدیریت بحران شهر تهران برای گذر از بحران خشکسالی ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که این راهکارها به شرح زیر است :

تدوین و پیشنهاد برنامه جامع کاهش اثرات خشکسالی در حوزه تامین آب برای بررسی تدوین و برای تصویب به ستاد مدیریت بحران شهر تهران ارائه شود .

تدوین و پیشنهاد برنامه جامع کاهش اثرات خشکسالی در حوزه تامین نیروی برق جهت بررسی و تصویب در ستاد مدیریت بحران شهر تهران .

طی برنامه ای یک ماهه بهره برداری از آب شرب شهری جهت آبیاری فضای سبز به صفر کاهش یافته و با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهر تهران ، معاونت فنی و عمرانی شهرداری و معاونت خدمات شهری نسبت به جایگزینی و تامین آب مورد نیاز فضای سبز از منابع غیر شرب اقدام شود .

شرکت آب و فاضلاب شهر تهران با هماهنگی مناطق نسبت به تعیین محل حفاری چاه های اضطراری تامین آب شرب اقدام کند .

تجهیز و بهره برداری از چاه های موجود آب شرب در اختیار دیگر دستگاه ها و ارگان های دولتی و ارگان های عمومی در طول گذار از حالت بحران .

کنترل و نظارت دقیق بر جلوگیری از استفاده از آب شرب برای مصارف ساخت و سازهای خصوصی و عمومی و برنامه ریزی برای تامین آب مورد نیاز مربوطه از منابع غیر شرب .

استفاده و بهره برداری از سیستم های نوین آبیاری فضای سبز شهری و تدوین دستورالعمل جایگزین و استفاده از گونه های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط خشکسالی .

شناسایی ، پایش و برخورد با مشترکین پرمصرف دولتی و خصوصی در حوزه آب.

برنامه ریزی برای تجهیز چاه های آب شرب و تلمبه خانه های شبکه آب تهران به موتور برق اضطراری.

شناسایی ، پایش و برخورد با مشترکین پرمصرف دولتی و خصوصی در حوزه برق.

کاهش 50 درصدی مصرف برق تابلوهای تبلیغاتی در زمان اوج مصرف.

هماهنگی با اتحادیه های اصناف تهران برای جایگزینی لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف.

تامین سوخت مورد نیاز برای موتورهای برق اضطراری سازمان ها و نهادهای عمومی شهری.

پیاده سازی تمهیدات ویژه برای صرفه جویی 10 درصدی مصارف آب و برق در همه ساختمان های دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی.

ساماندهی و اجرای برنامه های متنوع اطلاع رسانی و فرهنگی در راستای بهینه سازی الگوی مصرف شهروندان در زمینه آب و برق.

اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای کاهش مصارف آب و برق از طریق افزایش مشارکت‌های مردمی توسط رسانه ملی.

توجه به مبحث 16 مقررات ملی ساختمان.

استفاده از سیستم های نوین کم مصرف روشنایی در پارک ها و مراکز عمومی.

در پایان این نشست نخستین پایگاه پشتیبانی ویژه مدیریت بحران که مجهز به 50 وسیله تجهیزات امداد و نجات است توسط شهردار تهران افتتاح شد.

کد خبر 56106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز