نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزیر نیرو در خصوص طرح انتقال آب کرج به تهران گفت: مسئولیت هرگونه تبعات بعدی از جمله پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، تامین آب شرب و فرونشست زمین برعهده مسئولین ذی‌ربط خواهد بود.

رودخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی عسگری در تذکری به وزیر نیرو آورده است با طرح انتقال آب از رودخانه کرج به تصفیه خانه ششم تهران از طریق تونل تاسیس شده، ۷.۵ متر مکعب بر ثانیه از جریان پایه آب رودخانه کرج حذف می‌گردد، لذا سوالات و ابهامات جدی برای مردم فهیم استان البرز ایجاد شده که نیاز به پاسخ‌گویی دارد: 

۱- آیا کاهش کیفیت آب شرب تهران و افت تراز آب زیرزمینی و نشست زمین فقط مختص تهران است و استان البرز دچار مشکل نمی‌گردد؟! همان طور که مطلع هستید در وضعیت فعلی استان البرز افت تراز آب زیرزمینی سالیانه یک متر و نشست زمین در دشت‌های جنوبی سالیانه ۳۰ سانتی‌متر  است.

۲-  همان طور که می‌دانید منابع آب استان البرز ۷۸ درصد از منابع زیرزمینی و ۲۲ درصد از آب‌های سطحی تامین می‌شود. در صورتی که این درصد برای تهران ۵۰ به ۵۰ است. جناب آقای وزیر تا کی قرار است با این تعریف از توسعه، به صورت نامتوازن منابع شهرها و استان‌ها از بین برود؟!

  ۳- با حذف بخشی از دبی جریان رودخانه کرج، نسبت پسآب وارده افزایش یافته و تأمین آب کرج که در یک کیلومتری پایین دست بیلقان در حال انجام است با خطر جدی آلودگی آب شرب روبرو می‌شود که این انتقال گویی بدون توجه به اثرات کیفی بر روی رودخانه کرج در حال انجام است. 

۴- بر اساس مطالعات انجام شده دانشگاه تهران، حقابه زیست محیطی رودخانه کرج برای حفظ حیات رودخانه و گونه‌های زیستی و همچنین تغذیه سفره‌های زیرزمینی حداقل ۱۸۳ میلیون متر مکعب در سال است. به صورت واضح بفرمایید وضعیت بعد انتقال چگونه است و این حقابه چگونه تامین می‌شود؟! و علت این اختلاف در تعیین حقابه زیست محیطی با مصوبه هیئت وزیران که عدد ۶۳ میلیون متر مکعب است چیست؟!

مردم کرج به دنبال تضمین قطعی حیات رودخانه و زیست بوم منطقه هستند و مسئولیت هرگونه تبعات بعدی از جمله پیامدهای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، تامین آب شرب و فرونشست زمین برعهده مسئولین ذی‌ربط خواهد بود.

کد خبر 561059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha