همه آمارها از یک انتخابات کم‌سابقه در آمریکا حکایت دارند. بیش از ۷۰میلیون نفر پیش از موعد رأی خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند. برای نخستین‌بار جوانان، هم آنها که طرفدار جو بایدن هستند و هم آنها که به دونالد ترامپ اعتقاد دارند، به پای ثابت انتخابات و میتینگ‌های سیاسی تبدیل شده‌اند.

مارک فیتزپاتریک

به گزارش همشهری آنلاین، این شور و هیجان پیش از انتخابات، می‌تواند بعد از روز رأی‌گیری به خشم علیه جریان مقابل تبدیل شود. نظرسنجی‌ها این را می‌گویند. نظرسنجی‌ رویترز نشان می‌دهد که از هر ۱۰نفر هواداران هر یک از نامزدها، ۴نفر گفته‌اند که اگر در انتخابات پیش‌رو شکست بخورند، نتیجه را نخواهند پذیرفت. در کنار اینها، ترامپ را درنظر داشته باشیم که دائما می‌گوید که قرار است در انتخابات تقلب شود. همه‌چیز آماده یک بحران سیاسی تازه در آمریکاست؛ موضوعی که «مارک فیتزپاتریک»، رئیس پیشین مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در واشنگتن در گفت‌وگوی تلفنی با همشهری بر آن تأکید دارد. او می‌گوید که اگر ترامپ شکست بخورد، به‌سادگی آن را نمی‌پذیرد، مگر آنکه فاصله واقعا زیاد باشد. فیتزپاتریک معتقد است که در فاصله بین روز رأی‌گیری و روزی که قرار است رئیس‌جمهور وارد کاخ‌سفید شود، آمریکا ۳‌ماه «بسیار آشفته‌ای» را سپری خواهد کرد.

بحران کرونا طی هفته‌های اخیر یکی از پرچالش‌ترین موضوعات انتخاباتی در آمریکا بوده است. بحث بر سر مدیریت این بحران در ۲مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن، آنها را رودرروی هم قرار داد. بسیاری معتقدند که عملکرد ترامپ در بحران مدیریت کرونا در نهایت باعث شکستش در انتخابات می‌شود. آیا واقعا نارضایتی از دولت ترامپ در این زمینه تا به این حد است؟

من فکر می‌کنم که مسئله شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که اکنون در ذهن هر آمریکایی است و همین مسئله در رویگردانی بخشی از رأی‌دهندگان آمریکایی از دونالد ترامپ، نقش کلیدی داشته است. به اعتقاد من، شیوع ویروس کرونا در آمریکا اتفاق غیرمنتظره‌ای بود که باعث شده احتمال شکست ترامپ از رقیب دمکراتش خیلی بیشتر از قبل باشد.

آیا بایدن موفق شده به خوبی از سوءمدیریت دولت ترامپ در بحران کرونا علیه ترامپ استفاده کند؟

جو بایدن و تیمش فقط باید روی واقعیت‌هایی دست بگذارند که مردم آمریکا دارند به چشم‌شان می‌بینند. روزانه چیزی حدود هزار نفر در آمریکا قربانی می‌شوند و بایدن فقط کافی است بر این مسئله تأکید کند. البته به‌نظر می‌رسد بایدن خیلی علاقه‌مند نیست که از این آمار مرگ‌ومیر به نفع برنامه‌های سیاسی خودش استفاده کند. من معتقدم که او و تیمش بهتر از این می‌توانستند از این بحران مدیریتی پیش آمده در دولت ترامپ برای شکست او استفاده کنند.

مسئله دیگری که همیشه در صدر موضوعات مورد بحث در انتخابات آمریکا بوده، مسئله اقتصاد است. مردم آمریکا از عملکرد اقتصادی ترامپ راضی هستند؟

طبق نظرسنجی‌ها، با وجود آنکه بحران کرونا بر اقتصاد هم اثرگذار بوده، اما بخش بزرگی از جامعه آمریکا عملکرد اقتصادی ترامپ را مورد تأیید قرار می‌دهند. تا قبل از شیوع ویروس، اقتصاد وضعیت خوبی داشت و هنوز نگاه خیلی از مردم در آمریکا به آن دوره است. البته نباید فراموش کرد که ترامپ وارث یک اقتصاد قدرتمند از باراک اوبا بود ادامه روند قبلی به او کمک کرده تا اقتصاد را در شرایط مثبت نگه دارد.

کدام‌یک از اقشار جامعه آمریکا، از عملکرد اقتصادی ترامپ راضی‌تر هستند؟ مثلا کارگران یا کشاورزان؟

سخت است که در این زمینه بشود آدم‌ها را از هم جدا کرد. همه آنهایی که فکر می‌کنند طی سال‌ها از طبقه نخبگان جامعه در شهرهای بزرگ سواحل شرقی و غربی آمریکا جا مانده‌اند، اکنون طرفدار ترامپ هستند. خیلی از مردم در شهرهای کوچک‌تر چنین نگاهی دارند.

در اندک فرصت باقی‌مانده تا روز انتخابات، همه در مورد نظرسنجی‌ها حرف می‌زنند. چقدر احتمال دارد سال۲۰۱۶ تکرار شود و نامزد دمکرات‌ها با وجود پیشتازی در نظرسنجی‌ها، بازنده انتخابات باشد؟

دمکرات‌ها در اینجا خیلی نگران تکرار این ماجرایی هستند که به آن اشاره کردید. سال۲۰۱۶، شکست کلینتون همه را شوکه کرد. مشخص شد که نظرسنجی‌ها درست از آب درنیامدند. دلیلش هم این بود که برخی از افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده بودند، حمایت‌شان از ترامپ را بروز نمی‌دادند. مثلا می‌توانیم اسم آنها را هواداران خجول ترامپ بگذاریم. این دلیل اصلی خطا رفتن نظرسنجی‌ها بود.

امسال اما ۲دلیل وجود دارد که می‌توان به‌ نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؛ یکی اینکه فاصله بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها بیشتر از فاصله‌ای است که کلینتون و ترامپ در سال۲۰۱۶ از یکدیگر داشتند. بایدن در بسیاری از نظرسنجی‌ها بیش از ۱۰درصد با ترامپ فاصله دارد. فاصله کلینتون همیشه حدود ۶درصد بود. دلیل دوم این است که هواداران خجول ترامپ، بعد از ۴سال حضور او در قدرت، دیگر نیازی نیست نگرش خود را پنهان کنند و بابت آن خجالت بکشند. نامزد مورد نظر آنها، رئیس‌جمهور در قدرت است و چیزی برای پنهان‌کردن وجود ندارد.

نامزدهای انتخابات آمریکا همیشه روی غافلگیری اکتبر حساب می‌کنند تا شاید بتوانند ورق را به‌نفع خودشان برگردانند. به‌نظر شما غافلگیری اکتبر ترامپ امسال چه بوده است؟

ترامپ برای انتشار اسنادی علیه هانتر بایدن، فرزند جو بایدن، روی اف‌بی‌ای حساب کرده بود. این ماجرا قرار بود غافلگیری اکتبر ترامپ باشد. اما مشخص شد که فرزند بایدن کار خلافی انجام نداده و همین باعث عصبانیت ترامپ از رئیس اف‌بی‌ای و دادستان کل شد.ترامپ در عرصه سیاست خارجی اما یک دستاورد داشته که سعی کرده از آن به اندازه یک غافلگیری اکتبر بهره بگیرد. برقراری روابط میان ۳کشور عربی با اسرائیل، برگ برنده ترامپ در سیاست خارجی طی هفته‌های اخیر بوده است. این مسئله درست در ماه اکتبر اتفاق افتاد.

آیا برقراری روابط میان ۳کشور عربی و اسرائیل آنقدر وزن دارد که بر انتخابات در کشور شما اثرگذار باشد؟

خب، این مسئله آنقدر وزن ندارد. در کل، سیاست خارجی آنقدرها در انتخابات آمریکا اثرگذار نیست، به‌طور مشخص، برقراری روابط میان ۳کشور عربی و اسرائیل، برگ برنده خاصی هم نیست؛ چراکه در واقع صلحی اتفاق نیفتاده است و این ۳کشور درگیر جنگ با اسرائیل نبوده‌اند. غیر از این نباید فراموش کرد که فلسطینی‌ها غایب بزرگ این روند هستند. عربستان هم به آن نپیوسته است. اگر مسئله‌ای در مورد کره‌شمالی، روسیه، چین  یا ایران اتفاق می‌افتاد، قضیه فرق می‌کرد، اما برقراری روابط میان این کشورها با اسرائیل موضوع چندان مهمی نیست. به‌هرحال، ترامپ سعی کرده از آن به‌عنوان یک پیروزی در عرصه سیاست خارجی، بهره لازم را ببرد.

ترامپ طی ۴سال حضورش در کاخ‌سفید، هم در قبال دوستان و هم در قبال دشمنان آمریکا، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت. فرص کنیم که ترامپ دوباره به ریاست‌جمهوری برسد. به‌نظر شما دوره دوم او با دوره اولش چه تفاوت‌هایی خواهد داشت؟

خدای من! یعنی ۴سال دیگر هم او را داشته باشیم؟

بله!

اگر او دوباره انتخاب شود، همین کارهایی که انجام داده را با شدت بیشتری دنبال خواهد کرد. او در دوره دوم، هیچ ملاحظه‌ای در مورد فرارسیدن انتخابات هم ندارد، بنابراین هرآنچه می‌تواند برای میراثی که به یادگار می‌گذارد، انجام می‌دهد. تلاش می‌کند هوادارانش راضی باشند. مثلا در مورد دوستان آمریکا، به‌نظر من او همچنان از آنها می‌خواهد که هزینه تامین امنیت‌شان از سوی آمریکا را پرداخت کنند. در مورد دشمنان سنتی آمریکا، باید بگویم که ترامپ دوستدار رژیم‌های قدرتمند است؛ حالا فرقی نمی‌کند آنها رژیم‌های استبدادی باشند یا نه. پوتین در روسیه و محمدبن‌سلمان در عربستان، چهره‌های مورد علاقه او هستند و من فکر می‌کنم او به سمت تقویت روابطش با اینها می‌رود. ترامپ احتمالا به سمت دشمنی بیشتر با چین پیش می‌رود.

در مورد ایران چطور؟

فکر می‌کنم ایران را مجبور می‌کند که برای مذاکره بر سر یک توافق جدید سر میز بنشیند. اگر برنده انتخابات شود، خب از موضع قدرت رفتار می‌کند. فکر می‌کنم ایران در دوره دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، روزهای سختی را درپیش خواهد داشت.

یعنی فکر می‌کنید همچنان به سیاست فشار حداکثری ادامه می‌دهد؟

قطعا. حتی این سیاست را تشدید می‌کند. بخش‌های بیشتری از اقتصاد ایران تحریم می‌شود تا ایران در نهایت به مذاکره تن دهد؛ هم بر سر برنامه هسته‌ای ایران و هم بر سر سیاست‌های منطقه‌ای‌اش.

اگر بایدن پیروز شود چطور؟ سیاست او در قبال ایران چه خواهد بود؟

بایدن به برجام بازمی‌گردد، درصورتی که ایران هم به تعهداتش بازگردد. بایدن دیگر مسائل را هم با ایران مطرح خواهد کرد. مثلا مسئله حوثی‌ها در یمن. فکر می‌کنم موضع دولت بایدن در قبال ایران، از موضع احترام متقابل خواهد بود. بایدن می‌داند که ایران هم نگرانی‌ها و منافع خودش را دارد. فکر می‌کنم در دولت بایدن، شاهد یک دیپلماسی تمام‌عیار در تعامل با ایران باشیم.

فکر می‌کنید بایدن مسائل منطقه‌ای را با توافق هسته‌ای ایران گره خواهد زد؟ یعنی بازگشت به توافق را به مذاکره بر سر نقش ایران در منطقه منوط می‌کند؟

فکر می‌کنم بایدن ابتدا به فکر احیای برجام خواهد بود، سپس بر سر مسائل منطقه‌ای با ایران بر سر میز مذاکره خواهد نشست. فکر نمی‌کنم توافق هسته‌ای را با مسائل منطقه‌ای گره بزند. بایدن می‌داند که برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند منفی‌ترین اثر را بر امنیت ملی آمریکا داشته باشد، بنابراین بلافاصله برای حل آن اقدام خواهد کرد.

به بحث انتخابات برگردیم؛ فکر می‌کنید در ایالت‌هایی که صحنه اصلی نبرد میان ۲ نامزد هستند، برد در نهایت با چه‌کسی خواهد بود؟

من با خیلی‌ از دوستانم در پنسیلوانیا تلفنی صحبت کرده‌ام. تمایل مردم به بایدن در این ایالت چشمگیر است. خیلی‌ها پیش از موعد رأی‌شان را به صندوق‌ انداخته‌اند و خیلی‌ها هم به‌صورت پستی رأی داده‌اند. به‌نظر می‌رسد بایدن واقعا در مجموع پیروز این ایالت‌ها باشد.

چقدر احتمال دارد که ترامپ شکست بخورد و نتیجه را نپذیرد؟

ترامپ اگر شکست بخورد، به‌سادگی آن را نمی‌پذیرد. خود او بارها این را گفته است. او تأکید می‌کند که اگر شکست بخورد، تقلب شده است. من فکر نمی‌کنم او شکست در انتخابات را بپذیرد، مگر اینکه فاصله واقعا زیاد باشد. اما اگر نتیجه خیلی نزدیک باشد، او ساکت نخواهد نشست و از تمام ابزارهایی که وجود دارد برای برگرداندن نتیجه استفاده خواهد کرد. بنابراین فکر می‌کنم آمریکا ۳‌ماه بسیار آشفته‌ای را در پیش خواهد داشت، تا اینکه در نهایت رئیس‌جمهور جدید وارد کاخ‌سفید شود. خیلی‌ها نگرانند که واقعا ترامپ کاخ سفید را ترک نکند.

منبع : روزنامه همشهری - محمدامین خرمی

کد خبر 560979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha