مجموع نظرات: ۳
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

با یک جستجوی ساده اینترنتی می‌توان درباره روستای علی‌آباد دمق اطلاعات به دست آورد اما درست و غلط بودن آن را باید از پیرزنی پرسید که فرسنگ‌ها جاده خاکی را طی می‌کند تا با دبه از قنات آب آشامیدنی بیاورد.

کولبری آب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا،  بله تعجب نکنید! اینجا روستایی است با ۶۷ شهید و بیش از ۱۰۰ آزاده و جانباز، روستایی که ویکی‌پدیا و دیکشنری آنلاین آبادیس به شما می‌گوید علی‌آباد دمق، روستایی از توابع بخش جوکار شهرستان ملایر در استان همدان ایران که در حال تبدیل‌شدن به شهر است. مگر می‌شود روستایی در حال تبدیل‌شدن به شهر باشد و مردمش پنج سال از آب آشامیدنی محروم باشند؟

وارد روستا که می‌شوی، پسر ۸ ساله‌ای را می‌بینی که به‌زحمت دبه پر از آب و گاه بیشتر از وزن خود را حمل می‌کند به امید اینکه آب آلوده به آرسنیک که سال‌هاست مهمان‌خانه‌شان شده، ارمغانی از بیماری برایشان نباشد اما این کودک نمی‌داند آبی که کیلومترها برای آوردن آن خاک خورده، معلوم نیست سالم است یا نه؟ معلوم نیست آب شرب است یا نه؟

علی‌آباد دمق، دهی است از دهستان ترک شهرستان ملایر که در فاصله ۴۰ کیلومتری این شهرستان واقع‌شده و با داشتن ۵۰۸۰ نفر جمعیت جزء روستاهای پرجمعیت استان همدان محسوب می‌شود. اهالی روستا بیشتر به باغداری، کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند و زنان روستایی نیز پا به پای مردانشان برای اقتصاد خانواده تلاش می‌کنند و وجود دو کارگاه خیاطی و اشتغال حدود ۲۰ زن روستایی در این کارگاه‌ها خود گویای این ادعاست.

اهالی این روستا باوجود داشتن سه رودخانه پر آب، پنج سال است که با دبه در کوچه‌پس‌کوچه‌های خاکی به دنبال آب آشامیدنی هستند. آب‌لوله‌کشی خانه‌ها که به گفته اهالی از قنات‌های روستای پایین‌دستشان تأمین می‌شده، پنج سال است به آرسنیک آلوده‌شده و اهالی مجبور هستند از آب قنات‌هایی که برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌کنند، آب آشامیدنی تهیه کنند و برای شست‌وشو و استحمام از همان آب آلوده به آرسنیک.

طبق گفته اهالی روستا، افراد سالمندی که کسی را در خانه ندارند تا با دبه و طی مسافت چهار کیلومتر برایشان آب از قنات تهیه کند، از همان آب آلوده هم برای آشامیدن و هم برای مصارف دیگر استفاده می‌کنند.

معلوم نیست آب قنات‌ها بهداشتی باشد یا نه!

حسنی، رئیس شورای روستا بیان کرد: کار هرروز اهالی آوردن آب با دبه از قنات است، طی این سال‌ها آزمایش و تستی به‌منظور بررسی سالم بودن آب این قنات‌ها توسط هیچ ارگان و سازمانی انجام‌نشده و ما حتی نمی‌دانیم آبی که از قنات‌ها برای آشامیدن استفاده می‌کنیم، بهداشتی است یا نه! با آغاز فصل زمستان و سرد شدن هوا علاوه بر اینکه قنات‌ها خشک و کم آب می‌شوند، آب آوردن با دبه و طی مسافت حدود چهار کیلومتر برای اهالی سخت‌تر خواهد شد.

طبق گفته اهالی پنج سال است از وزارت کشور تا مسئولان استانی و شهرستانی قول حل این مشکل را دادند اما همچنان بعضی از آب آلوده به آرسنیک برای مصارف خود استفاده می‌کنند، آن‌ها هم که در توانشان است با دبه از چشمه آب می‌آورند که هیچ تضمینی برای بهداشتی بودن آن آب هم وجود ندارد.

بیگی، دهیار روستا گفت: دو چاه در روستاهای پایین‌دست یعنی کوسج خلیل و زیرآبیه حفاری‌شده ولوله‌گذاری‌ها انجام‌شده است، مطرح می‌کند: اواخر خردادماه قرار بود آب وصل شود اما نشد و همچنان مشکل پابرجاست. روستای علی‌آباد سه رودخانه بزرگ و پرآب دارد که اگر در مسیر این رودها سد احداث شود، مشکلات بسیاری از کشاورزان حل خواهد شد و علاوه بر علی‌آباد سایر روستاهای اطراف آن از قبیل دهنو، قشلاق و حسین آباد می‌توانند از این آب بهره‌مند شوند.

به گفته اهالی، آب‌لوله‌کشی روستای علی‌آباد دمق با داشتن بیش از ۵۰۰۰ نفر جمعیت از سال ۹۴ آلوده به آرسنیک شده و ضمن پیگیری‌های به‌عمل‌آمده از سمت دهیاری و شورای روستا، پس از گذشت پنج سال اهالی در گرمای تابستان و سرمای زمستان به دنبال آب آشامیدنی از چشمه‌ها و قنات‌ها هستند که بهداشتی بودن آب همان قنات‌ها هم از سمت هیچ سازمان مربوطه‌ای تائید نشده و بسیاری از اهالی که توان تهیه آب از چشمه را ندارند از آب آلوده به آرسنیک در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند و همچنان فریاد هرروز اهالی این روستای باصفا و پرجمعیت، همان دبه‌هایی است که مجبور هستند کیلومترها آن را حمل کنند تا شاید آبادانی آبادی‌شان برگردد.

ساخت مجتمع آب‌رسانی شهید شاملو از سال ۹۵ آغازشده است

سعید میرزایی سامعی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر بیان کرد: از خردادماه سال ۹۹ و با ادغام شدن شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آب و فاضلاب شهری، پیگیر مشکل آب روستای علی‌آباد شدیم، ساخت مجتمع آب‌رسانی شهید شاملو که از سال ۹۵ بااعتبار حدود ۱۸ میلیارد تومان آغازشده است، در فاز نخست به روستاهای کوسج خلیل، زیر آبیه، حسین آباد شاملو، دهنو و علی‌آباد آب‌رسانی انجام خواهد شد و در فاز دوم روستاهای ده شاکر، پیرمیشان، مبارک‌آباد و حسن‌آباد قشلاق را شامل خواهد شد.

علاوه بر حفر دو چاه تاکنون ۱۶ کیلومتر لوله‌گذاری انجام‌شده همچنین با توجه به مرتفع بودن روستای علی‌آباد، یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب به‌منظور پمپاژ آب از خط انتقال چاه روستای کوسج خلیل به روستای علی‌آباد بااعتباری افزون بر ۹ میلیارد تومان احداث شده است.

مزایای ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی

میرزایی سامعی گفت: مجتمع‌های آب‌رسانی از تجمیع یا جمع‌کردن چاه‌ها و خطوط انتقال آب چند روستا ایجاد می‌شود و درواقع چاه و خطوط انتقال آب آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کند. آب‌رسانی از دیگر روستاهای هم‌جوار به روستایی که به هر علتی دچار بحران آب‌شده است از مزایای مجتمع‌های آب‌رسانی است و به علت وصل بودن مخازن روستاها به یکدیگر مجتمع‌های آب‌رسانی، اگر چاه یکی از روستاهای مجموعه دچار مشکل شود، از روستای هم‌جوار فلکه را بازکرده و به روستای مذکور آب‌رسانی خواهد شد. روستاهایی مثل جیجان رود و هزار جریب که یا چاه ندارند یا چاه آنجا به هر علتی خشک و بی آب‌شده است، از دو چاه اصلی و به کمک مجتمع، آب‌رسانی به این روستاها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان ملایر می‌افزاید: گرفتن اعتبارات ملی برای یک روستا بسیار سخت و زمان‌بر است اما برای ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی که شامل آب‌رسانی به چندین روستا می‌شود، اعتبارات ملی بیشتری تعلق می‌گیرد. وزارتخانه نمی‌تواند اعتبار موردنیاز برای ساخت تمام مجتمع‌های آب‌رسانی کشور را یکجا تأمین کند به همین علت است که ساخت و تکمیل این‌گونه پروژه‌ها زمان‌بر است و هرساله با تخصیص میزانی اعتبار، بخشی از پروژه تکمیل می‌شود.

تا یک ماه آینده مشکل آب علی‌آباد حل خواهد شد

میرزایی سامعی ضمن قدردانی از اهالی روستای زیرآبیه به علت همکاری با اداره آب و فاضلاب شهرستان، از دیگر روستاها خواست که همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و تأکیدمی کند: ما قول می‌دهیم که تا یک ماه آینده با تکمیل شدن پروژه ساخت این مجتمع، مشکل آب شرب روستای علی‌آباد حل شود. شیرهای برداشتی که برای اهالی روستای علی‌آباد در سطح روستا تعبیه‌شده است به‌صورت مداوم و توسط کارکنان اداره آب و فاضلاب تعویض و بازسازی می‌شود و خود مردم نیز باید در نگهداری این شیرهای برداشت به ما کمک کنند.

کد خبر 560820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha