مدیر کل مدیریت بحران استان زنجان گفت: وسعت آتش‌سوزی مراتع، باغات، جنگل و گندمزارهای این استان در هفت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آتش سوزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صفی الله کرامتی روز سه شنبه (6 آبان) افزود: طی مدت یاد شده ۸۹ فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی زنجان اتفاق افتاده است که پارسال ۹۳ مورد بود که این نشان از تاثیر هشدارها و توصیه ها و همکاری مردم به ویژه افراد علاقه مند به طبیعت گردی است.

وی اظهار داشت: در هفت ماهه امسال حدود ۷۰۰ هکتار مرتع، ۲۵ هکتار مربوط به مزارع گندم و جو و قریب ۲ هکتار نیز باغ در نقاط مختلف این استان طعمه آتش شد و خوشبختانه حریق جنگل نیز نداشتیم و عمده این آتش سوزی ها نیز بر اثر سهل انگاری افراد رخ داده است.  

کرامتی افزود: بیشترین آتش سوزی عرصه های طبیعی استان طی مدت یاد شده به ترتیب مربوط به شهرستان های طارم، زنجان، ماهنشان، سلطانیه و خرمدره است که انتظار می رود مردم در حفظ و حراست از مراتع، باغات، جنگل ها و گندمزارها با دستگاه های مسئول همکاری بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بر اثر آتش سوزی عرصه های طبیعی، برخی خزندگان و جوندگان کُند حرکت از جمله مار، لاک پشت، مارمولک، آفتاب پرست، موش صحرایی و حشرات که جزو چرخه های طبیعت هستند زنده زنده در آتش سوخته و صحنه های بسیار تلخ و ناگواری خلق می شود که انصاف نیست.  

از گردشگران طبیعت، چوپانان و شکارچیان انتظار می رود در صورت برافروختن آتش در دامان طبیعت مواظب گسترش حریق باشند و قبل از ترک محل نیز با خاک آن را پوشانده و از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

لازم است افراد از انداختن ته سیگار روشن و همچنین دور انداختن خرده شیشه ها و پلاستیک ها در طبیعت به جد خودداری کنند چرا که این مواد نیز می تواند عاملی بر وقوع آتش سوزی‌ها باشد.

کد خبر 560514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha