دادستان نظامی‌ استان تهران از شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش با هدف مقابله با آنها خبر داد و گفت: این افراد باید شناسنامه‌دار شوند تا تر و خشک با هم نسوزند.

بازداشت اراذل و اوباش در تهران پارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، غلامعباس ترکی دادستان نظامی‌ استان تهران، شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش را یکی از اصول مهم اجرای طرح مقابله با این افراد عنوان کرد و گفت: لازمه اجرای این طرح شناسایی و شناسنامه‌دار کردن مستند و دقیق افرادی است که در زمینه مزاحمت برای مردم، نوامیس، شرارت، زورگیری، قدرت‌نمایی و ... سابقه داشته‌اند. این افراد باید شناسنامه‌دار شوند تا به قول معروف، تر و خشک با یکدیگر نسوزند.

وی تاکید کرد: در هر محله‌ای هویت چنین افرادی شناسایی و سوابق و میزان خطرناک بودن آن‌ها در پرونده‌ها مشخص شده و روند شناسنامه‌دار کردن آن‌ها تحت نظارت دادستان‌های مربوط ادامه دارد.

ترکی با اشاره به طرح مقابله با اراذل و اوباش اظهار کرد: در حوزه مقابله با اراذل و اوباش هماهنگی کاملی با مسئولان نیروی انتظامی شکل گرفته است تا علاوه بر تقویت اقتدار پلیس، چهارچوب حقوق شهروندی و قانون رعایت شود.

این مسئول با بیان اینکه دادسرای نظامی از طرح مقابله با اراذل و اوباش در همین چهارچوب حمایت می‌کند، گفت: دادسرای نظامی تهران ضمن پشتیبانی از برخورد جدی و قاطع با افرادی که مخل نظم عمومی هستند و به امنیت شهروندان تعرض می‌کنند، برای مقابله با این افراد چند اصل را مورد تأکید قرار می‌دهد.

دادستان نظامی‌استان تهران، استمرار این طرح را یک اصل مهم برشمرد و افزود: برخورد با ناامن‌کنندگان جامعه باید امری دائمی و پیوسته باشد، چون طرح‌های مقطعی پاسخگوی خواسته مردم نیست و انرژی مضاعفی را از پلیس می‌گیرد.

او درباره اثرات شناسنامه‌دار شدن این افراد گفت: نباید به گونه‌ای عمل شود که فردی بی‌گناه تنها با اکتفا به ظاهرش تحت تعقیب قرار گیرد و برچسب اراذل و اوباش به وی زده شود؛ ظاهر و پوشش به تنهایی برای شناخت افراد کفایت نمی‌کند، بلکه سوابق و شخصیت آن‌ها باید به صورت دقیق و مستند مورد توجه قرار گیرد.

ترکی با بیان اینکه برخورد با سردسته باندها و لیدرها در این طرح با سایرین متفاوت است، افزود: کسانی که هنوز آلوده جرم و جنایت نشده‌اند، اگر متنبه شوند و از دسته مجرمان خطرناک بیرون بیایند از فهرست سیاه این گونه مجرمان خارج خواهند شد.

دادستان نظامی استان تهران با اشاره به شرایط برخورد پلیس با اراذل و اوباش گفت: متأسفانه شاهد هستیم که بعضی از این افراد در ملأ عام به قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت و به خطر انداختن جان و مال مردم می‌پردازند و در مقابل مأموران نیز مقاومت می‌کنند، لذا به آن‌ها هشدار می‌دهیم که پلیس بر اساس قانون می‌تواند با قاطعیت برای مهار آن‌ها از تمام قدرت خود استفاده کند.

این مقام قضایی تأکید کرد: پلیس قبل از دستگیری موظف است با رعایت تمام اصول با برهم زنندگان امنیت عمومی برخورد کند، اما پس از دستگیری، برخوردهای خشونت آمیز و غیر متعارف مجاز و قابل قبول نیست.

ترکی همچنین رعایت چهارچوب‌های قانونی و اخلاقی و رعایت تعالیم دینی و سیره ائمه معصومین (ع) در برخورد با قانون شکنان را یک ضرورت دانست و گفت: نمی‌توانیم با پیش‌فرض، فردی سابقه‌دار را تا پایان عمرش بزهکار بنامیم. چون ممکن است متنبه شده باشد و بعضی از این اشخاص به خصوص جوانان و نوجوانان ممکن است با تذکر و هشدار پلیس خود را اصلاح کنند.

دادستان نظامی‌ استان تهران به انتظارات سازمان قضایی نیروهای مسلح از مأموران پلیس در اجرای این طرح پرداخت و گفت: با توجه به ابعاد قضایی تشهیر و توجه به دستاوردهای علوم جنایی، گرداندن اراذل و اوباش حتماً باید با حکم دادگاه یا دستور صریح مقام قضایی و لحاظ آثار بازدارندگی آن با توجه به پرونده شخصیت متهم و رعایت دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی انجام شود و از تصمیمات و اقدامات غیرکارشناسی و هیجانی در این ارتباط اجتناب شود.

کد خبر 560473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha