شیلیایی‌ها با اکثریت بزرگی به بازنویسی قانون اساسی کشور برای جایگزینی اصول راهنمای تحمیل‌شده در چهار دهه پیش در زمان دیکتاتوری نظامی آگوستو پینوشه رای دادند.

Chile

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین طرفداران شادمان اصلاحات یکشنبه شب ۲۵ اکتبر (۴ آبان) پس از اینکه نظرسنجی‌های در پایگاه‌های رای‌گیری نشان داد ۷۸.۲۴ درصد از مردم به بازنویسی قانون اساسی رای داده‌اند، به خیابان‌های سانتیاگو، پایتخت این کشور و سایر شهرها ریختند.

مردم همچنین به تشکیل یک مجمع انتخابی جدید برای تدوین پیش‌نویس قانون اساسی جدید رای دادند- به این ترتیب قانونگذاران فعلی شیلی نمی‌توانند در این روند شرکت کنند.

سباستیان پینرا، رئیس‌جمهور شیلی پس از مشخص شدن نتیجه رای‌گیری در سخنانی خطاب مردم با پذیرش پیروزی طرفداران بازنویسی قانون اساسی، هشدار داد تازه روندی طولانی آغاز شده است.

او گفت: «از امروز ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا قانون اساسی جدید چارچوبی عالی برای اتحاد، پایداری و آینده کشور باشد.»

مجمع ویژه‌ای تهیه پیش‌نویس قانون اساسی جدید را شروع می‌کند که در میانه سال ۲۰۲۲ به رای گذاشته خواهد شد.تظاهرات در آن هنگام که با برخوردهای نیروهای پلیس با مردم به خشونت کشید، به کشته شدن ۳۰ غیرنظامی و مجروح شدن هزاران نفر انجامید.

پینرا در نوامیر سال پیش پس از افزایش قیمت بلیط مترو به جنبشی بر ضد نابرابر و هزینه‌های زندگی انجامید، قول انجام رفراندوم را داده بود.

خواست‌های معترضان شامل ایجاد اصلاحات در نظام آموزشی، بهداشتی و بازنشستگی خصوصی‌شده کشور به تقاضا برای تغییر قانون اساسی به جا مانده از دوران ژنرال پینوشه انجامید.

این قانون اساسی که عمدتا بوسیله جیم گوسمان، مشاور پینوشه در سال ۱۹۸۰ نوشته شد، تحت تاثیر فلسفه‌های نئولیبرال «پسران شیکاگو»، گروهی از محافظه‌کاران شیلیایی بود که اقتصاددان آمریکایی میلتون فریدمن تربیتشان کرده بود.

این قانون اساسی که بر مبنای دخالت حداقلی دولت بود، به بخش خصوصی اجازه می‌داد کنترل خدمات دولتی را به دست گیرد.

قانون اساسی ۱۹۸۰ در دوران دیکتاتوری همراه با قتل، شکنجه و تبعید مخالفان به تصویب رسید، از همان هنگام تدوینش با مخالفت بسیاری روبرو شد.

مردم در ماه آوریل (فروردین) آینده یک مجمع شامل ۱۵۵ عضو که شمار یکسان اعضای مرد و زن خواهد داشت را برای بازنویسی قانون اساسی انتخاب خواهد کرد.

این پیش‌نویس در طول ۹ ماه تهیه خواهد شد و ممکن است این روند سه ماه هم تمدید شود.

پس آماده شدن پیش‌نویس، رای‌دهندگان باید در یک رفراندوم نهایی الزامی در سال ۲۰۲۲ باید آن را تایید کنند.

کد خبر 560396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha