رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار مغان از مهاجرت هزاران پرنده حمایت‌شده زنگوله‌بال به زیستگاه‌های طبیعی شهرستان‌های شمالی استان اردبیل خبر داد.

پرندگان مهاجر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بهنام برزگر گفت: ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بیله‌سوار حین انجام ماموریت گشت و کنترل دسته‌ای از پرندگان مهاجر حمایت شده زنگوله بال را در حال ورود از کشور همسایه جمهوری آذربایجان به زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی این شهرستان مشاهده کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار مغان در استان اردبیل افزود: زنگوله بال‌ها که با نام محلی مزمک شناخته شده‌اند همه ساله در این مواقع جهت زمستان گذرانی بصورت مهاجر به زیستگاه‌های منطقه مغان بویژه شهرستان بیله‌سوار مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پرنده‌ها معمولا به‌صورت گروه‌های بزرگ دیده می‌شوند، اظهارداشت: به دلیل افزایش تدابیر حفاظتی و تامین امنیت این پرندگان در سال‌های اخیر تعداد آنها در منطقه رو به افزایش است.

برزگر با تاکید بر ضرورت حفاظت از این گونه بیان کرد: همه ساله پرنده کمیاب زنگوله بال برای تداوم حیات به شمال استان اردبیل پناه می‌آورد و بایدی تدابیر لازم جهت حفاظت از این گونه انجام گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه سرشماری از پرندگان مهاجر انجام می‌شود، اضافه کرد: پرنده زنگوله بال از گونه‌های در معرض خطر است و با مهاجرت این پرنده گشت‌های کنترلی افزایش پیدا کرده و به صورت مداوم ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست، زیستگاه‌های منطقه را کنترل و پایش می‌کنند.

زرگر با اشاره به اینکه زنگوله بال و سایر پرندگان مهاجر می‌توانند به عنوان ظرفیت گردشگری طبیعی استان مورد توجه قرار گیرند، گفت: با توجه به ویژگی‌های زیستی و پراکنش جهانی این گونه جزو پرندگان نزدیک به تهدید بوده و در ضمیمه یک کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض قرار دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بیله‌سوار مغان افزود: این گونه پرنده از خانواده میش مرغ‌ها در دشت‌های سرسبز ، مزارع و کشتزارهای بزرگ به سر برده و در این مناطق به صورت مهاجر و میهمان دیده می‌شود.

کد خبر 560324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha