کامران محمدی: ساختمان شماره ۲ خانه سینما، با آینه‌ای از شادروان علی حاتمی و قرآن کریم، شامگاه دوشنبه در خیابان وصال شیرازی گشایش یافت.

در این مراسم که بدون حضور شهردار تهران برگزار شد، محمدرضا جعفری جلوه، سیدمحمد بهشتی و رضا میرکریمی درباره وجوه مختلف فعالیت‌های خانه سینما سخن گفتند و البته وعده‌هایی نیز مطرح کردند.

رضا میرکریمی گفت: «این مکان مخروبه‌ای بیش نبود، فعالیت‌های بسیاری شد که مورد بازسازی قرار گرفت. دکتر مختاری این طرح را هدایت کرد تا در حد بضاعت خانه سینما و سرمایه‌ای که داشتیم، آن طور که در شأن سینماست، حداقل امکانات سخت‌افزاری را برای آن فراهم کنیم.»

میرکریمی که آخرین روزهای مدیریت خود را در خانه سینما پشت سر می‌گذارد، از معاونت سینمایی، شهرداری تهران و از تمامی صنوف خانه سینما برای همکاری در بازسازی این ساختمان تشکر کرد.

معاون سینمایی وزارت ارشاد نیز از میرکریمی و شهردار تهران تشکر کرد: «خانه شماره ۲ سینما به همت مدیرعامل و هیأت‌مدیره و محبت شهردار تهران فراهم شده است.»

محمدرضا جعفری جلوه دوره مدیریت رضا میرکریمی را دوره تاثیرگذار و موفقی دانست و  بعد به سراغ حرف‌های کلی‌تر رفت: «چشم‌انداز ما تدوین قانون ملی سینما ست، قانون ملی سینما یعنی تبدیل شدن به قانون الزام آور برای همه دستگاه‌ها و آنچه باید در عرصه سترگ سینما انجام بدهند.

در دیداری که هنرمندان با رهبری داشتند، ایشان فرمودند که بی‌تردید سهم مهمی از پیشرفت کشور به‌عهده کسانی است که در جنبه فکرسازی مشغول‌ هستند و کلید پیشرفت کشور بی‌تردید در دست سینماگران است.»

اما سخنان سیدمحمد بهشتی، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و مدیر سابق سازمان میراث فرهنگی همان طور که انتظار می‌رفت، کمی جذاب‌تر بود؛ «یکی از درس‌هایی که من در طول فعالیت در میراث فرهنگی گرفتم، تفسیر تازه کلنگ و ساختمان کلنگی است.

در جامعه شهری کنونی این اصطلاح بسیار مشخصی است و کاملا می‌توان با دست ساختمان‌های کلنگی را نشان داد. این واژه برای بعضی خبری بد است و برای بعضی خبری خوب و به شکل ملموس سرنوشت ساز است.

اما از درس‌های دیگری که از این مدرسه آموختم، این بود که تنها ساختمان کلنگی نداریم بلکه آدم‌های کلنگی نیز داریم.»

بهشتی ادامه داد: «البته آدم‌های کلنگی تقسیمات زیادی دارند، بعضی‌ها کلنگ در دست‌شان است و بعضی‌ها کلنگ در ذهنشان. متأسفانه تعداد کسانی که کلنگی هستند زیاد هستند چون اگر بخواهد اتفاق خوبی بیفتد شرطش آن است که آدمش کلنگی نباشد.یکی از شانس‌هایی که خانه سینما آورد، این بود که رضا میرکریمی آدم کلنگی نبود.»

بهشتی که معلوم بود قصد دارد با مفهوم کلنگ حسابی بازی کند، به اهالی خانه سینما هم رسید؛«از طرفی نیز باید به اهالی خانه سینما تبریک گفت که به آدمی که کلنگی نیست این فرصت را دادند که دوره‌ای نیز سرپرستی کند. این نشان داد که اهالی سینما هم آدم‌های کلنگی نبودند و از این جهت باید به اهالی سینما تبریک گفت.»

کد خبر 56030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز