افزایش قیمت‌ اقلام مختلف و تأمین نشدن نهاده‌های دامی در گرانی گوشت قرمز بی‌تأثیر نیست و به‌ دنبال آن، صف خرید مردم تبریز طولانی و بازار سودجویان حسابی داغ شده است.

گوشت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سر بزنگاه رسیدیم و همین که کرکره مغازه‌ها بالا رفت، شاهد صف خریداران گوشت قرمز بودیم. فروشندگانی که تا چند ساعت پیش و حتی قبل از معرفی خود، یک کیلوگرم گوشت قرمز را به قیمت ۱۱۰ هزار تومان می‌فروختند زمانی که پای پرسیدن از قیمت‌ها به میان می‌آید، ادعا می‌کنند قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز ۸۸ هزار تومان است و تا الان نیز قیمت جدید گوشت قرمز اعلام نشده و ما هم تا زمانی که مشتری از ما گوشت می‌خواهد وظیفه داریم بفروشیم.

این صحبت‌های یکی از قصابان بود و با اینکه گوشت قرمز را با قیمتی ناعادلانه به مردم می‌فروخت ادعا کرد ما گوشت سالم و بهتری می‌فروشیم و منتظر اعلام قیمت جدید نیز هستیم. وقتی به نزدیکی یکی از گوشت‌فروشی‌ها رسیدیم، با در قفل‌شده روبه‌رو شدیم؛ مغازه‌ای که گوشت قرمز داشت، اما گویا خیال فروش و پاسخگویی نداشت.

یکی از قصابان دیگر نیز قیمت گوشت قرمز را ۸۸ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد و از روی رسیدهای دستگاه کارتخوان نیز نشان داد که حتی از چند روز پیش هم با این قیمت فروخته است. اما قرار است قیمت جدیدی برای تمام قصابان اعلام کنند تا همه به صورت یکپارچه با آن قیمت گوشت قرمز بفروشند. کاملاً روشن است که در این میان برخی از افراد در این صنف، با قیمتی ناعادلانه خرید و فروش کرده‌اند.

افزایش دام زنده و گوشت قرمز

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: قیمت گوشت قرمز تابعی از قیمت دام زنده است و طبیعتاً اگر قیمت دام زنده افزایش یابد، قیمت گوشت قرمز نیز افزایش خواهد یافت.

کریم قدرتی افزود: بنا بر بررسی‌های انجام‌گرفته افزایش قیمت دام زنده به دلیل کمبود نهاده‌های دامی است و اکثر دامداران نیز اعلام کرده‌اند که در تأمین نهاده‌های دامی با مشکل روبه‌رو شده‌اند.

وی گفت: قیمت آزاد نهاده‌های دامی با قیمت تعرفه دولتی فاصله زیادی دارد و این فاصله قیمت و کمبود باعث شده که دامداران در تأمین نهاده‌های دامی و نگهداری آنها دچار مشکل شوند.

وی توضیح داد: خبرها حاکی از آن است که نهاده‌های دامی جدید وارد کشور شده است و سامانه‌هایی برای خرید در نظر گرفته خواهد شد که در صورت تخصیص آن، تعادل در بازار برقرار خواهد شد.

لزوم مشخص شدن قیمت دام زنده

به گفته مدیر عامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز، قیمت گوشت قرمز باید مشخص شود، چراکه نوسانات قیمت بالاست و واقعیت این است که باید قیمت دام زنده کارشناسی و اعلام شود.

قدرتی بیان کرد: قیمت دام‌های زنده که از نهاده‌های دولتی استفاده می‌کنند و یا دام‌های زنده‌ای که با نهاده‌های آزاد پرورش داده می‌شوند باید به صورت رسمی اعلام شود.

وی با اشاره به قیمت نامعقول گوشت قرمز در بازار افزود: برای مدیریت سریع باید هرچه زودتر قیمت دام‌های زنده و تمام‌شده نهاده‌های دامی و هزینه‌های موجود، کارشناسی و اعلام شود. برخی سودجویان از این فرصت استفاده می‌کنند.

حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: طی یک سال گذشته، هیچ‌ افزایش قیمتی در دام سبک و سنگین که منشأ تولید گوشت قرمز هستند، بعد از افزایش قیمت در سایر کالاها، رخ نداده بود و این باعث انباشت دام در واحدهای تولیدی و روستاها شده بود. سازمان جهاد کشاورزی از طریق خرید از شرکت پشتیبانی دام، در صدد تعدیل قیمت‌ها بود.


اکبر فتحی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش گوشت قرمز تطبیق دادن خود با افزایش قیمت سایر کالاهاست.

به گفته وی، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد که ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک و ۶۰۰ هزار رأس، گاو و گوساله را شامل می‌شود. ۸۲ هزار تن گوشت قرمز مازاد بر مصرف نیاز استان تولید می‌شود و به طور معمول نیاز سایر استان‌ها از جمله تهران را نیز تأمین می‌کند. به هر حال، افزایش قیمت جو و علوفه بر قیمت دام سبک و سنگین و گوشت قرمز بی‌تأثیر نخواهد بود.

افزایش قیمت سایر کالاها، کمبود نهاده‌های دامی و بازار داغ سودجویان، هرچه هست، موجب افزایش قیمت گوشت قرمز و نابسامانی در بازار شده است که نیازمند بازرسی سریع‌تر و رسیدگی به قیمت‌هایی است که صعودی بالا می‌رود.

کد خبر 560212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha