سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: همزمان با اجرای رویکرد ناحیه محوری در شهرداری تهران‌، تصمیم قطعی گرفتیم تا بانوان را در 15 ناحیه شهرداری در مسند کار بگذاریم.

دکتر محمدباقر قالیباف ضمن گرامی داشت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تبریک این روز به تمامی زنان کشور گفت: ما در شهر تهران بیش از 400 زن شهیده داریم از این رو جا دارد تا یادی از شهدای زن هم بکنیم و یاد و خاطر آنان را گرامی بداریم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، وی با بیان اینکه تعداد بانوان شاغل در شهرداری تهران نسبت به دیگر سازمان های اجرایی و خدماتی بیشتر است گفت: متاسفانه در حوزه‌های مسئولیتی در شهرداری تهران بانوان کمترین نقش را دارند. البته در کشور هم همین طور است. با توجه به اینکه 50 درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند در حوزه‌های مسئولیتی و مدیریتی در کشور کمتر از بانوان استفاده شده است.

در ادامه مجری برنامه به سهم 2 درصدی بانوان در عرصه‌های مدیریتی کشور اشاره کرد که قالیباف در این باره گفت: بر اساس آماری که من دارم سهم زنان در مدیریت کشور 3 درصد است که آمار خیلی خوبی نیست زیرا بانوان نشان داده‌اند که در حوزه‌های دانش در محیط دانشگاه و تحصیل و تخصص گوی سبقت را از آقایان ربوده‌اند که آمار 13 ، 14 درصدی در حوزه اشتغال و 3 درصدی در حوزه مدیران اصلا قابل قبول و قابل دفاع نیست.

به گفته وی این موضوع از رویکردهای جدی شهرداری تهران هم بود که سقف مدیران زن در شهرداری را به 10 درصد برسانیم و هم اکنون سهم آنان 4 درصد است.

شهردار تهران ادامه داد: زمانی که در پلیس کشور خدمت می‌کردم، هنگامی که بحث پلیس زن مطرح، پیگیری و قانونی شد و بانوان در نیروی انتظامی استخدام شدند و سیر مراحل نظامی خود را طی کردند خودم شاید باور نداشتم که آنها بتوانند اینقدر مفید باشند.

قالیباف با بیان اینکه 2 نگاه در کشور وجود دارد که در این دو نگاه افراط و تفریط می کنیم، گفت: بعضی وقت‌ها معتقدیم زن‌ها فقط باید خانه داری کنند، از خانه بیرون نیایند و هیچ نقش اجتماعی نداشته باشند که به نظر من این نگاه قابل قبول و قابل دفاعی نیست. برخی مواقع هم می‌گوییم هیچ فرقی بین زن و مرد نیست و هرکاری که مردها در جامعه انجام می‌دهند زن ها هم باید آن کار را بکنند.

وی افزود: ما در برخی کارها نباید به فرهنگ غرب نگاه کنیم. برای مثال این زیبنده نیست که یک زن تحت عنوان پلیس راهنمایی و رانندگی در چهارراه بایستد و گره ترافیک را باز کند ولی یک زن حتما می‌تواند در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، آموزشی، مدیریتی و حتی در حوزه‌های فنی همچون شهرسازی و معماری نقش موثری ایفا کند. زیرا شاید یک زن بتواند در حوزه معماری با سلیقه‌تر ، بهتر و مدیرتر باشد.

شهردار تهران گفت: می‌گوییم بانوان ارتقا، منزلت و حضور اجتماعی بیشتری پیدا کنند اما ما مدیران و مسئولان باید به این امر توجه کنیم که بیشترین عامل را در ارتقای حضور بانوان در مسائل اجتماعی خود بانوان دارند.

قالیباف ادامه داد: البته من معتقدم مهمترین نقش بانوان همان نقش مادری آنان در خانواده است و آنان حتما باید پست‌ها و مسئولیت‌هایی را عهده دار شوند اما نباید به آن نقش کلیدی و اساسی آنان که به نوعی تربیت بشریت است لطمه‌ای وارد شود.

شهردار پایتخت در ادامه گفت: من قبلا گفتم که شهر ما بیشتر مردانه ساخته شده است که بعضی آقایان به این حرف من معترض شدند. ولی همانطور که بانوان در جامعه حضور دارند و در معابر شهر تردد می‌کنند نیازهای مختلفی هم چون تفریح و اوقات فراغت دارند که باید به آن توجه کنیم.

وی با مهم خواندن سلامت جسمی و روحی شهروندان گفت: من معتقدم این سلامت برای بانوان به مراتب مهمتر از آقایان است. زیرا اگر در یک خانه مادر خانواده بیمار و یا افسرده باشد آن نشاط و شادابی در خانواده وجود نخواهد داشت.

قالیباف تصریح کرد: یکی از موضوعات در سلامت جسمی تحرک بانوان است که ما در این راستا مراکز ورزشی خاص بانوان احداث کردیم و امروز 120 سالن در سطح شهر تهران به طور کامل در اختیار بانوان قرار گرفته است. همچنین تصمیم گرفتیم که 5 پارک متعلق به بانوان را احداث کنیم که در همین راستا پارک بهشت مادران افتتاح شد.

وی افزود: بسیاری از احداث پارک بهشت مادران انتقاد کردند و فکر می‌کردند ما تفکر و تفکیک جنسیتی را دنبال می‌کنیم که ما چنین اعتقادی نداریم که هر جا بانوان هستند یک دیواری بکشیم و آن‌ها را جدا کنیم ولی باید فرهنگ و اخلاق اسلامی و ایرانی را رعایت کنیم ولی هر روز که می‌گذرد آن‌هایی هم که به این کار انتقاد می‌کردند می‌گویند اقدام خوبی است.

وی درباره پارک‌های مخصوص بانوان گفت: یکی از این پارک‌ها در تقاطع همت در تپه‌های عباس آباد است و پارکی هم بین مناطق 15 و 20 در جنوب آزادگان داریم و سه پارک دیگر هم در غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی احداث می‌کنیم.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که "شما با این جمله که پشت سر هر مرد بزرگ و موفق یک زن بزرگ ایستاده است موافقید؟" گفت: من کاملا با این نگاه موافقم و شاید ما به عنوان یک مرد در جامعه این را بیشتر از خود زنان احساس کنیم. من در زندگی‌ام مدیون مادرم و سپس همسرم هستم که یاریگر و مشوق من در تمامی عرصه‌ها بودند.

کد خبر 56002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز