شرایط گنجینه جواهرات ساوه این روزها ناامن شده است. البته سرقت یاقوت‌های سبز سخت‌تر است اما یاقوت‌های سرخ را راحت می‌توان دزدید؛ شبانه یا حتی روزهنگام، وقتی از نگهبان و نگاه‌های نگران خبری نیست.

باغ انار

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، ساوه سرزمین یاقوت‌های هزاررنگ است، انار (یاقوت سرخ)، گوجه‌سبز و پسته (یاقوت‌های سبز) و... وقتی فصل برداشت از راه برسد یا حتی کمی پیش از زمان برداشت، دستان طمع‌کار و حریص سارقان ثروت این سرزمین هزارگنج که گنج‌هایش نه حاصل فعل و انفعال زمین‌شناسی هزاران ساله که دسترنج چند ‌ماهه باغداران و کشاورزان است، به تاراج می‌برد. سرزمین یاقوت‌های سرخ این روزها در جنب‌وجوش برداشت محصول انار و پسته این خطه زرخیز است. تنوع آب و هوایی ساوه بستر تولید انواع محصولات متنوع را فراهم کرده است، به گونه‌ای که سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی ساوه بیش از ۷۰ هزار هکتار و ۲۱ هزار هکتار آن باغی و مابقی محصولات زراعی است. در مجموع حدودا سالانه ۶۵۰ هزار تن انواع محصول در این شهرستان تولید می‌شود.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی ساوه، در دهه ۷۰ میزان تولید باغی و زراعی ساوه در استان مرکزی بالغ بر ۲۷۰ هزار تن بود و با اینکه در این مدت سطح زیر کشت شهرستان به دلیل محدود بودن منابع آبی حدود ۲۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرده اما تولید کشاورزی آن با رشدی چشمگیر به ۶۵۰ هزار تن رسیده است. این میزان تولید محصولات کشاورزی در حالی انجام می‌شود که محصول تولیدشده روی درخت یا ذخیره‌شده در انبار از گزند سارقین در امان نیست و کشاورز یا باغدار ساوجی که با هزار زحمت اقدام به تولید انواع محصول زراعی و باغی کرده و با مشقت فراوان در این روزهای کرونا آن را برداشت می‌کند، تمام زحمات طاقت‌فرسای خود را با طمع سارقان بر باد رفته می‌بیند.

تا پیش از این نگران فروش انار بی‌کیفیت دیگر نقاط ایران به عنوان انار ساوه در بازارها بودیم و حال چشم‌مان به سرقت محصولات کشاورزی از باغ‌ها و مزارع روشن شده است که به نظر می‌رسد معضل بسیاری از نقاط مستعد کشاورزی در کشور است و  باغداران و کشاورزان همواره نگران این معضل هستند و گلایه دارند! موضوعی که در گفتگو با تنی چند از باغداران و تولیدکنندگان انار ساوه به آن می‌پردازیم.

عطای ملس شدن انار را به لقای سرقتش می‌بخشیم

حسن عباسی، تولیدکننده انار در روستای نورعلی بیک ساوه گفت: وسعت باغی که برای کشت محصول انار اختصاص داده‌ام به یک هکتار نمی‌رسد و توان مالی برای محصور کردن آن را ندارم، بر این اساس با آغاز فصل برداشت همواره نگران دستبرد سارقان هستم. معمولا در تولید یک محصول کشاورزی باید فرآیند کامل تولید میوه به پایان برسد و از برداشت محصول نارس و کال اجتناب کرد. بیشترین رقم انار تولیدی ساوه را رقم ملس تشکیل داده که باید به آبدهی لازم و طعم واقعی برسد تا آن را برداشت کرد و با خوردن آن طعم واقعی انار ساوه را چشید، اما متاسفانه به دلیل نگرانی از هجوم سارقان به باغ‌ها مجبوریم محصول را زودتر از زمان برداشت کنیم و حتی بعضا نارس و کال بچینیم که بازارپسند نیست. از روزهای ابتدایی مهرماه اقدام به برداشت انار کردم در حالی که زمان برداشت واقعی و اصولی انار ساوه روزهای پایانی مهر و اوج آن در آبان است. همان روزهایی که هنوز محصول به طور کامل نرسیده بود هر روز صبح که برای چیدن انار به باغ می‌رفتم، با تعجب می‌دیدم بخشی از محصول که روی درخت بود دزدیده شده و حاصل زحمات چند ماهه‌ام بر باد رفته است.

دستبرد به انبارهای ذخیره‌سازی انار

ابوالفضل عسگری، یک باغدار دیگر به نبود امنیت در انبارهای ذخیره‌سازی انار تولیدی اشاره کرد و افزود: متاسفانه بخشی از جامعه به حلال‌خوری و حرام‌خوری توجه نمی‌کنند و اصلا نمی‌دانم سارقین چطور به خود اجازه می‌دهند با خیال راحت وارد باغ شوند و انار چیده‌شده را که در انبار ذخیره می‌شود بار وانت یا خودروی دیگر کنند و به سرقت ببرند. باغ‌های انار ساوه به دلیل وسعت بالا از قدیم فاقد دیوارکشی بوده و کمتر باغی را می‌توان یافت که محصور شده باشد؛ به ویژه اینکه در گذشته موضوع سرقت محصولات وجود نداشت اما متاسفانه چند سالی است یک نگرانی دیگر به نگرانی‌های انارکاران و حتی سایر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی اضافه شده و آن هم سرقت از محصول روی درخت یا انبار است. امکان نصب تجهیزات دوربین مداربسته به دلیل نبود برق در برخی باغ‌ها یا دیوارکشی باغ به دلیل ناتوانی مالی وجود ندارد.

سرقت محصولات کشاورزی صرفا مختص انار نیست

حسن شریفی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه نیز با تاکید بر اینکه سرقت محصولات کشاورزی صرفا مختص انار نیست، گفت: منطقه دشت لوئین ساوه قطب تولید پسته شهرستان است و متاسفانه دائما از باغ‌های پسته این منطقه سرقت می‌شود. با اینکه در برخی باغ‌ها دشت لوئین باغداران اقدام به استقرار نگهبان در باغ می‌کنند اما متاسفانه باز هم سرقت می‌شود. پسته و گوجه‌سبز از نظر حجمی ریز هستند و برداشت آنها دشوار است اما سارقین در فصل برداشت این دو نوع میوه اقدام به سرقت آن می‌کنند. در فصل برداشت انجیر که چند روز گذشته بود، محصول تولیدی یکی از باغ‌ها روی درخت به سرقت رفته بود. ناامنی در باغ‌ها وجود دارد و باید برای حل این معضل چاره‌اندیشی کرد. گرچه برخی سارقین توسط نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شدند که باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کرد و ضریب امنیتی را افزایش داد. برخورد قاطع با سارقان دشوار است و پیشگیری از سرقت از باغ‌ها با حضور نیروی انتظامی بدون مشارکت باغداران غیرممکن است و باید خود تولیدکنندگان همکاری لازم را داشته باشند.

بیمه‌ها سرقت از باغ را خسارت تلقی نمی‌کنند!

شریفی درباره بیمه نکردن محصولات کشاورزی در برابر سرقت از سوی سازمان‌های بیمه‌گر گفت: بیمه‌ها سرقت محصولات را جزو عوامل خسارت‌زا تلقی نمی‌کنند. صندوق بیمه محصولات کشاورزی یک صندوق دولتی است و توانایی پرداخت غرامت بالا را ندارد.

دستگیری ۱۰۸ سارق باغات در ساوه

سرهنگ علی‌اکبر عیسی‌آبادی، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ساوه با بیان هشدارهای پلیس در پیشگیری از سرقت محصولات باغداران گفت: با توجه به اینکه در زمان برداشت محصول حضور باغداران در باغ‌ها مقطعی است، فرصت برای سوء استفاده و سرقت برای سارقین فراهم می‌شود. باغداران باید سعی کنند در ساعات مختلف به باغ و اموال حفاظت‌شده خود سرکشی کنند. از دادن اطلاعات درباره محل انبار محصولات و اموال خود به افراد غریبه و ناشناس بپرهیزند و جلوی ورود افراد و خریداران ناآشنا و غریبه را به باغ بگیرند. از نگهداری محصولات در داخل باغ و خانه بدون نگهبان خودداری کنند و محصول برداشت‌شده را به محل امنی انتقال دهند و در صورت مشاهده افراد مشکوک با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند. گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس در تمامی روستاها حضور دارند و ۱۰۸ سارق باغ در نیمه نخست امسال در ساوه دستگیر شده‌اند. میزان دستگیری سارقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد بیشتر شده است.

کشاورز یا باغدار این روزها هم استرس تکرار خاطرات تلخ سرمازدگی در فصل سرما را دارد و هم نگران سرقت محصول است و خلاصه اینکه باید خون دل بخورد تا محصول خود را به فروش برساند و از درآمد آن هزینه معیشت خود و خانواده را تامین کند. تازه باید برای تامین هزینه‌های کاشت و داشت سال آینده خود هم پس‌انداز کند. در گذشته مرسوم بود که کشاورزان بومی هر منطقه به صورت خودجوش با پرداخت دستمزد، فردی را به عنوان دشتبان انتخاب می‌کردند تا در طول شبانه‌روز در اراضی کشاورزی و باغات حضور داشته باشد و مانع دستبرد سارقان شود، اما اینکار امروزه فراموش شده است. البته به نظر می‌رسد تشکیل و فعالیت تشکل‌های کشاورزی و تعاونی باغداران بتواند راهکاری مانند احیای دشتبان‌ها را برای پیشگیری از این معضل زنده کند.

 مراقبت باغداران و عمل به توصیه‌های پلیس و تشدید گشت‌های انتظامی و از طرفی اطلاع رسانی برای پیشگیری از سرقت محصولات به گونه‌ای که سارقین در اقدام به سرقت احساس ناامنی کنند، در کاهش آمار سرقت محصولات تاثیرگذار است. بیمه محصولات در برابر سرقت از جمله راهکارهای جبران خسارت سرقت است اما شرکت‌های بیمه‌گر تنها محصولات را در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر سرما و گرما، آفات، آتش‌سوزی و سیل بیمه می‌کنند و بیمه محصولات در سرقت نیازمند وضع قوانین و آیین‌نامه است. خلاصه اینکه تا کشاورز بخواهد با هزار زحمت و سختی محصول را روانه بازار و از درآمد آن امرار معاش کند، باید هزاران خون دل بخورد و استرس و نگرانی را تحمل کند که این روزها سرقت یکی از این نگرانی‌هاست.

کد خبر 559947
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha