پنج هزار قطعه پرنده مهاجر به منظور استراحت و تغذیه در تالاب‌های شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی فرود آمدند.

پرندگان مهاجر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رییس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده یک‌شنبه چهارم آبان گفت: در این فصل انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی نظیر، قو، فلامینگو، اردک سرسفید و انواع مرغابی‌ و اردک‌ها از مناطق شمال برای تغذیه و زمستان‌گذرانی به تالاب‌های این شهرستان سفر می‌کنند. با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی به تدریج پرندگان مهاجر وارد تالاب‌های این شهرستان شده و برخی از پرندگان زودتر و برخی تا اوایل زمیستان در تالاب‌های این شهرستان ماندگار خواهند بود.

اکبر محمدیان افزود: از دلایل مهم افزایش و مهاجرت این پرندگان به تالاب‌های نقده وجود منابع غذایی، امنیت کامل با احداث ۲ پاسگاه منابع طبیعی و احیای دریاچه ارومیه است. بیش از ۴۰ گونه پرنده در تالاب‌های این شهرستان شناسایی شدند و علاوه بر پرندگان مهاجر، بیش از ۱۳ هزار قطعه پرنده بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در آن زندگی می‌کنند.

نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست‌محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان آذربایجان غربی واقع شده است.

کد خبر 559914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha