دانشمندان آمریکایی از امکان ایجاد سندروم‌های التهابی در بهبودیافتگان کرونایی که بسیار خطرناک است، خبر داده‌اند.

کرونا در جهان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آمار ویروس کرونا شامل ارقام گمراه‌کننده‌ای است. رقمی که بسیاری از افراد را گمراه می‌کند و فکر می‌کنند کووید۱۹ به همان اندازه که مردم می‌گویند، خطرناک نیست. از حدود ۴۰ میلیون مورد ثبت‌شده، بیش از یک میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. این بدان معناست که بقیه افراد یا بهبود یافته اند، یا در حال مبارزه با بیماری هستند.

آنچه این ارقام به شما نمی‌گویند، این است که بسیاری از افرادی که بهبود می‌یابند، عوارض غیرمنتظره و بالقوه شدیدی را تجربه خواهند کرد. این پدیده که کووید طولانی نامیده می‌شود، یک نسخه مزمن از بیماری است که در آن بهبودیافتگان حتی پس از نابودی ویروس کرونا علائم مختلفی را نشان می‌دهند.

به‌علاوه، در برخی از افراد خطر ابتلا به یک سندرم خطرناک و تهدیدکننده وجود دارد که اولین بار در کودکانی که از کووید۱۹ جان سالم به در بردند، دیده شد و همه این‌ها می‌تواند با علامتی شروع شود که فکر نمی‌کنید خیلی جدی باشد.

دانشمندان آمریکایی مشاهده کردند که سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) بر بزرگسالان نیز تأثیر می‌گذارد و این سندرم MIS-A نام دارد. هر دو می‌توانند ترسناک باشند و هر دو می‌توانند منجر به عوارض تهدیدکننده زندگی شوند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و حتی مراقبت‌های ویژه دارد. این شرایط می‌تواند بدون هشدار و پس از بهبودی بیماران کرونایی ظاهر شوند، اما بعضی اوقات نشانه‌هایی وجود دارد که بیمار MIS-C یا MIS-A به وجود می‌آورد.

یکی از اولین علائمی که ممکن است بازماندگان کووید۱۹ مشاهده کنند، بثورات پوستی است. کووید۱۹ گاهی خود به خود علائم پوستی غیرمعمولی دارد، اما این بثورات جدید پس از از بین رفتن کووید ۱۹ ظاهر می‌شود.

آلیسا فمیا متخصص پوست در یکی از بیمارستان‌های شهر نیویورک در حال بررسی نمودار یک بیمار بود. یک مرد ۴۵ ساله در هفته‌های گذشته در حالی که همسرش از کووید ۱۹ رنج می‌برد، از او مراقبت کرده بود و خودش نیز از این بیماری بهبود یافته بود. این مرد تکه‌های قرمز رنگ پوستی مبهمی در کف دستان و کف پا داشت. او همچنین دارای چشمانی صورتی و لب‌هایی کاملاً شکاف‌دار بود که جزو عوارض بهبودیافتگان بیماران کرونایی محسوب می‌شوند.

به غیر از بثورات، این بیماران می‌توانند علائمی را تجربه کنند که در کووید۱۹ و همچنین سایر بیماری‌ها ظاهر شود از جمله تب، درد قفسه سینه، مشکلات قلبی و دستگاه گوارش.

بیماران MIS-A علائم اصلی کووید ۱۹ شدید، یعنی تنگی نفس را نشان نمی‌دهند و آزمایش PCR آن‌ها منفی است، اما آزمایش‌های آنتی‌بادی می‌تواند مثبت باشد که حاکی از بهبودی این بیماری است.

پزشکان هنوز نمی‌توانند به طور کامل توضیح دهند که چه عواملی پس از بهبودی باعث التهاب داخل بدن می‌شود، اما MIS-C و MIS-A هردو می‌توانند کشنده باشند. در حال حاضر هیچ درمانی تضمینی برای این سندرم‌های التهابی در بازماندگان کووید۱۹ وجود ندارد.

کد خبر 559731

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha