همزمان با تعطیلی سینماها و زمین‌گیر شدن صنعت فیلمسازی در بسیاری از نقاط جهان، ژاپنی‌ها در سایه مدیریت درست کرونا هفته گذشته ۴۴ میلیون دلار برای خریدن بلیت یک فیلم انیمیشن هزینه کردند.

نمايش انيميشن ديوكش در سينماهاي ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز، آمریکا که مهد سینمای جهان است هنوز نتوانسته با پیامدهای شیوع کرونا کنار بیاید و سالن‌های نمایش در دو شهر لس‌آنجلس و نیویورک تعطیل شده‌اند. در دیگر ایالت‌ها هم اوضاع چندان روبه‌راه نیست و فیلم‌های روی پرده کمتر حتی در نخستین هفته از ۱۰ میلیون دلار می‌فروشند. استودیوهای بزرگ هم زمان اکران فیلم‌های بزرگ و پرهزینه خود را با امید به کم شدن شر کرونا به سال ۲۰۲۱ موکول کرده‌اند.

در این شرایط کرونازده، از ژاپن خبر می‌رسد اکران یک فیلم انیمیشن تمام رکوردهای افتتاحیه تاریخ این کشور را شکسته و فقط در سه روز بیش از ۴۴ میلیون دلار فروخته است. «دیوکش: قطار موگن» که بر اساس یک مجموعه مانگا یا کتاب مصور ژاپنی ساخته شده، هفته گذشته در سینماهای ژاپن روی پرده رفت و ۳.۴ میلیون تماشاگر را به سالن‌های تاریک کشاند. به این ترتیب، معلوم شد اگر مدیریت مهار کرونا درست پیش برود، مردم برای بازگشتن به سینماها درنگ نمی‌کنند.

فیلم از تمام پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و رکورد پیشین اکران افتتاحیه تاریخ سینمای ژاپن را دو برابر بالا برد. با توجه به اوضاع نه‌چندان بسامان سینما در دیگر کشورها، «دیوکش: قطار موگن» پرفروش‌ترین فیلم افتتاحیه جهان هم لقب گرفت و فروش ۴۴ میلیون دلاری آن بسیار بیش از مجموع فروش هفتگی دیگر بازارهای بین‌المللی شد. این در حالی است که «دیوکش» فقط در محدوده مرزهای سرزمین آفتاب تابان روی پرده رفته و هنوز اکران جهانی نشده است.

دولت ژاپن توانست با تکیه بر مسئولیت‌پذیری مردم و جدی گرفتن موارد بهداشتی و ایمنی و البته داشتن زیرساخت‌های بسیار خوب، آمار مبتلایان و کشته‌های کرونا را در پایین‌ترین حد ممکن نگه دارد. در حالی که بخش‌هایی از آسیا، اروپا و آمریکا با موج‌های دوم و سوم کرونا درگیرند، در ژاپن آمار مبتلایان روزانه کووید-۱۹ از پایان ماه اوت همچنان کمتر از ۸۰۰ است و در ابرشهر توکیو زندگی دست‌کم در سطح پایتخت ژاپن به حال عادی بازگشته است.

حالا سینما و استقبال مردم از فیلم‌ها به یک دماسنج برای سیاستمداران ژاپنی تبدیل شده است. «دیوکش» از معدود فیلم‌های انیمیشن است که دو عضو کابینه ژاپن آن را ستوده‌اند؛ کاتو کاتسونوبو، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از سهم بسیار زیاد فیلم در بازسازی اقتصاد سینما پس از کرونا تقدیر کرد و نیشیمورا یوسوتوشی که مسئول سازماندهی اقتصاد کرونازده ژاپن است، در حساب کاربری خود توییتر این انیمیشن را دستاوردی شگرف در دنیای فرهنگ و سرگرمی دانست.

داستان «دیوکش: قطار موگن» در ژاپن قرن بیستم می‌گذرد و درباره مردی جوان است که پس از کشته شدن اعضای خانواده و نفرین شدن خواهرش، برای نابود کردن دیوها به جمع گروهی از سلحشوران می‌پیوندد. مانگا یا کتاب مصور که منبع الهام این فیلم بوده، مجموعه‌ای ۲۲ جلدی است که چهار سال پیش به بازار آمده و در این مدت کوتاه ۱۰۰ میلیون نسخه از آنها فروش رفته است. «دیوکش» در تمام ژاپن به یک پدیده تبدیل شده و از موفق‌ترین مانگاهای تاریخ است.

استقبال از «قطار موگن» در یکی از سینماهای شلوغ توکیو به اندازه‌ای بود که روز جمعه گذشته برنامه نمایش فیلم از هفت صبح آغاز شد و تا نخستین دقایق بامداد روز شنبه ادامه یافت. بسیاری از مردم به شوخی می‌گفتند برنامه نمایش این سینما نزدیک یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو در پایتخت بیشتر شبیه برنامه رفت و آمد اتوبوس‌ها و متروهاست!

کد خبر 559542

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha