آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه بورس تهران از ۲۰مرداد تاکنون وارد روند نزولی دامنه‌داری شده با این حال همچنان میزان بازده ۷‌ماه بورس بیش از سایر بازارها بوده و سهامداران توانسته‌اند به‌طور متوسط ۱۷۵ درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند...

بازار بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه همشهری نوشت: آمارها نشان می‌دهد با وجود آنکه بورس تهران از ۲۰مرداد تاکنون وارد روند نزولی دامنه‌داری شده با این حال همچنان میزان بازده ۷‌ماه بورس بیش از سایر بازارها بوده و سهامداران توانسته‌اند به‌طور متوسط ۱۷۵درصد بازده در بورس به‌دست بیاورند البته سکه تحت‌تأثیر رشدهای افراطی یک‌ماه گذشته و تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار، با ۱۴۰درصد بازده به دومین دارایی برای جذب سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

شاید نزول بورس این روزها خیلی‌ها را کلافه کرده باشد اما نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان بازده بازار سهام در ۷‌ماه گذشته بیش از سایر بازارها بوده است. این ارقام تأیید می‌کنند که نظریه کارشناسان درباره لزوم سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس نظریه درستی است و سهامداران صبور با وجود نزول‌های دوره‌ای می‌توانند در بلندمدت بازده بهتری نسبت به سایر بازارها به‌دست بیاورند.

  • ۸درصد افت در هر ماه

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد بازار سهام در سه‌ماه گذشته به‌طور میانگین هر ‌ماه ۸درصد افت کرده است. شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۹۰۰هزار واحد معادل ۱۷۵درصد رشد کرده است. این شاخص که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در ابتدای سال در محدوده ۵۱۳هزار واحد بود اما در پایان مهرماه با وجود ۷۰روز نزول به یک‌میلیون‌و۴۱۲هزار واحد رسید. شاخص کل بورس تهران در روز ۱۹مردادماه توانسته بود قله ۲میلیون‌و۱۰۰هزار واحد را هم فتح کند اما بعد از آن با نزول مواجه شد و از آن زمان تاکنون نزدیک به ۷۰۰هزار واحد و به‌طور میانگین در ماه‌های مرداد تا مهرماه هرماه ۸درصد افت کرده است.

  • سود سکه و دلار

آمارها نشان می‌دهد قیمت هر سکه طرح جدید از ابتدای سال تاکنون ۸میلیون‌و۵۲۰هزار تومان رشد کرده و از محدوده ۶میلیون‌و۱۰۰هزار تومان به ۱۴میلیون‌و۶۲۰هزار تومان در پایان مهرماه رسیده است. این ارقام نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال سکه خریده بودند توانسته‌اند ظرف ۷‌ماه نزدیک به ۱۴۰درصد سود کنند. اما رتبه سوم پر بازده‌ترین بازار در ۷‌ماه گذشته به بازار ارز اختصاص دارد. طبق اطلاعات موجود قیمت هر دلار آمریکا از اول امسال تاکنون دست‌کم ۹۵درصد رشد کرده و قیمت آن از ۱۵هزار تومان به ۲۹هزارو۱۰۰تومان در پایان مهرماه رسیده است؛ قیمت هر دلار آمریکا در این مدت بیش از ۱۴هزار تومان رشد کرده است.

  • مسکن جا ماند

در ۷‌ماه گذشته اما بازار مسکن با وجود رشدهای عجیبش، از اول امسال تاکنون، در انتهای جدول در مقایسه با سایر بازارها قرار گرفته است. همین حالا هم قیمت مسکن به قدری افزایش یافته که تقریبا خرید خانه برای اغلب خانوارها تبدیل به رؤیا شده اما وقتی میزان رشد قیمت مسکن را با بازارهای طلا و ارز مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که میزان رشد بازار مسکن با وجود رشد حدود ۱۰میلیون تومانی‌اش در ۷‌ماه گذشته، کمتر از سایر بازارها بوده است. با وجود آنکه در مورد قیمت‌های پایان مهر اطلاعات دقیقی در دست نیست اما داده‌های موجود بیانگرآن است که قیمت هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران از ابتدای سال تاکنون ۶۰درصد افزایش یافته و از ۱۵میلیون‌و۶۵۹هزار تومان (مطابق اطلاعات وزارت راه‌وشهرسازی) به محدوده ۲۵میلیون تومان در پایان مهرماه رسیده است. این رشد قیمت موجب شده متوسط قیمت یک آپارتمان ۷۰متری در وسط شهر تهران به مرز ۲میلیارد تومان برسد.

کد خبر 559280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha