چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی گفت: در نشست اخیر شورای ثبت و حریم کشور، حریم ۱۸ اثر تاریخی این استان به ثبت رسید.

دبیرستان ماندگار فردوسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، احمد حمزه‌زاده افزود: بر این اساس، دبیرستان ماندگار فردوسی، دبیرستان شهید بهشتی، جداره ساختمان رمضانی، جداره مغازه‌های سنگی، جداره ساختمان عهد نو، هتل رامسر، هتل جهان‌نما، هتل کوثر، گراندهتل تبریز، مقبره عزیز کندی، بقعه خواجه‌علی سیاهپوش، مسجد جامع هشترود، خانه علوی (صرافلار) تبریز، کاروانسرای پیام مرند، خانه ستارخان، خانه عهدی، خانه ختایی و خانه علی مسیو در تبریز تعیین حریم شدند.

وی اظهار کرد: با این مصوبه و ثبت حریم آثار تاریخی یادشده ضوابط حفاظتی در این آثار بر اساس قوانین و مقررات میراث فرهنگی باید رعایت شود. کاروانسرای جمال‌آباد شهرستان میانه نیز پس از بررسی میدانی و اعلام نظر پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، مجدداً در جلسه شورای حریم مطرح خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی اضافه کرد: حریم محدوده‌ای است که بر اساس ضوابط قانونی برای حفظ اثر تاریخی یا طبیعی تعیین و باعث حفظ موجودیت اثر و یکپارچگی آن می‌شود و بناهای تاریخی از جنبه‌های مختلف حریم‌هایی دارند که برای مراقبت و نگهداری بهتر از بناها لازم است به آنها توجه شود.

حمزه‌زاده یادآور شد: هر بنایی با بافت شهری و طبیعی خود کاملاً انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است، اما طی سال‌های گذشته، رشد و گسترش شهرها باعث جدا شدن بناها از بافت شهری خود شد و به همین دلیل، حریم‌هایی برای بناهای ارزشمند تاریخی تعریف شد تا این بناها کماکان بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

کد خبر 559141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha