گروه بین‌الملل: وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته طرحی مبنی بر ضرورت بهبود وضعیت امنیتی سفارتخانه‌های این کشور در سراسر جهان در اختیار کنگره آمریکا قرار داد.

این طرح برآمده از گزارش ویژه وزارت خارجه در مورد آسیب‌پذیری تعداد زیادی از سفارتخانه‌های آمریکا نسبت به حملات تروریستی بود.

براساس این گزارش ویژه که خبرگزاری آسوشیتدپرس به بخشی از آن دست یافته است، از بین ۲۶۵ سفارتخانه و کنسولگری آمریکا در خارج، دست کم ۱۵۰ سفارتخانه و کنسولگری از استانداردهای امنیتی لازم برخوردار نیستند.

به این ترتیب مقام‌های آمریکایی بر این باورند  در حالی که در دهه گذشته حداقل ۴ میلیارد دلار برای بهبود شرایط امنیتی ساختمان‌ها و کارکنان سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود هزینه کرده اند، اما هنوز ۱۵۰ مقر دیپلمات‌های این کشور از استانداردهای امنیتی لازم برخوردار نیستند و خطر همچنان آنها را تهدید می‌کند.

به موجب این گزارش، آمریکا باید حداقل ۸ میلیارد دلار دیگر در ۵ سال آینده برای بنای ساختمان‌های جدید و بازسازی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های قبلی خود در ۹۰ کشور جهان هزینه کند.

این مبلغ باید برای بنای ساختمان‌های جدید در ۵۰ مرکز، با هزینه دست کم ۷.۵ میلیارد دلار، و بازسازی ۴۰ مرکز دیگر با مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار، تا سال ۲۰۱۳ هزینه شود.

براساس اسناد و مدارکی که ضمیمه این گزارش ۴۵۰ صفحه‌ای شده، حدود ۶۰ سفارت و کنسولگری دیگر نیز وجود دارد که تا سال ۲۰۱۸ نیاز به جایگزینی یا انجام کارهای اساسی دارند.

تلاش برای تامین امنیت ویژه برای سفارتخانه‌های ایالات متحده از حدود یک دهه پیش آغاز شد؛ زمانی که سفارت این کشور در کنیا و تانزانیا هدف بمب گذاری قرار گرفت.

آن حملات ۲۳۱ کشته بر جای گذاشت. ساختمان‌های محل فعالیت دیپلمات‌های آمریکایی همواره به خاطر سیاست‌های یکجانبه گرایانه این کشور در معرض خطر بوده‌اند.

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، دور تازه‌ای از برنامه‌های امنیتی و با شدت بیشتری در آمریکا مطرح شد که طی آن نقاط حساس و آسیب پذیر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. 

در سال  جاری میلادی هم سفارتخانه‌های آمریکا در بولیوی، چاد و صربستان مورد حمله قرار گرفت.

وزارت امور خارجه آمریکا دیروز نیز در اطلاعیه‌ای دیگر از شرایط نامطلوب و خاص امنیتی سفارتخانه‌های آمریکا در ۹ کشور جهان از جمله جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرده بود.

آن طور که گزارش شده، وزارت امور خارجه آمریکا قصد دارد که در بسیاری از موارد سفارتخانه‌ها را به حومه شهرها و مناطق امن‌تر تغییر مکان دهد.

دغدغه‌های امنیتی در باکو

مسئول روابط عمومی سفارت آمریکا در جمهوری آذربایجان از جست‌وجو برای یافتن محلی امن برای ساخت ساختمان جدید سفارت کشورش در باکو خبر داد.

جاناتان هنیک افزود: آمریکا بودجه لازم را برای خرید زمین و ساخت ساختمان جدید سفارت در باکو داده است اما با وجود ماه‌ها جست‌وجو منطقه امنی در باکو برای این منظور پیدا نکرده‌ایم. 

مسئول روابط عمومی سفارت آمریکا گفت: ما در ساختمان جدید سفارتخانه مان همه اصول ایمنی را رعایت خواهیم کرد و به همین خاطر ممکن است ساخت ساختمان جدید سفارت آمریکا در باکو چندین سال به طول بیانجامد. 

ساختمان فعلی سفارت آمریکا در باکو که در روبه‌روی قرارگاه پلیس منطقه نسیمی باکو در خیابان آزادی این شهر قرار دارد در سال ۲۰۰۲ با غصب و ویران کردن خانه‌های جمعی از مردم باکو ساخته شده است که علاوه بر تهدیدهای امنیتی با اعتراض ساکنان قبلی ملک مواجه است.

کد خبر 55913

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز