چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان ‌جنوبی به تشریح آخرین وضعیت توزیع کود شیمیایی در استان پرداخت.

کود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا قوسی، چهارشنبه ۳۰ مهر در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر کود شیمیایی به اندازه کافی موجود است و کشاورزان نگران نباشند. در حال حاضر ۴۰ کارگزار در تامین کود مورد نیاز کشاورزان در سطح استان فعالیت دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: میزان هشت هزار و ۳۰۰ تن انواع کود شیمیایی با شروع فصل کشت پاییز در استان توزیع شده است. این کودها از نوع پتاس و فسفات است که در سومین مرحله توزیع برای اراضی گندم، جو و کلزا استفاده می‌شود، کشاورزان می‌توانند برای دریافت تامین نهاده‌های کشاورزی به کارگزاران مراجعه کنند.

وی عنوان داشت: کشاورزان در صورت نبود کود در کارگزار می‌توانند به شرکت خدمات حمایت محصولات کشاورزی استان مراجعه کرده و حواله کود مورد نیاز خود را تهیه کنند. کود اوره به دلیل این‌که تولید داخل کشور است قیمت آن با سال گذشته تغییری نکرده و کیسه ۵۰ کیلویی با ۵۴ هزار و ۵۶۲ هزار تومان عرضه می‌شود. کود سولفات پتاسیوم با ۵۴۴ هزار و ۲۵۰ تومان، دی آمونیوم فسفات با ۴۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان و کلر پتاسیم با ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. در تأمین نهاده‌های کشاورزی به وژه کود هیچ مشکلی در استان نداریم.

افزایش ۴۰ درصدی و ناگهانی قیمت کود شیمیایی و کمیاب شدن برخی از انواع کودها که منجر به نشت آن در بازار سیاه و فروش غیرقانونی شده است، موجی از نگرانی و اعتراض را در میان کشاورزان و مردمی که دغدغه استفاده از محصولات کشاورزی و باغی سالم را دارند، و به تبع کشاورزان خراسان‌جنوبی به وجود آورده است.

علاوه براین کود شیمیایی که دولت توزیع می‌کند نیز با افزایش قیمت رو به‌رو بوده، اما مهم‌تر از افزایش قیمت توزیع نامناسب برخی از انواع کود است که باعث می‌شود کشاورزان برای تامین نیاز خود به بازار آزاد رو بیاورند؛ آنها باید کود شیمیایی را دو تا سه برابر قیمت خریداری کنند، بدون این‌که از کیفیت آن مطمئن باشند.

کد خبر 559079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha