نتیجه گزارش شرکت تحقیقاتی بازار آلمانی GFK نشان می‌دهد بازار کتاب اروپا بعد از پایان قرنطینه و کاهش سختگیری‌ها افزایش فروش خوبی داشته است.

کتاب در قرنطینه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، اکتوالیته نقل اعلام کرد به  مناسبت گشایش نمایشگاه کتاب فرانکفورت، موسسه تحقیقاتی بازار آلمانی GfK در آلمان، گزارشی را درباره ارقام مختلف بازار کتاب اروپا منتشر کرده که نوید نتایج امیدوارکننده‌ای را می‌دهد. سال ۲۰۲۰ برای بازار کتاب سالی فاجعه‌بار محسوب می‌شود، با این‌حال در این گزارش آمده که چند کشور اروپایی از جمله انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه و برزیل فروش خوبی داشته‌اند.

اولین مشاهدات این گزارش مربوط به کاهش ناگهانی فروش کتاب در هفته‌های قرنطینه است. به عنوان مثال در فرانسه نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۶۶ درصد، در پرتغال ۵۷ درصد،  اسپانیا ۴۹ درصد و در ایتالیا ۴۲ درصد و در هلند نیز فقط ۰,۷ % کاهش فروش کتاب ثبت شده است؛ زیرا قرنطینه در این کشور در نیمه اول سال از سختگیری کم‌تری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی برخوردار بوده است.

با بازگشایی کتاب‌خانه‌ها و کتابفروشی‌ها در این کشورها و رفع نسبی سختگیری‌ها فروش کتاب در اکثر کشورهای مورد مطالعه افزایش یافته است. در فرانسه تا ۱۰ درصد، هلند  ۹,۷ درصد، در ایتالیا ۸,۶ درصد، اسپانیا تا ۴,۵ درصد و در فلاندر ۱۴,۶ درصد شاهد افزایش فروش کتاب بوده است. در این میان فقط  پرتغال و والونیا نه فقط در ماه‌های اخیر شاهد بازگشت بازار کتاب نبوده‌اند؛ بلکه هر کدام به ترتیب ۱۵,۸ درصد و دیگری ۱ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

در برخی کشورها مانند اسپانیا و ایتالیا این رشد نسبی بازار کتاب توانسته تا حدی خسارت‌های کاهش فروش در کرونا جبران کند و در این میان  هلند و فلاندر حتی بهتر هم عمل کرده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که  فروش کتاب در این کشورهای در سال ۲۰۲۰ از سال ۲۰۱۹ بهتر بوده است.

GfK همچنین گزارش می‌دهد که در حال حاضر محبوب‌ترین کتاب در اروپا رمان «معمای اتاق ۶۲۲» نوشته ژوئل دیکر، نویسنده سوئدی است که در ماه می سال جاری منتشر شد. این رمان در  اسپانیا و فرانسه پرفروش‌ترین کتاب و در ایتالیا و والونی در رتبه دوم و در کشور پرتغال در رتبه سوم پرفروش‌ها قرار دارد. بعد از آن لوسیندا ریلی، استفانی مایر و النا فرانته به ترتیب پرفروش‌ترین نویسندگان در این کشورها به شمار می‌روند.

کد خبر 558750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha