مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

تومور نادر ساقه مغز در پسربچه ۱۰ ساله اشکنانی در بیمارستان لامرد استان فارس با موفقیت خارج شد.

عمل جراحي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، جراح و متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان لامرد با اشاره به جزئیات این عمل نادر گفت: کودک ۱۰ ساله لامردی که با علائم تهوع، استفراغ و کاهش هوشیاری، کاهش وزن و عدم تعادل، به بیمارستان حاج محمود حاج‌حیدر مراجعه کرده بود، در این مرکز تحت درمان قرار گرفت.

فریبرز غفارپسند افزود: این کودک مبتلا به تومور ساقه مغز بود که با بستن بطن چهارم، مغز دچار افزایش فشار مغز و هیدروسفالی شده بود. بیمار در این مرکز آموزشی درمانی به سرعت تحت انجام تصویربرداری تخصصی ام آر آی قرار گرفت و به صورت اورژانسی تحت عمل جراحی کارگذاری شانت بطنی صفاقی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: طی یک عمل جراحی ۶ ساعته به روش میکروسکوپی تخلیه کامل تومور انجام شد. بیمار بعد از سپری کردن ۷ روز در بخش مراقبت‌های ویژه آی سی یو این مرکز با حال عمومی خوب ترخیص شد.

جراح و متخصص مغز و اعصاب با اشاره به نادر بودن این گونه جراحی‌ها در شهرستان‌ها گفت: این عمل جراحی با بهره گیری از امکانات پیشرفته اتاق عمل از جمله میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب و ست‌های میکروسرجری امکانپذیر است که این مرکز با دارا بودن این امکانات و همچنین جراحان مجرب و توانمند، توانسته مرکز ارجاعی جنوب کشور برای انجام جراحی‌های قاعده جمجمه با تعرفه دولتی باشد.

رئیس بیمارستان و جراح حاذق این مرکز در مورد چگونگی انجام این اعمال سخت و نادر بیان کرد: در این عمل ابتدا جمجمه از محل پشت سر بیمار، باز شده و لوب‌های مخچه از محل ولوم از یکدیگر جدا می‌شوند و دسترسی به سقف بطن چهارم امکانپذیر می‌شود، که در این روش جراحی هیچگونه آسیبی به بافت سالم مغز و مخچه وارد نشده و تومور از ناحیه‌ای که بی خطر است، خارج می‌شود. تومورهای بطن چهارم و ساقه مغز در اطفال نادر بوده و معمولاً از نوع خوش خیم هستند.

انجام عمل جراحی، درمان اولیه و اصلی بسیاری از این تومورها بوده و در مواردی نیاز به انجام پرتو درمانی و شیمی درمانی بعد از عمل هم هست.

کد خبر 558447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha