حمایت از کارآفرینان و طرح‌های کارآفرینی موجب مهاجرت معکوس به ۲۵ روستای شهرستان ورزقان در استان آذربایجان شرقی شده است.

روستا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ورزقان به‌رغم داشتن معادن بزرگی چون مس سرنگون و طلای اندریان، از جمله شهرستان‌های محروم آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که ۸۰ درصد جمعیت آن را روستاییان تشکیل می‌دهند. اما روستاییان ورزقان با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی در ۲۵ روستا زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر را فراهم کرده‌اند. این اقدام کارآفرینان روستایی ورزقان همچنین زمینه‌ساز مهاجرت معکوس ۱۴۹۵ نفر از جوانان جویای کار این شهرستان در سال‌های اخیر شده است که ناچار بوده‌اند برای یافتن کار به تبریز و دیگر شهرهای کشورمان مهاجرت کنند.

یکی از کارآفرینان روستایی ورزقان که از ۵ سال قبل کارگاه تولید کاشی راه‌اندازی کرده است، گفت: از اینکه توانسته‌ام زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کنم بسیار خوشحالم. روزانه ۱۰۰ متر مربع کاشی تولید و برای مصرف به ۵۰ روستای شهرستان ورزقان ارسال می‌کنیم.

یک کارآفرین فعال در زمینه تولید ورق‌های چندلایه اظهار کرد: ۱۵ نیروی کار جوان در این کارگاه شاغل هستند. با مصرف روزانه ۱۰۰ تن چوب در این کارگاه ۳۰۰ ورق چندلایه حاصل از آن به بازار مصرف عرضه می‌شود.

یکی از کارگران جوان کارگاه تولید ورق چندلایه هم گفت: ۳ سال در تبریز فعالیت می‌کردم و با مشکلات عدیده‌ای چون دوری از خانواده و هزینه بالای زندگی در آنجا دست به گریبان بودم، اما از وقتی در این کارگاه شاغل شده‌ام، همه این مشکلات برطرف شده است.

محمدباقر خانی، فرماندار ورزقان اعلام کرد: برای کمک به اشتغال پایدار روستایی در شهرستان ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره بانکی به کارآفرینان اعطا شده است. همچنین در ۲۵ روستا و مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان ورزقان ۲۴۰ هزار نفرساعت آموزش فنی و حرفه ای به کارآفرینان و جوانان جویای کار ارائه شده است.

وی از آمادگی مدیریت شهرستان برای اعطای تسهیلات کم‌بهره به جوانان کارآفرین ورزقان به ویژه در زمینه کسب و کارهای نوپا (استارت‌آپ) خبر داد.

شهرستان ۵۰ هزار نفری ورزقان در ۷۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

کد خبر 558077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha