رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: به‌دلیل افزایش نرح آرد در چند روز گذشته، حدود ۱۲ واحد نانوایی تعطیل شدند.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه نانوایان مشهد گفت: قیمت آرد از ۱۰ روز پیش به دلیل اعلام خرید تضمینی گندم در بازار آزاد یکباره افزایش یافت و به بازار شوک وارد شد. نانوایان ما کسری آرد خود را از بازار آزاد تامین می‌کردند که قیمت آن در سامانه هر کیسه ۵۰ هزار تومان بود و امروز به ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. این واحدها پس از پایان آرد سهمیه‌ای آرد را آزاد تهیه می‌کردند تا چراغ نانوایی روشن بماند. حالا که آرد در بازار آزاد گران شده، به مشکل خوردند. البته این ماه سامانه آرد نیمه‌یارانه‌ای را به جای اول ماه پنج روز زودتر باز کردند تا نانوایان آرد تهیه کنند اما بحث این است که واحدها مشکل دارند و چنانچه بخواهند آرد را از بازار آزاد تهیه کنند و به قیمت مصوب نان بپزند توجیه اقتصادی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام مولفه‌های قیمت نان افزایش یافته تصریح کرد: مایه خمیر ۱۰۰ درصد از آبان ۹۸ تاکنون رشد قیمت داشته و بیمه تامین اجتماعی ابتدای فروردین ۳۰ درصد و حقوق کارگر هم به همین شکل افزایش یافته است.  در حالی که نانوا برای تامین هزینه‌ها جز افزایش نرخ راهی ندارد و چون افزایش نرخ نداشتیم، نانوایان به مشکل برخوردند. نانوایان دولتی هم تا حدودی با مشکل مواجه هستند اما بیشترین مشکل در واحدهای نیمه‌یارانه‌ای است، کارگروهی تشکیل شده که هر روز در دو نوبت بازرسی می‌کنند و قرار شده واحدهایی که با تایید کارگروه کسر سهمیه دارند، طبق مصوبه به آنان سهمیه داده شود. لبته ۲۵۰ تن آرد به سهمیه‌ها اضافه شده و عمده آن به واحدهایی اختصاص می‌یابد که کمتر از ۲۰۰ کیسه سهمیه دارند.

رئیس اتحادیه نانوایان مشهد با یادآوری این‌که حدود هزار و ۲۵۰ واحد یارانه‌ای و هزار و ۱۶۰ واحد نیمه‌یارانه‌ای در سطح شهر مشهد فعال هستند، خاطرنشان کرد: حدود ۱۲ واحد در چند روز اخیر به دلیل این‌که پیش‌بینی افزایش قیمت آرد را نکرده بودند، تعطیل شدند که خوشبختانه با توریع آرد مشکل‌شان مرتفع می‌شود.

کد خبر 558066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha