جسیکا آردرن پس از پیروزی تاریخی خیره‌کننده حزب کارگر نیوزیلند در انتخابات عمومی برای دومین بار به مقام نخست‌وزیری این کشور می‌رسد.

Ardern

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین حزب کارگر نیوزیلند آنچنان میزان بالایی از آرای عمومی را جلب کرده است که اکنون پس از دهه‌ها در این کشور به نخستین حزبی بدل شده است که می‌تواند به تنهایی و بدون ائتلاف با احزاب دیگر حکومت کند.

به گزارش همشهری آنلاین مدیریت عالی شیوع کووید-۱۹ بوسیله آردرن و باور محکمش به علم و کارشناسان باعث شد اعتماد نیوزیلندی‌ها را به خود جلب کند که در شمار بی‌سابقه‌ای رای‌های خود را به طور زودرس داده بودند و به این ترتیب حزب او بیشترین میزان رای را در پنج دهه گذشته به دست آورد.

حزب کارگر در حالیکه حدود ۱۰۰ درصد آرا شمرده شده، ۴۹ درصد آرا و حزب ملی مخالف فقط ۲۷ درصد آرا به دست آورده است. انتظار می‌رود حزب کارگر ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان و حزب مخالف ملی ۳۵ کرسی را به دست آورد. این بهترین نتیجه برای حزب کارگر در ۵۰ سال اخیر است.

گرچه نیوزیلند با بستن زودرس مرزها و اعمال قرنطینه عمومی در تمام کشور توانست این کشور را از شیوع کرونا در امان نگهدارد (این کشور کمتر از ۲۰۰۰ مورد عفونت و ۲۵ مورد مرگ ناشی از آن گزارش کرده است) ،اما اکنون دچار رکود اقتصادی است.

آردرن در دور اول نخست‌وزیری‌اش کاوش‌های آینده نفت و گاز را ممنوع کرد، میزان مرخصی والدین پس از تولد فرزند را افزایش داد، حداقل دستمزدها را بالا برد و کمک‌های مالی برای محروم‌ترین نیوزیلندی‌ها را بیشتر کرد.

اما نتوانست برخی از اصلی‌ترین وعده‌هایش را عملی کند. او نتوانست برنامه مسکن ارزان‌قیمت را پیش ببرد (کمتر از ۵۰۰ خانه از ۱۰۰۰۰۰ خانه وعده‌داده شده ساخته شدند)، گرفتن مالیات پیشنهادی از سود سرمایه را کنار گذاشت و پیشرفت چندانی در برنامه محرومیت‌زدایی از کودکان نکرد.

او در دفاع از کارنامه خود گفت که تغییرات را یک شبه نمی‌توان انجام داد.

او در دور دوم نخست‌وزیری‌اش نیز با چالش‌های بسیاری روبرو است: کشور با رکود اقتصادی روبرو است، ارقام مربوط به فقر و کمک‌های مالی به فقیران دارند بالا می‌روند و حوادث آب‌وهوایی مربوط به تغییرات اقلیمی شایع‌تر شده‌اند.

کد خبر 557931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha