یک معلم فرانسوی که گفته می‌شود کاریکاتورهای پیامبر اسلام را در کلاس درس به دانش‌آموزانش نشان داده بود، عصر روز جمعه در خیابانی در شهر کنفلان-سنت-اونورین در ۳۰ کیلومتری شمال غربی پاریس به شکلی فجیع کشته شد.

قتل معلم فرانسوي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین و بی‌بی‌سی، پلیس فرانسه هویت مقتول را ساموئل پاتی ۴۷ ساله اعلام کرد و از کشته شدن متهم این جنایت خبر داد که ظاهرا یک شهروند ۱۸ ساله چچنی‌تبار است. پلیس ۹ نفر را در این پرونده بازداشت کرده که پدر و مادر یکی از دانش‌آموزان معلم مقتول از آن جمله‌اند. رخ دادن این جنایت همزمان با برگزار شدن دادگاه حمله پنج سال پیش به دفتر نشریه موهن شارلی ابدو باعث شد توجه بسیاری از رسانه‌ها و مردم به آن جلب شود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خودش را به محل رخ دادن جنایت رساند و آن را «یک حمله تروریستی از اسلامگراها» توصیف کرد. او مدعی شد معلم ۴۷ ساله به دلیل «آموختن آزادی بیان» به دانش‌آموزان خود به قتل رسیده است. مکرون گفت: «این یک حمله به جمهوری و ارزش‌های آن بود و مبارزه فرانسه با تروریسم اسلام‌گرایانه یک مبارزه وجودی است.» رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود به انگیزه قاتل و توهین احتمالی مقتول به پیامبر مسلمانان اشاره نکرد.

حادثه ساعت ۱۷ روز جمعه به وقت محلی در شهری در حومه پاریس، مرکز پاریس رخ داد و در آن مردی جوان با یک چاقوی بزرگ در دست و بر زبان آوردن عبارت «الله اکبر» به پاتی در خیابان نزدیک مدرسه حمله کرد. پس از کشته شدن معلم، مردم ماجرا را به پلیس خبر دادند و قاتل فراری در شهر ارانی به دام افتاد. او بدون توجه به هشدار نیروهای پلیس آنها را تهدید کرد و در ادامه با شلیک چند گلوله کشته شد. متهم جوانی ۱۸ ساله متولد مسکو با ریشه چچنی بود و پدربزرگ و مادربزرگ و دو برادر او هم بین بازداشتی‌های پرونده هستند.

معلم مقتول که در مدرسه تاریخ و جغرافیا آموزش می‌دهد، اوایل ماه جاری میلادی در بحث آزادی بیان به موضوع مجله شارلی ابدو اشاره کرده و چند کاریکاتور موهن آن را به دانش‌آموزان نشان داده بود. او از بچه‌های مسلمان حاضر در کلاس خواسته بود اگر اذیت می‌شوند، از کلاس بیرون بروند. والدین برخی دانش‌آموزان مسلمان از این رفتار پاتی به مدرسه شکایت برده و معلم هم چند پیام تهدیدآمیز دریافت کرده بود.

اندکی پس از این حادثه، امام جماعت مسجد مسلمانان بوردو و بسیاری از رهبران اسلامی فرانسه آن را محکوم کردند و وزیر کشور هم سفر خود را به مغرب نیمه‌کاره گذاشت و به فرانسه بازگشت. وزیر آموزش دولت مکرون هم با انتشار یک توییت با خانواده پاتی ابراز همدردی و اعلام کرد این یک حمله به جمهوری فرانسه بوده است.

کد خبر 557908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 23
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    9 5
    واقعا تمدن غربی در خطر است !!!!!
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    13 7
    چچن با عربستان سعودی هیچ فرقی نداره.
  • سهراب ولی پور IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    16 20
    جمهوری فرانسه نباید بوروکراسی داشته باشد؟مگرتوهین به مقدسات مسلمانان ازادی بیان است،پس این عمل زشت ازادی بیان مدانند اجازه دهند تا در مورد ادعای موهون صهونیستی هلوکاست تحقیق شود آن را جرم نپندارند
  • ناشناس IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    41 23
    همین افراط گرایی ها باعث بدنامی اسلام شده. پیامبر اسلام نماد رحمت و بخشایش هستند. حتی زمانی که اعراب به کرات به ایشون بی احترامی کردند ایشون هیچ وقت جواب تلخ و تند نداشتند. کشتن یک انسان که جای خود دارد. چنین اعمالی هیچ وقت مورد پذیرش نیست. وقتی انسانی رو می کشید حق پشیمانی و درک رو ازش گرفتید.
  • وطن پرست DE ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    25 26
    آقای مکرون ، چرا دلیل آموختن آزادی بیان ، بستگی به توهین مذهب اسلام دارد و مابقی مذاهب در مصونیت هستند ؟
  • NL ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
    42 11
    اخه احمق یک نفر رو سربریده بعد میگی پلیس به انگیزه اون گور به گور شده چیزی نگفت؟؟؟ چه فرقی داره انگیزش چی بود آدم سر برید؟ میفهمی؟