یک مقام جمهوری آذربایجان امروز شنبه ۲۶ مهر ماه اعلام کرد شمار افراد کشته شده در حمله موشکی به شهر گنجه این کشور به ۱۳ تن رسیده و حدود ۴۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

گنجه - جنگ ارمنستان - آذربایجان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپوتنیک نوشت: حکمت حاجی‌یف، مشاور ریاست جمهوری آذربایجان در پیامی توییتری نوشت: ۱۳ غیرنظامی کشته شدند، حدود ۴۰ هم زخمی. عملیات های نجات ادامه دارد. سیاست ترور دولتی ارمنستان باید متوقف شود.

این مقام جمهوری آذربایجان حمله با موشک بالستیک به شهر گنجه را از اراضی ارمنستان دانست. او گفت: موشک های بالستیک از اراضی ارمنستان علیه شهر گنجه شلیک شدند. این منطقه از منطقه درگیری بسیار فاصله دارد. هیچ ضرورت نظامی وجود نداشت.

دفتر دادستان کل جمهوری آذربایجان هم با تایید کشته شدن شماری در گنجه از وارد آمدن خساراتی به تاسیسات غیرنظامی و خودروها خبر داد.

براساس گزارش ها، ارتش ارمنستان همچنین به شهر مینگه چویر هم حمله موشکی کرده اما پدافند هوایی جمهوری آذربایجان آنها را دفع کرده است.

سازمان ملل با صدور بیانیه ای از طرفین درگیر خواست از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی براساس قوانین بشردوستانه بین المللی حفاظت کنند.

شهر گنجه بیش از ۳۰۰ هزار تن جمعیت دارد و ۶۰ کیلومتر با منطقه درگیری فاصله دارد. این دومین حمله به گنجه در یک هفته گذشته است.

در مقابل، نیروهای جمهوری آذربایجان به مرکز قره‌باغ و چند منطقه دیگر حمله کرده که تلفاتی به همراه داشته است. این شهر که جمعیتی بالغ بر ۵۵ هزار تن دارد، به دلیل بمباران جمهوری آذربایجان، اکنون تقریبا خالی از سکنه غیرنظامی است و جمعیت باقی مانده در پناهگاه‌ها به سر می‌برند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان، یکدیگر را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم می‌کنند.

با میانجیگری روسیه، دو کشور توافق آتش‌بس امضا کردند اما این توافق در عمل به اجرا در نیامده و درگیری‌ها شدیدتر شده‌اند.

این دو کشور طرف مقابل را به تلاش برای باز کردن جبهه‌های جدید متهم می‌کنند. جمهوری آذربایجان از شلیک به سوی نخجوان خبر می دهد، اتهامی که ارمنستان آن را رد کرده و وزارت دفاع ارمنستان هم در مقابل ادعا کرده پهپادهای جمهوری آذربایجان را در خاک خود هدف قرار داده است.

جنگ دو کشور بر سر قره‌باغ تاکنون منجر به کشته شدن صدها تن و بی‌خانمان شدن هزاران تن دیگر شده است.

واکنش ایران درباره حمله موشکی به گنجه 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه، حمله موشکی نیمه شب گذشته به  شهر گنجه به عنوان دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان و کشته و زخمی شدن جمعی از مردم غیرنظامی این شهر را بشدت محکوم کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان این حادثه، تأکید کرده که حمله به شهرها و مردم بی گناه، خلاف موازین حقوقی و  هنجارهای شناخته شده بین المللی و در زمره جنایت جنگی است که هرچه سریع‌تر باید متوقف شود.

در حمله موشکی چند شب پیش نیروهای ارمنستان به شهر گنجه نیز ۱۰ غیرنظامی کشته و ۳۵ نفر دیگر زخمی شدند.

کد خبر 557892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha