بیش از ۸۰ نماینده محافظه‌کار در پارلمان انگلیس با ارسال نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور از او خواسته‌اند سیاست دولت خود در قبال ایران را به صراحت اعلام کند.

انگلیس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بیش از ۸۰ نماینده حامی رژیم صهیونیستی در پارلمان انگلیس با ارسال نماینده‌ای به نخست‌وزیر این کشور خواستار مشخص شدن سیاست لندن در قبال تهران شده‌اند.

این نامه که هماهنگی‌های آن توسط سازمان «دوستان محافظه‌کار اسرائیل» انجام شده به امضای ۸۴ قانونگذار محافظه‌کار انگلیسی رسیده و در آستانه لغو محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به دفتر «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس ارسال شده است. 

رئیس کمیته امورخارجه، رئیس کمیته امور دفاعی و چند نفر دیگر از اعضای ارشد پارلمان انگلیس از جمله کسانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند. قانونگذاران انگلیس، عدم حمایت دولت این کشور از قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را اقدامی «تأسف‌آور» توصیف کرده‌اند.

انگلیس به قطعنامه آمریکا در شورای امنیت که خواستار جلوگیری از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود رأی ممتنع داد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

در نامه قانونگذاران انگلیس آمده است: «اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد تبعات فراگیری برای ثبات منطقه‌ای خواهد داشت. این رویداد، ایرانی را که همین الان هم سرکش است جسورتر خواهد کرد و موجب تسهیل ارسال سلاح به نائبان ایران یعنی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه خواهد شد.»

نگارندگان نامه مدعی شده‌اند: «آنها قصد دارند تحرکات تاریخی در منطقه به سمت ایجاد صلح میان اسرائیل و کشورهای همسایه عربی را تهدید کنند. این تهدیدی مستقیم علیه متحدان ما و منافع انگلیس در سراسر جهان است.»

قانونگذاران انگلیسی علاوه بر این مدعی شده‌اند اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران باعث سرازیرشدن سلاح‌های پیشرفته روسیه یا چین به سمت منطقه خواهد شد.

نمایندگان پارلمان انگلیس از بوریس جانسون خواسته‌اند به ۷ سئوال درباره سیاست دولت انگلیس در قبال ایران پاسخ دهد و از جمله احتمال اعمال تحریم علیه ایران در واکنش به آنچه «عدم پایبندی ایران به برجام» خوانده شده را شفاف‌سازی کند. نمایندگان پارلمان انگلیس علاوه بر این از دولت این کشور خواسته‌اند همانند دولت آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «سازمان تروریستی» اعلام کند.

محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران از روز ۱۸ اکتبر به پایان خواهند رسید. تلاش‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها به شکست منجر شده است.

انگلیس در کنار در کنار آلمان و فرانسه سه عضو اروپایی گروهی هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار بود در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. لندن بارها به اقدامات دولت آمریکا برای گنجاندن مفاد دیگر در داخل برجام چراغ سبز نشان داده است.

«دومینیک راب»، وزیر خارجه انگلیس هفته پیش در جلسه‌ای در پارلمان این کشور از تلاش برای گنجاندن توافقی بزرگتر در برجام استقبال کرد.

او گفت: «ما همواره پذیرای تلاش برای گنجاندن توافقی بزرگتر (در داخل برجام) بوده‌ایم، به این موضوع تمایل داشته‌ایم و در واقع، بر آن تأکید داشته‌ایم. تا زمانی که چشم‌اندازی برای توافقی گسترده‌تر وجود نداشته باشد، برجام چیزی است که در دست داریم.» 

«تام توگندات»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام در بخشی از این جلسه از دومینیک راب پرسید: «اگر برجام به صورت اساسی نقض شده چرا مرگ آن را اعلام نمی‌کنید؟»

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ گفت: «اجازه دهید با واقعیت روبه‌رو شویم، همه طرف‌ها منتظر این هستند که ببینند در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر چه اتفاقی می‌افتد؛ ولی ما فکر می‌کنیم برجام دست‌کم ساختاری برای پرداختن به موارد عدم پایبندی ایران فراهم می‌آورد.»

او اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم اعلام مرگ برجام و دور انداختن آن قبل از رسیدن به توافقی بهتر، اقدامی عقلانی باشد، اما این سئوالی راهبردی است. من فکر می‌کنم بعد از انتخابات [آمریکا] به خصوص به خاطر آنکه ایران منتظر است ببیند چه اتفاقی می‌افتد، فرصت‌های بیشتری وجود خواهد داشت.»

کد خبر 557798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha