یکشنبه ۲ تیر ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: افراد فاقد کارت ملی می‌توانند در شرایط اضطرار برای دریافت گواهی موقت مراجعه کنند

رئیس سازمان ثبت احوال با بیان این که کارت ملی به عنوان تنها مدرک شناسایی و احراز هویت برای ایرانیان، در تمام سیستم‌های اجرائی، ‌اداری و خدماتی و اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است گفت: افراد فاقد کارت ملی می‌توانند در شرایط اضطرار برای دریافت گواهی موقت مراجعه کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر آیت اللهی با اشاره به این که درصد کمی از افراد هنوز کارتشان صادر نشده است یا درخواست نداده‌اند افزود: اگر کسی درخواست کارت ملی داده اما به هر علتی کارت به دستش نرسیده است به پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال به‌ آدرس www.sabteahval.org مراجعه کند.

وی گفت: این پایگاه اینترنتی، افراد را در خصوص این که کارت ملی آنان در کجا قرار دارد، راهنمایی می‌کند.

آیت اللهی افزود: افراد اگر از این طریق به نتیجه نرسیدند، در شرایط اضطرار می توانند با در دست داشتن رسید کارت ملی و شناسنامه‌، برای گرفتن گواهی موقت‌، به نزدیکترین واحد ثبت احوال محل زندگی خود مراجعه کنند و از طرفی پیگیری‌های بعدی در خصوص کارت این شخص انجام می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور درباره افرادی که تاکنون درخواست کارت ملی نداده اند نیز گفت : این افراد باید در ابتدا درخواست خود را برای دریافت کارت ملی در تهران و شهرهای بزرگ به مناطق پستی و در شهرهای کوچک به ادارات ثبت احوال تحویل دهند. این افراد نیز درشرایط اضطرار می‌توانند برای دریافت گواهی موقت اقدام کنند.

آیت اللهی درباره افرادی که کارت ملی خود را گم کرده‌اند نیز گفت: این افراد می‌توانند در شرایط اضطرار و عجله برای استفاده از کارت مل به ثبت احوال مراجعه و اعلام مفقودی کنند و درخواست خود را مبنی بر صدور کارت ملی المثنی به ثبت احوال تحویل دهند و با رسید آن برای گرفتن گواهی موقت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: پس از اعلام مفقودی کارت ملی آن کارت در سازمان ثبت احوال به عنوان کارت غیر معتبر تلقی می‌شود و اگر فرد کارت اول خود را پیدا کرد باید مجدد به ثبت احوال مراجعه کند و پیدا شدن کارت خود را برای اعتبار مجدد، اطلاع دهد و اگر تصمیم به استفاده از کارت ملی المثنی گرفت، باید کارت اول خود را برای امحاء، تحویل دهد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور درباره زمان صدور کارت ملی برای دسته از افراد گفت: اگر مشخصات سند سجلی افراد با شناسنامه آنان مغایرت داشته باشد، ادارات ثبت احوال موظفند با دعوت از فرد، برای نام خانوادگی او کسب تکلیف کنند.

وی با بیان این که در این‌گونه موارد و در صورتی که افراد مشخصات شناسنامه را اصل بدانند باید سند سجلی اصلاح شود افزود: این اصلاح حدود دو ماه طول می‌کشد. اما اگر افراد اعمال مشخصات سند سجلی را خواستار باشند، کارت ملی آنان بلافاصله صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه فاصله زمانی تولید کارت ملی به روز است و تعداد درخواستها کمتر از ظرفیت یک روز کاری است گفت: به عنوان مثال روز گذشته 14 هزار درخواست کارت ملی داشتیم درحالی که ظرفیت روزانه صدور کارت ملی 40 هزار کارت است که به محض ورود درخواست در سیستم ، همان روز تولید می شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: برای افرادی که رسید کارت ملی می کنند، ‌اگر خود افراد پیگیر باشند، صدور کارت ملی آنان حدود 2 روز و اگر با پست ارسال شود یک هفته و افرادی که تاکنون درخواست نداده باشند ، حدود دو هفته صدور کارتشان طول می‌کشد.

تمدید کارت‌های ملی صادرشده در سالهای 80 و 81 ‌
رییس سازمان ثبت احوال کشور گفت: کارت های ملی صادر شده در سال های 80 و 81 به مدت دو سال تمدید اعتبار شد.

محمدرضا آیت اللهی با بیان اینکه اعتبار کارت های ملی تا 7 سال است اظهار داشت: کارت‌های ملی صادر شده در سال 1380 تا سال 1389 و کارت‌های ملی صادر شده در سال 1381 تا سال 1390 اعتبار دارند.

وی تعداد کارت‌های ملی صادر شده در سال 80 را 140 هزار عدد و کارت‌های ملی صادر شده در سال 81 را یک میلیون و 483 هزار عدد برشمرد.

کد خبر 55739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز