استفاده از رمزارزها در سیستم‌های سنتی به سرعت در حال افزایش است، اما کمبود زیرساخت‌های تکنولوژیک، اتخاذ و ذخیره‌سازی ایمن آنها را محدود کرده است.

ارز دیجیتال

به گزارش کریپتولند، پذیرش دارایی‌های رمزارزی در سیستم‌های سنتی به سرعت در حال انجام است. در اواسط سال جاری، صنعت حضانت از دارایی‌های رمزارزی هنگامی که دفتر نظارت بر ارز به طور رسمی اعلام کرد که تمام بانک‌های دولتی در ایالات متحده می‌توانند خدمات حضانت از رمزارزها را ارائه دهند، شاهد تحولات مثبتی گردید. این حرکت اگرچه برای این اکوسیستم مثبت است، اما هنوز با ارزیابی دقیق زیرساخت‌های فناوری آن همراه نیست، مانند پرسش‌هایی مانند: این دارایی‌های رمزارزی خریداری شده در کجا ذخیره می‌شوند؟

یک چیز واضح است: ما وارد الگوی جدید مالی شده‌ایم که نیاز به رویکرد دیگری برای حفظ دارایی دارد. دارایی‌های دیجیتال پتانسیل سوددهی زیادی دارند، اما ارائه‌دهندگان خدمات حضانتی وظیفه دارند از مشتریان خود در برابر خسارات حملات رمزارزی که در ژوئن سال جاری به 1.4 میلیارد دلار رسید، محافظت کنند. بر اساس گزارش سالانه گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، کمبود زیرساخت‌های این صنعت موجب محدود شدن پذیرش و ذخیره ایمن این دارایی‌ها شده است. از آنجا که بازارهای مالی سنتی شروع به ورود به این فضا کرده‌اند، می‌بایست راه‌حل‌های قوی و متناسب با یک سیستم قدیمی را توسعه دهند.

حضانت رمزارزها توسط بانک‌ها گامی مثبت در بلوغ دارایی‌های دیجیتال است

هنگامی که معاون ارشد کمیسیون دولت در نامه‌ای اظهار داشت که بانک‌ها می‌توانند کلیدهای رمزنگاری را در اختیار داشته باشند، مشخص بود که بانک‌ها به آن توجه می‌کنند. این نشانه اصلی بلوغ این صنعت و استفاده و درک بهتر این دارایی‌ها است.اقدامOCC  (نهاد نظارتی ارزی در ایالات متحده) اعتماد و توسعه قانون‌گذاری در این صنعت را تسریع می‌بخشد. بانک‌ها با این اقدام فرصتی منحصر به فرد جهت افزایش چشمگیر فرصت ثروت‌اندوزی برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از طریق نگهداری دارایی‌های رمزارزی را دارند. آنها می‌توانند دامنه مالی خود را تقویت و از فروپاشی اقتصاد ملی جلوگیری کنند. اما آنها باید این کار را به درستی انجام دهند و بفهمند که چگونه به طور موثر خطرات را مدیریت و با قوانین محلی و بین‌المللی مطابقت داشته باشند و همچنین مسئولیت دارایی مشتریان خود را بر عهده بگیرند.

بانک‌های سنتی همانند سرویس‌های قدیمی ارائه پیام هستند که باید در سیم‌های تلگراف سرمایه‌گذاری کنند

داستان بانک‌های سنتی و ارائه‌ دهندگان دارایی رمزارزی فین‌تک جدید را می‌توان با داستان قدیمی Western Union و Pony express مقایسه کرد. در غرب وحشی ایالات متحده، پیام‌ها از طریق اسب بین ایستگاه‌ها مبادله می‌شد. سوارکاران نامه‌ها را هزاران مایل با اسب حمل می‌کردند و پیام‌ها را از جایی به جایی دیگر منتقل می‌کردند. وقتی Western Union آمد و تیرهای تلگرافی را نصب کرد، ناگهان این روش منسوخ شد. سیستم‌های مالی سنتی و جدید به طور موازی اما با دو سیستم مختلف کار خواهند کرد. ما در هردو سیستم گزینه‌های پرداخت و سرمایه‌گذاری داریم اما زیرساخت‌های اساسی که در آنها اجرا می‌شود بسیار متفاوت خواهد بود، مانند کالسکه‌های اسب و اتومبیل. فناوری قدرت ایجاد تغییر سریع و تحول‌آفرین را دارد و بانک‌ها به تکنولوژی مناسبی نیاز دارند. این زمان مهمی برای بازیگران فین‌تک است که بانک‌ها را در مسیر درست دارایی‌های رمزارزی هدایت کنند. آینده امور مالی به سرعت در حال تغییر است و اگر بانک‌ها از سازوکارهای صحیح محافظتی و نظارتی استفاده نکنند، دارایی‌ها در معرض خطر زیادی قرار می‌گیرند.

بانک‌ها باید نیازهای جدید را درک کنند

سینا استوی، از فعالان حوزه بلاکچین اعتقاد دارد که اولین چالش برای بانک‌ها، درک نحوه کار این صنعت جدید است. آنها نیاز به درک عملکرد سوآپ و توسعه قراردادهای هوشمند دارند. این فناوری با فضای سنتی به خوبی تا نمی‌کند. اومی گوید:«ما متصوریم یک سیستم موازی در حال اجراست و زیرساخت‌هایی که کاربران در آنجا استفاده می‌کنند تفاوت فاحشی با شبکه‌های پرداخت سنتی دارد. بسیاری از طرفین معامله در سیستم‌های سنتی قرار دارند و این وضعیت موجود را تغییر نخواهد داد. بنابراین، تنها گزینه پیش روی بانک ها اتخاذ این فناوری‌های جدید است.»

استوی در ادامه اظهارمی کند: «اگر بانک‌ها برای استفاده از این فضای پررونق عجله کنند و سازوکارهای محافظتی صحیحی در آن نباشد، ممکن است شکست بخورند. بنابراین اعتبار دارایی‌های رمزارزی آسیب خواهد دید و ممکن است حیات میلیون‌ها ارز فیات تبدیل شده، با خطر نابودی مواجه گردد. بزرگ ترین خطر برای دارایی‌ها در دنیای دیجیتال، دسترسی سارقان به کلیدهای رمزنگاری شده است. متولیان باید یاد بگیرند که چگونه از خود در برابر این حملات سایبری که در حال افزایش است،(افزایش 75٪ پس از شیوع بیماری کرونا در جهان) محافظت کنند. بسیاری از بانک‌ها هنوز راهی برای خدمات مقرون به صرفه و محافظت از خود در برابر چنین حملاتی پیدا نکرده‌اند. آنها همچنین باید درک کنند که بین اوراق بهادار دیجیتال و سنتی تفاوت است، زیرا آنها اساسا نمایانگر ارزش یا حقوق قراردادی یا دارایی‌های دنیای واقعی هستند. دارایی‌های رمزارزی اگر به درستی تسویه نشوند با خطراتی همراه هستند و متولیان واجد شرایط،ریسک موفقیت طرفین در انجام تراکنش را از بین می‌برند.»

بانک‌هایی که خدمات حضانتی ارائه می‌دهند باید سریعا تصمیم بگیرند

در حالی که حرکت OCC(نهاد نظارتی ارزی در ایالات متحده) مثبت است، تشخیص این نکته که اکثر بانک‌ها زیرساخت‌های صحیحی برای ارائه راه حل‌های ایمن و سازگار حضانتی ندارند مهم است. بانک‌ها می‌توانند تراکنش‌های صرافی‌ها، تسویه حساب، انجام ترید، حفظ سوابق، ارزش‌گذاری و خدمات مالیاتی را تسهیل ببخشند. اما سوال دراین است که چگونه آنها می‌توانند ضمن مدیریت ریسک، این خدمات را ارائه دهند؟ شما نمی‌توانید بدون حذف طرف مقابل معامله و پذیرش ریسک، بازارهای رمزارزی را مقیاس‌بندی کرده و یا از سوی نهادهای سنتی پذیرش داشته باشید.

بانک‌هایی که به حضانت از رمزارزها ورود می‌کنند به فناوری دارایی رمزارزی آزموده شده که به طور خاص برای این صنعت توسعه یافته، احتیاج دارند و به طور حتم با تصمیم ساخت در مقابل خرید روبرو خواهند شد. بنابراین، مگر اینکه آنها قصد ساخت از صفر را داشته باشند، باید به فناوری مناسبی دسترسی داشته تا بتواند دارایی‌های رمزارزی را با خیال راحت ایمن کند. این روند پیاده سازی، آسان و ارزان نیست. آنها نمی‌توانند از قواعد معمول پیروی نکنند. بانک‌ها برای تحقیق و توسعه نیاز به تیمی جهت اخذ تأییدیه، آزمایش نمونه اولیه فناوری و ارزیابی منظم امنیت سایبری هستند. این به خودی خود می‌تواند سالها به طول انجامد. عجله در روند کاری به ضرر دارایی مشتریان خواهد بود. بانک‌ها یک گزینه جهت ادغام با زیرساخت‌های موجود دارند و برای آنها حفاظت، تعدیل و امنیت دارایی‌های رمزارزی در اولویت اول است. هزینه توسعه زیرساخت‌های متناسب با رمزارزها گران است اما در نظر نگرفتن آن هزینه‌ای به مراتب بالاتر خواهد داشت.

اهمیت ایجاد زیرساخت‌ها و حفاظت از مشتری

بانک‌ها و نهادهای مالی به طرز مشهودی در نوآوری کُند عمل می‌کنند، اما مشتریان مجبور به آسیب دیدن نیستند. فضای فین‌تک و رمزارزها با سرعت نور در حال حرکت است و حتی باهوش‌ترین و آینده نگرترین رهبران این فضا اظهارمی­کنند که نمی‌توانند پا به پای آن پیش بروند. بانک‌ها باید این ظرفیت را پیدا کنند که بتوانند زیرساخت‌های لازم و مطمئن و سازگار را بوجود آورند. راه حل‌ها باید سریع مطرح شوند. از آنجا که بازارهای جهانی تشخیص می‌دهند که زیرساخت‌های مالی موجود در آستانه شکست است، بانک‌ها باید صنعت دارایی رمزارزی را دنبال کنند تا از آینده صنعت مالی محافظت کنند. کاربران جدیدی که از فضای دارایی‌های رمزارزی استقبال می‌کنند باید بدانند که چگونه می‌توان به طور موثر خطرات را مدیریت کرد، با قوانین محلی و بین‌المللی مطابقت داشت و مسئول دارایی‌های مشتریان بود.

کد خبر 557318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha