جاده ۱۲ کیلومتری سوق - دهدشت کابوسی ۱۵ساله است که نتیجه‌اش تنها گرفتن جان مردم سوق و کهگیلویه بوده است.

تصادف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، کمتر کسی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که اسم جاده خون (محور سوق-دهدشت) به گوشش نخوره باشد، جاده‌ای ۱۲ کیلومتری که قریب به ۱۵ سال از عملیات اجرایی آن می گذرد و خسارت‌های فراوان مالی و جانی به بار آورده است. این جاده تاکنون خانواده‌های زیادی را داغدار عزیزان خود کرده و بعد از هر حادثه‌ای، اعلام می‌کنند تا چند ماه آینده کابوس جاده سوق تمام می‌شود، اما با گذشت چندین ماه دوباره داستان فراموش می‌شود.

جان باختن ۶۰ تن در جاده دهدشت - سوق

پروژه تعریض و بهسازی جاده دهدشت-سوق که با وعده اتمام ۱۸ماهه در سال ۸۵ آغاز شد، هنوز به جایی نرسیده و تاکنون ۶۰ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند و تنها در همین یکی-دو هفته اخیر، در یک حادثه ۵ تن از شهروندان فوت کردند که باعث انتقادات شدید مردم و مسئولان از متولیان این پروژه شد.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر، امام جمعه دهدشت، در یکی از خطبه‌هایش، وضعیت جاده سوق را نتیجه ناکارآمدی مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری دانست و گفت: اگر برای رفع این معضل اقدام عاجل صورت نگیرد، از تریبون نماز جمعه به مردم می‌گویم چه دست‌هایی پشت پرده اجازه کار کردن نمی‌دهد. مدیران استانی سلفی گرفتن در راه‌های کهگیلویه را تمام کنند و به فکر چاره‌اندیشی برای پایان مشکلات ناشی از جاده‌های غیرایمن باشند.

کمبود اعتبار؛ مهم‌ترین مانع

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به تحریم‌های اقتصادی، تا زمانی که پول نباشد هیچ کاری انجام نخواهد گرفت.

اردشیر قاسمی مشکل اصلی تاخیر در بهره‌برداری جاده سوق را کمبود اعتبار دانست و تصریح کرد: در کمیته برنامه‌ریزی امسال ۲ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شد، در حالی که فقط یک میلیارد آن جذب خواهد شد. در بیشتر تصادفات این محور عامل انسانی دخیل است و مشکلات دیگر این جاده حل شده.

این در حالی است که معاون عمرانی فرماندار غیراستاندارد بودن این جاده را یکی از مشکلات اصلی و وقوع تصادفات عنوان کرد.

زمان بهره‌برداری مشخص نیست

محمدعلی آروس، معاون عمرانی فرماندار شهرستان کهگیلویه، نیز گفت: مهم‌ترین دلیلی که این پروژه را با مشکل مواجه می‌کند کمبود اعتبار است.

وی با بیان اینکه سالانه اعتباری به صورت قطره‌چکانی برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود اظهار کرد: با توجه به این شیوه مدیریتی و اعتبارات قطره‌چکانی، زمان بهره‌برداری از این پروژه مشخص نیست.

آروس از غیراستاندارد بودن این جاده و سوءمدیریت‌ها در این پروژه از دیگر دلایل مشکلات آن نام برد و گفت: برای پروژه‌های عمرانی نه‌تنها در استان، بلکه در کشور ارزش قائل نمی‌شوند. آخرین برآورد تکمیلی برای آسفالت جاده سوق- دهدشت ۱۰ میلیارد تومان است.

کد خبر 557306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha