گورستان تاریخی دهستان سادات محمودی واقع در روستای لهسواره شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد این روزها موضوع بحث در فضای مجازی شده است.

گورستان تاریخی دنا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، گورستان ۵هزارساله دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در محدوده اجرای سد خرسان ۳ از جمله میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که این روزها با حاشیه‌هایی در فضای مجازی روبه‌رو بوده و اذهان عمومی را با این سوال مواجه کرده است که سرنوشت این گورستان و سد خرسان ۳ چه خواهد شد.

در یکی از این پست‌ها در فضای مجازی آمده که «این گورستان تاریخی در مخزن سد خرسان واقع شده و پژوهشکده میراث فرهنگی از پاسخگویی به افکار عمومی خودداری می‌کند و انتقال آب سرشاخه‌های کارون از سد خرسان برای مصارف صنعت در اصفهان، یزد و کرمان انجام می‌شود.»

کارشناس باستان‌شناسی معاونت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد درباره این شایعات در فضای مجازی گفت: در واقع انتقال آب از این مخزن صحت ندارد و بیشتر برای کشاورزی و تولید برق از آن استفاده خواهد شد.

علی‌اصغر آتش‌فراز افزود: این گورستان در محدوده آبگیری سد خرسان ۳ واقع شده و تا زمانی که کار کاوش کامل آن به پایان نرسیده باشد پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و وزارت میراث فرهنگی از دادن هر گونه مجوز برای آبگیری سد خودداری خواهد کرد و حداقل تا ۵ سال آینده آبگیری نخواهد شد.

گورستان تاریخی مربوطه به ۳ هزار سال قبل از میلاد مسیح در دهستان سادات محمودی (روستای لهسواره) شهرستان دنا در عملیات کاوش باستان‌شناسی کشف شده است و این دهستان از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که بخش زیادی از روستاهای آن میان ۲ رودخانه خروشان بشار و خرسان واقع شده.

کد خبر 557271

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha