ماسیمو کامپانینی، اسلام‌شناس و خاورشناس مشهور جهان در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

ماسیمو کامپانینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، البیان للتواصل و التاصیل خبر داد  پروفسور ماسیمو کامپانینی Massimo Campanini اسلام شناس و خاورشناس مشهور جهان در سن ۶۵ سالگی در گذشت.

وی در سال ۱۹۷۷ در دانشگاه دولتی میلان فارغ التحصیل شد و سپس در سال ۱۹۸۴ در بخش لومباردی ایتالیا در مؤسسه ایتالیایی خاورمیانه و خاور دور به زبان عربی فارغ التحصیل و سپس در رشته‌های مختلف متخصص شد: سنت و قرآن؛ تاریخ معاصر خاورمیانه؛ اندیشه سیاسی و سنت فلسفی مسلمانان.

پروفسور ماسیمو کامپانینی در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله اوربینو؛ اورینتال ناپل؛ ترنتو؛ سن رافائل؛ انستیتوی مطالعات عالی دانشگاه و…تدریس می کرد.

وی نویسنده ای پر کار بود و در ترجمه برخی آثار کلاسیک اسلامی مانند: غزالی؛ فارابی؛ ابن رشد از زبان عربی به ایتالیایی نقش داشت.

همچنین نویسنده ۳۲ کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی بود؛ از جمله مهمترین کتب وی: اسلام و سیاست (از سال ۱۹۹۹ چندین بار باز نشر شد)؛ اندیشه اسلامی معاصر؛ تاریخ مصر از فتح عرب تا امروز؛ تفسیر قرآن به قرآن در قرن بیستم؛ تفکر در اسلام.

وی در آثار و کتب و مقالات خود تاریخ جهان عرب و باز بودن فرهنگی آن را یادآوری می‌کند؛ وی بر تأثیر فروپاشی امپراتوری عثمانی و سیاست‌های استعماری اروپا بر ریشه تاریخی اخیر افراط گرایی جهادی تاکید داشت.

او چندین بار برای کمک به ما (مسلمانان و مراکز اسلامی) برای از بین بردن تصویر کلیشه‌ای از یک اسلام خشن و ارتجاع در کنفرانس‌ها و نشست‌ها شرکت کرد.

ماسیمو کامپانینی، شرق‌شناس و مترجم برجسته ایتالیایی متولد سوم نوامبر ۱۹۵۴ و یکی از تاریخ‌شناسان معتبر در زمینه خاورمیانه و کشورهای عرب و همچنین استاد فلسفه اسلامی است. از وی آثار زیادی در خصوص اسلام و فلسفه اسلامی منتشر شده که از جمله مهم‌ترین آنان قرآن و تفسیر آن است که تاکنون چندین بار چاپ شده است.

وی در این کتاب، تاریخ اسلام را در قالب دکترین سیاسی برای خواننده تشریح می‌کند و قرائت صرفاً دینی که در خصوص اسلام ارائه می‌شود را مردود می‌شمارد و حضور سیاست در دین و بالعکس را لازم می‌داند.

علایق پژوهشی وی به چهار زمینه موضوعی معطوف شده است: ۱) مطالعات قرآنی. ۲) فلسفه اسلامی، اعم از قرون وسطایی و معاصر. ۳) اندیشه سیاسی اسلامی؛ ۴) تاریخ معاصر کشورهای عربی با توجه ویژه به جنبش‌های تندرو اسلام گرایی و سوسیالیسم عربی – اسلامی.

کامپانینی در فلسفه اسلامی بیش از هر چیز از طریق ترجمه تفسیر شده از نویسندگان مختلف کلاسیک مانند غزالی، اورورا و فارابی کمک کرد. وی در اندیشه سیاسی به طور عمده مفهوم مدینه فاضله گذشته نگر را که به الگوی تمایز بین دولت اسلامی و مدل‌های دولت اسلامی مرتبط است، شرح داد. او در تاریخ معاصر، نقش نخبگان نظامی در شکل گیری کشورهای خاورمیانه پس از استعمار و مشکلات رابطه اسلام و دموکراسی را برجسته کرد.

در سالهای اخیر کامپانینی مطالعات قرآنی خود را شدت بخشید و سعی کرد رویکردی فلسفی برای تفسیر قرآن در جهت قرآن شناسی فلسفی، یعنی مطالعه قرآن نه تنها از طریق ابزار فلسفه، بلکه به عنوان یک کتاب فلسفی (پیشنهادی) ارائه دهد. به ویژه “مجله مطالعات قرآنی”، SOAS). وی در یک جلد اخیر (روزهای خدا ، ۲۰۱۹) به این موضوع پرداخته است، در مورد الگوی عرضی سفر و زمان به غرب و اسلام، لزوم فراتر رفتن حد سه گانه ایدئولوژی از سه توحید را بحث کرد.

آخرین کتاب وی شرح حال انتقادی پیامبر محمد (ص) است که در آن کامپانینی به زندگی پیامبر گرامی اسلام از نگاه یک تاریخ شناس (نه شرق شناس) پرداخته است.
کامپانینی دارای مدرک فلسفه، دانشکده ادبیات و فلسفه از دانشگاه میلان است و به زبان‌های ایتالیایی، عربی و فرانسوی و اسپانیایی تسلط دارد. او از تاریخ از ۱ نوامبر ۲۰۱۶ از خدمات دولتی بازنشسته شد. ماسیمو کامپانینی چندین ترجمه از فلسفه، الهیات مسلمانان و تفسیر قرآن کریم را منتشر کرده است: معاهده قاطع، توازن عمل، چراغ‌های خرد، مرواریدهای قرآن، نوشته‌های سیاسی، مقدمه‌ای بر فلسفه اسلامی، تفسیر مسلمانان درباره قرآن در قرن بیستم، قرآن و تفسیر آن، تفسیرهای مدرن مسلمان، چشم اندازهای فلسفی در تفسیر قرآن جدید، پارادایم و مفاهیم کلیدی، غزالی و الهی، فرهنگ لغت عربی برای فیلسوفان، دانته و اسلام، تفکر در اسلام و محمد، رسول خدا از جمله آنها می‌باشد.

از کارهای اصلی و مهم وی با ماهیت تاریخی معاصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسلام و سیاست، بولونیا، ایل مولینو، ۱۹۹۹، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵.

اندیشه اسلامی معاصر، بولونیا، ایل مولینو، ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۶ (نسخه جدید تجدید نظر شده و گسترش یافته).

تاریخ مصر معاصر، رم، نسخه‌های شغلی، ۲۰۰۵، (ترجمه شده توسط عربی توسط مجلس السالی لی التقافع [شورای عالی فرهنگ]، قاهره ۲۰۰۶)

تاریخ خاورمیانه، بولونیا، ایل مولینو ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، (ترجمه به اسپانیایی و پرتغالی و صربی ۲۰۱۱)، چاپ پنجم تجدید نظر شده و با عنوان تاریخچه خاورمیانه معاصر ۲۰۱۷ اصلاح و تقویت می‌شود.

ایدئولوژی و سیاست در اسلام، بولونیا، ایل مولینو، ۲۰۰۸.

سنی‌ها، بولونیا، ایل مولینو، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶.

برادران مسلمان در جهان معاصر (با کریم مزران)، تورین ، UTET ، ۲۰۱۰

گزینه اسلامی، میلان، برونو موندادی ۲۰۱۲.

کدام اسلام؟ جهادگرایی، رادیکالیسم، اصلاح طلبی، برشیا، مدرسه، ۲۰۱۵.

اسلام، دین غرب، میلان، میمسیس، ۲۰۱۶.

تاریخ مصر از فتح اعراب تا امروز، بولونیا، ایل مولینو ۲۰۱۷.

سیاست در اسلام. یک تفسیر، بولونیا ، il Mulino ، ۲۰۱۹.

او همچنین مقالات متعددی را منتشر کرده که چند مقاله از آن در مجله تخصصی Oriente Moderno در شهر رم بوده است که در قالب آنها ویژه نامه‌ای را به موضوع دموکراسی در جهان اسلام (اسلام‌ها و دموکراسی‌ها ، ۲۰۰۷) و مقاله دوم به ناسیونالیسم عرب اختصاص داده است.

کد خبر 556961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha