هزار خانوار عشایر تاکنون از مجموع تقریبی سه هزار خانوار عشایر بومی و کوچنده استان گلستان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گرفتند.

عشایر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مدیرکل امور عشایری گلستان سه‌شنبه ۲۲ مهر گفت: طرح بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر برای حفظ جوامع انسانی، توسعه مناطق روستایی و عشایر، تامین آتیه و پیشگیری از مهاجرت آنها به شهرها، از چند سال قبل شروع شده و اکنون سرپرست خانوارهای عشایری با پرداخت سالانه چهار میلیون تا هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به عنوان حق بیمه، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

رضا علیپوری افزود: کوچ پاییزه عشایر خراسان شمالی و رضوی به گلستان از ۱۵ آبان آغاز می‌شود، امسال به سبب سرمای زودرس، شاهد حضور و استقرار تعدادی از عشایر کوچنده در نزدیکی حوزه استحفاظی استان گلستان هستیم اما در حال حاضر امکان حضور زودتر آنها برای قشلاق وجود ندارد. به طور معمول عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با جمعیت تقریبی ۱۱ هزار نفر از نیمه آبان هرسال برای گذران قشلاق وارد گلستان می‌شوند و تا ۱۵ فروردین سال بعد در این استان حضور دارند. ۱۲۰ هزار هکتار از مراتع قشلاقی شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله در شرق گلستان هر ساله در اختیار عشایر کُرد ۲ استان خراسان شمالی و رضوی و حدود ۴۰۰ هزار راس دام آنها قرار می‌گیرد.  قبل از ورود عشایر با هماهنگی مرکز بهداشت خراسان شمالی، تیم‌های بهداشتی موارد لازم در رابطه با احتمال شیوع بیماری کرونا را بررسی می‌کنند.

مطابق گزارش اداره کل امور عشایری گلستان، جمعیت جامعه عشایری این استان شامل ۱۱ هزار نفر عشایر کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و حدود ۱۰ هزار نفر عشایر بومی قوم ترکمن است. جامعه عشایری گلستان اعم از بومی و کوچنده در مجموع ۷۶۷ هزار راس دام برای پرورش در اختیار دارند که در سطح ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع سه شهرستان گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله درشرق این استان مشغول فعالیت هستند. عشایر گلستان سال قبل ۶ هزار و ۶۰۰ تن گوشت قرمز، هزار و ۲۲۹ تن پشم، ۱۴ هزار و ۹۹ تن شیر، ۲۱ هزار و ۷۹۳ مترمربع قالی، ۲ هزار و ۴۱۷ مترمربع پُشتی، ۱۰ هزار و ۳۳۷ مترمربع گلیم و ۸۲۳ مترمربع جاجیم را تولید و روانه بازار کردند.

کد خبر 556932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha