همشهری آنلاین: ارایه نکردن اخبار و مباحث جدید و یا وجود خطوط قرمزی که نشریات جدی را از پرداختن به اخبار موردنظر مخاطبان بازمی‌دارد

از جمله عوامل توجه بیش‌تر مخاطبان به نشریات عامه‌پسند هستند. به گزارش ایسنا، فریدون صدیقی - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی  با بیان این مطلب و با تاکید بر این که آسان‌خواهی، تفنن و سرگرمی محتوای اصلی مطبوعات عامه‌پسند است، اظهار کرد: اطلاع‌رسانی، سرگرمی و دانش‌افزایی، وظایف اصلی هر رسانه‌ای است که مطبوعات زرد یا عامه پسند نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی این دسته از مطبوعات در نحوه‌ی انجام این وظایف این است بدین صورت که اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی آن‌ها برای مخاطب شاید کارآفرین و موثر نباشد.

وی افزود: وجه غالب محتوا در نشریات عامه‌پسند سرگرمی و تفنن است، اما همانطور که بازی در پارک نیز آثار و تبعات خاص خود را داراست مثل اینکه ممکن است شما حین بازی به تونل وحشت نیز وارد شوید و یا برق یکی از دستگاه‌ها قطع شود که این‌ها نیز آثار و تبعات سرگرمی مفرط محسوب می‌شوند، تفنن در مطبوعات عامه‌پسند نیز تبعات خاص خود را دارد.

او با اشاره به این که حضور در زندگی و اتفاقات شخصی چهره‌ها از عواملی است که مطبوعات زرد و عامه‌پسند را دارای ویژگی‌های منفی کرده است، اضافه کرد: چهره‌های ورزشی و یا هنری عمده‌ چهره‌ها‌ی مطرح در عرصه‌ی نشریات عامه‌پسند کشورند و از آنجا که چنین چهره‌هایی معمولا عمر کم و کوتاهی هم دارند، بستر مناسبی برای این دسته از مطبوعات فراهم می‌کند تا به آن‌ها پرداخته و نیازهای آنی مخاطب را در لحظه‌هایی خاص مانند زمان پخش یک سریال پاسخ دهند.

این مدرس ارتباطات در ادامه تصریح کرد: نشریات زرد می‌توانند به چهره‌های سیاسی و یا اقتصادی نیز بپردازند اما از آنجا که نشریات عامه‌پسند داخلی بیش از هر چیز به تفنن و سرگرمی اهمیت می‌دهند اغلب اخبار خود را به هنر و ورزش اختصاص می‌دهند چراکه آسیب‌پذیری این نشریات در گزارش وخبر از فوتبالیست‌ها و هنرپیشه‌ها بسیار کمتر است.

وی با بیان این که مخاطبان اصلی نشریات عامه‌پسند کسانی هستند که نشریات جدی انتظارات و توقعات آن‌ها را برآورده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: معمولا ارایه نکردن اخبار و مباحث جدید و یا وجود خطوط قرمزی که نشریات جدی را از پرداختن به اخبار موردنظر مخاطبان بازمی‌دارد از جمله عوامل توجه بیش‌تر مخاطبان به نشریات عامه‌پسند هستند.

صدیقی هم‌چنین وجه تفننی رسانه‌های عامه‌پسند را عمومی دانست و اضافه کرد:‌ در نهاد تمامی افراد در هر سطحی از تحصیلات و فرهنگ، تفنن وجود داشته و در نتیجه مخاطبان این دسته از رسانه ها را طیف‌های مختلف اعم از دانش‌آموز، دانشجو، کم سواد، دکتر، مهندس و غیره تشکیل می‌دهند؛ توجه کنید به بعضی از گفت‌وگوهای زنده‌ در دو سال اخیر رادیو و تلویزیون با چهره‌های مطرح که اغلبشان با وجود عناوین من‌درآوردی که برنامه‌ها دارند، رویکرد تفننی، عامه‌پسند و یا به اصطلاح زرد دارند.

به گفته‌ی او همانگونه که در نشریات جدی هم جذاب‌ترین بخش برای اغلب مخاطبان از هر قشر و طیفی، صفحه‌ی حوادث است که البته در کنار بازگو گردن وقایع و پاسخ به نیاز آنی مخاطبان، نوعی هشدار و آگاهی نیز برای آن‌ها محسوب می‌شود، گرایش به نشریات عامه‌پسند نیز با توجه به ویژگی‌های آن در میان تمامی افراد و اقشار مختلف وجود دارد.

او همچنین حرکت به سمت حذف نشریات عامه‌پسند را غیرضروری و نیز غیرممکن دانست و افزود: همانطور که برای مطالعه‌ی کتاب، افراد از کتاب‌های ساده و روان شروع می‌کنند، در مطالعه‌ی مطبوعات هم نشریات عامه‌پسند نقش کتاب‌های ساده و روان را بازی می‌کند. ضمن این که گرایش اشخاص به سینما، کتاب، نشریه و غیره صرفا برای فرهیخته شدن نیست؛ بلکه آن‌ها به این زمینه‌ها توجه می‌کنند تا علاوه بر سرگرم شدن از اطلاعات و پیام‌های احتمالی آن‌ها نیز استفاده کنند.

این مدرس ارتباطات درباره‌ی وضعیت فعلی نشریات عامه‌پسند کشور نیز گفت: این دسته از نشریات کشور یک طیف هستند؛ در حقیقت وجه غالب نشریات حال حاضر کشور عامه‌پسند بوده و مخاطبان خاص خود را دارا می‌باشند.

او در پایان تصریح کرد: برای داشتن نظام رسانه‌یی متوازن و پیش برنده که هر رسانه‌ای، چه تخصصی و چه عمومی مخاطبان خاص خود را داشته باشد، پیش از هر چیز باید به نظام آموزشی توجه کرد؛ این نظام آموزشی باید با قانونمند کردن و شیوه‌سازی برای مطالعه‌های غیر درسی، افراد را از سنین پایین به مطالعه ترغیب کند، مطالعه پیش از چگونه و چه چیز خواندن اهمیت دارد

کد خبر 55669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز