شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

حسین قدیانی: طبق جدول زمان‌بندی قطع برق، تا 10 دقیقه دیگر برق اینجا می‌رود و من باید در عرض 10 دقیقه مطلب خود را بنویسم.

کار سختی است. اما خب شروع می‌کنیم؛ وزیر بهداشت هفته گذشته به خبرنگاران گفته که چی؟ «که کشورهای همسایه ایران با تورم 70 درصدی دست و پنجه نرم می‌کنند.» حالا در ایران خانه‌پرش ما 20 درصد تورم داشته باشیم، که آن هم دروغ 13 ما مطبوعات است. وزیر بازرگانی هم دیروز بود یا پنجشنبه، گفت: «نرخ تورم بین 10 تا 49 درصد طبیعی است.» یعنی الان که همه‌اش20 درصد تورم داریم، دولت 19 درصد تورم از ملت طلبکار است یا به عبارت بهتر ما 19 درصد گرانی به دولت بدهکاریم که ان‌شاءالله هرچه زودتر این بدهی خود را با دولت صاف کنیم.

گذشته از اینها آن‌طور که خبرگزاری فارس نوشته (روزنامه دولت هم خیلی خوشش آمده، تیترش را چهارشنبه‌ای آورده بود صفحه اول)، صندوق بین‌المللی پول گفته: «تورم در 68 کشور جهان 2 تا 100 برابر افزایش داشته.» بر اساس این گزارش، نیجر و زیمبابوه از جمله کشورهای رکورددار در خصوص افزایش نرخ تورم هستند به‌طوری که نرخ تورم در نیجر که در سال گذشته میلادی نیم درصد بوده، در سال جاری میلادی حدود 5 درصد برآورد شده است که حدود صد برابر افزایش را نشان می‌دهد. نرخ تورم در زیمبابوه نیز از 237 درصد در سال 2005 میلادی [ما فقط 20 درصد تورم داریم، جهت اطلاع!] به بیش از هزار درصد در سال 2006 و بیش از 10 هزار درصد در سال 2007 میلادی رسیده است.

این گزارش می‌افزاید ژاپن که همیشه به عنوان کشور دارای نرخ تورم منفی یا صفر شناخته شده بود، از گرانی‌های اخیر در امان نماند و تورم حدود 7 درصد [که ای بسا این هم دروغ 13 مطبوعات ژاپن باشد] را به خود دید. نرخ تورم در ایران نیز از 11 درصد در سال 2006 و 17 درصد در سال گذشته، حدود20 درصد در سال جاری میلادی ارزیابی شد، که البته اگر دانش‌جعفری زودتر از کابینه خارج می‌شد و مجلس هفتم و مجمع تشخیص و ریاست‌مداران و یک عده بازاری اجازه می‌دادند ما الان با نرخ تورم منفی روبه‌رو بودیم. یعنی یک طوری شده که ما دچار «توهم تورم» شده‌ایم. خیال می‌کنیم گرانی هست. فکر می‌کنیم با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستیم.

خواب‌نما شده‌ایم که خیال کرده‌ایم خرید مسکن، ممکن نیست و از این‌جور خواب‌ها که ما معمولاً در جهت تضعیف دولت، زیاد می‌بینیم. اصلاً چرا راه دور برویم. همین سخنگوی دولت، من مطمئن هستم اگر در بین مردم دنیا از همین زیمبابوه بگیر تا ونزوئلا، حالا نه بگو آمریکا نظرسنجی کنند که کدام سخنگوی دولت‌ها را بیشتر دوست دارید من مطمئن هستم دکتر الهام، نفر اول می‌شود. یعنی ما خوشی زده زیر دل‌مان. الان در افغانستان جنگ است. تریاک هم هست. زهرماری هم تا دلت بخواهد. عراق هم که خودتان بهتر می‌دانید.

آیا وضع ما از عراق بدتر است؟ آیا گرانی در ایران بیشتر است یا زیمبابوه؟ الان در اتیوپی دارند همدیگر را می‌خورند، آیا در ایران هم چنین است. شما خیلی هم فوقش گرسنه باشید، یک تک‌پا بروید خانه باجناق، مشکل حل می‌شود. یا در خود آمریکا، فساد دارد بیداد می‌کند. حالا یعنی ما از آمریکا اوضاع‌مان بدتر است؟ [ما مطلب‌مان تمام شده ولی لامصب تا الان که برق نرفته... آهان رفت! مثل اینکه ادیسون، حلال‌زاده بود.

کد خبر 55639

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز