مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۷
۰ نفر

شیوع ویروس کرونا همه فعالیت‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است، از جمله سفرها و یک پرسش رایج امکان گرفتن کرونا در هواپیما است.

covid-19

به گزارش همشهری آنلاین، پاسخ به این پرسش مثبت است و امکان گرفتن کرونا در هواپیما وجود دارد، اما آیا پرسش مهمتر این است که آیا انتقال ویروس در هواپیما «محتمل» هم هست یا نه.

در این مورد مانند بسیار چیزهای دیگر مربطو به کووید-۱۹ نمی‌توان با قاطعیت پاسخ داد.

اول از همه باید گفت هر نوع مسافرتی در حال حاضر با شیوع بالای کرونا در سطح جامعه خطر گرفتن کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد.

نگرانی درباره احتمال گرفتن کرونا در سفر هوایی معقول به نظر می‌رسد، به خصوص که شما در یک محفظه بسته با سایر مسافرانی قرار می‌گیرید که ممکن است دچار عفونت باشند (و خبری از عفونت‌شان نداشته باشند).

اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند خطر گرفتن ویروس کرونا درون خود هواپیما «نسبتا کم» است و یک بررسی اخیر هم موید این نتیجه‌گیری است.

این خطر کم تا حدی به علت سیستم گردش هوا در اغلب هواپیماها است که هوای درون کابین را هر ۲ تا ۳ دقیقه یکبار با هوای تازه جایگزین می‌کند. به علاوه، اغلب هواپیماها به فیلترهای «هپا» (فیلترهای با کارآمدی بالا برای ذرات معلق) مجهز هستند که شبیه فیلترهای مورد استفاده در واحدهای مراقبت ویژه در بیمارستان‌ها هستند که ۹۹.۹ درصد از ذرات را تصفیه می‌کنند.

با این وجود، ما هنوز بسیاری چیزها را درباره این ویروس نمی‌دانیم و دو بررسی اخیر هم نشان داده‌اند که نشستن در هواپیما با دیگران کاملا هم بدون خطر نیست.

در یک مورد، ظاهرا مسافری سوار به پروازی از لندن به هانوی ویتنام، ۱۵ نفر از مسافران همراهش را آلوده کرده بود.

در یک مورد دیگر، چهار مسافر در یک هواپیما که از بوستون به مقصد هنگ‌کنک پرواز می‌کرد، پس از پایان پرواز دچار کووید-۱۹ شده بود.

از آنجایی که هر چهار مسافر با گونه مشابهی از کروناویروس آلوده شده بودند، پژوهشگران قویا معتقدند این مسافران در حین پرواز یکدیگر را آلوده کرده‌اند. البته باید توجه داشت که هر دوی این پروازها در اوائل مارس (اواخر اسفند) انجام شده‌اند- یعنی پیش از آنکه افراد به طور مرتب ماسک بزنند و هر دوی این پروازها درازمدت یکی ۱۰ ساعت و دیگری ۱۵ ساعت طول کشیده‌اند (هنوز دقیقا معلوم نیست که آیا مدت پرواز تاثیر بر خطر دچار شدن به کووید-۱۹ می‌گذارد یا نه).

احتمالا مدتی طول خواهد کشید که دانشمندان دقیقا دریابند چه شرایط و چه رفتارهایی احتمال انتقال ویروس کرونا را در هنگام پرواز افزایش می‌دهند.

به هر حال، اگر تصمیم گرفته‌اید با هواپیما سفر کنید، باید طرح‌ریزی دقیقی انجام دهید تا خطر انتقال ویروس کرونا را کاهش دهید. بهتر است خطوط هوایی را انتخاب کنید که برای به حداکثر رساندن فاصله کمترین میزان مسافران را سوار هواپیما می‌کنند. شرکتی را انتخاب کنید که مسافران را مجبور به ماسک زدن می‌کند و کارکنان خودش همه همیشه در فرودگاه و هواپیما ماسک به چهره دارند.

همگامی که سوار بر هواپیما هستید، ماسک‌تان را برای خوردن یا نوشیدن برندارید.

سعی کنید از توالت هواپیما استفاده نکنید، چرا فضای محصور درون آن ممکن است شمار بیشتری ویروس در هوا و سطوح آن داشته باشد.

تا جایی که می‌توانید فاصله مطمئن را بین خودتان و دیگران حفظ کنید.

پیش از پرواز و در حین آن به طور مرتب با آب و صابون یا ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست‌هایتان بشویید.

همچنین به یاد داشته باشید صحبت در این جا اختصاصا درباره خطری انتقال ویروس درون هواپیما است که محیطی کنترل‌شده است. اما در حین مسافرت شما در تماس با افراد و سطوح زیادی دیگری هم قرار می‌گیرید- از ایستادن در صف بازرسی در هواپیما تا گرفتن تاکسی به سوی فردوگاه و از فرودگاه.

بنابراین لازم است به این نقاط هم به عنوان محل‌هایی که ممکن است در آنها در معرض خطر سرایت ویروس قرار گیرید، فکر کنید.

هر نوع مسافرتی خطر انتقال ویروس را به شما و پس از برگشت به خانه خطر انتقال به نزدیکانتان را افزایش می‌دهد.

اگر تصمیم دارید با هواپیما مسافرت کنید، به ایزوله کردن خودتان به مدت ۱۴ روز پس از سفر برای مصون نگهداشتن دیگران فکر کنید.

کد خبر 556277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha