نخستین دوره آنلاین نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان از آبان همزمان با هفته کتاب به همت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و انجمن صنفی ویراستاران برگزار می‌شود.

نخستین دوره ویرایش برای کودکان و نوجوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، فتح‌الله فروغی دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از برگزاری نخستین دوره آنلاین نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان خبر داد و گفت: این دوره‌ها در ۷۸ جلسه شامل ۱۵۶ ساعت پیش‌بینی شده است که از ۱۷ آبان ماه امسال روزهای زوج برگزار خواهند شد. مدت دوره ۲۰ هفته است و ۹ موضوع مختلف در ۹ دوره پیش‌بینی شده که موضوعات مختلف نشر کودک و نوجوان را در حوزه‌های مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان در برمی‌گیرد.

فروغی با اشاره به‌ضرورت برگزاری این دوره‌ها توضیح داد: برخی بر این باور هستند که نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان آسان‌تر از نگارش و ویرایش متون بزرگسال است درحالی که اینگونه نیست و استادان و فعالان این حوزه در این دوره‌ها بایدها و نبایدهای این حوزه را برای علاقه‌مندان بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارایه مباحثی درباره زبان گفتاری و ویژگی‌های آن نیز در این دوره‌ها بیان می‌شود، گفت: شاید کمتر کسی با چگونگی رعایت ویژگی‌های زبان گفتاری در متون کودک و نوجوان آشنایی داشته باشد و درباره تاثیر سیاست‌های کلان فرهنگی و آموزشی در متون کودک همچنین نقش ناشران در این پروسه بداند که تلاش داریم در دوره‌ها به این مباحث بپردازیم.

فروغی با اشاره به برخی از این دوره‌ها توضیح داد: اولین دوره زبان کودک و نوجوان است که شهین نعمت‌زاده در شش جلسه ارائه می‌شود، پس از آن دوره آشنایی با فلسفه و روان‌شناسی کودک و نوجوان را داریم که دکتر مهرنوش هدایتی تدریس آن را بر عهده خواهد داشت و پس از آن دوره آشنایی با انواع ناشران و متون کودک و نوجوان توسط علی کاشفی خوانساری و من ارائه می‌شود.

وی همچنین درباره دیگر دوره‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد: ویرایش استنادی و مرجع‌شناسی کتاب‌های کودک و نوجوان عنوان دوره دیگری است که مباحث آن توسط فهیمه شانه ارائه می‌شود و محمد گودرزی دهریزی و محسن هجری در دو دوره مجزا به مبحث آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان می‌پردازند.

فروغی درباره سه دوره دیگر نیز گفت: قرار است کیانوش غرب‌پور درباره کتاب‌آرایی کودک و نوجوان به طرح موضوع بپردازد، هومن عباسپور و شیوار حریری درباره ویرایش زبانی دوره‌ای داشته باشند و در پایان مهدی قنواتی و فهیمه شانه نیز کارگاه ویرایش برگزار کنند.

وی همچنین درباره مشارکت انجمن‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری این دوره‌ها توضیح داد: علاوه بر انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن صنفی ویراستاران، مرکز نشر دانشگاهی، انجمن زبان‌شناسی ایران، بوکتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران در برگزاری این دوره‌ها مشارکت دارند.

نخستین دوره از ۱۷ آبان ماه امسال و به صورت آنلاین (برخط) آغاز خواهد شد و به همه پذیرفته شدگان در آزمون همه دروس، گواهی‌نامه مشترک اعطا خواهد شد.

کد خبر 556206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha