نخستین دوره آنلاین نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان از آبان همزمان با هفته کتاب به همت انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان و انجمن صنفی ویراستاران برگزار می‌شود.

نخستین دوره ویرایش برای کودکان و نوجوان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، فتح‌الله فروغی دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از برگزاری نخستین دوره آنلاین نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان خبر داد و گفت: این دوره‌ها در ۷۸ جلسه شامل ۱۵۶ ساعت پیش‌بینی شده است که از ۱۷ آبان ماه امسال روزهای زوج برگزار خواهند شد. مدت دوره ۲۰ هفته است و ۹ موضوع مختلف در ۹ دوره پیش‌بینی شده که موضوعات مختلف نشر کودک و نوجوان را در حوزه‌های مرتبط با ادبیات کودک و نوجوان در برمی‌گیرد.

فروغی با اشاره به‌ضرورت برگزاری این دوره‌ها توضیح داد: برخی بر این باور هستند که نگارش و ویرایش متون کودک و نوجوان آسان‌تر از نگارش و ویرایش متون بزرگسال است درحالی که اینگونه نیست و استادان و فعالان این حوزه در این دوره‌ها بایدها و نبایدهای این حوزه را برای علاقه‌مندان بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه ارایه مباحثی درباره زبان گفتاری و ویژگی‌های آن نیز در این دوره‌ها بیان می‌شود، گفت: شاید کمتر کسی با چگونگی رعایت ویژگی‌های زبان گفتاری در متون کودک و نوجوان آشنایی داشته باشد و درباره تاثیر سیاست‌های کلان فرهنگی و آموزشی در متون کودک همچنین نقش ناشران در این پروسه بداند که تلاش داریم در دوره‌ها به این مباحث بپردازیم.

فروغی با اشاره به برخی از این دوره‌ها توضیح داد: اولین دوره زبان کودک و نوجوان است که شهین نعمت‌زاده در شش جلسه ارائه می‌شود، پس از آن دوره آشنایی با فلسفه و روان‌شناسی کودک و نوجوان را داریم که دکتر مهرنوش هدایتی تدریس آن را بر عهده خواهد داشت و پس از آن دوره آشنایی با انواع ناشران و متون کودک و نوجوان توسط علی کاشفی خوانساری و من ارائه می‌شود.

وی همچنین درباره دیگر دوره‌های پیش‌بینی شده عنوان کرد: ویرایش استنادی و مرجع‌شناسی کتاب‌های کودک و نوجوان عنوان دوره دیگری است که مباحث آن توسط فهیمه شانه ارائه می‌شود و محمد گودرزی دهریزی و محسن هجری در دو دوره مجزا به مبحث آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان می‌پردازند.

فروغی درباره سه دوره دیگر نیز گفت: قرار است کیانوش غرب‌پور درباره کتاب‌آرایی کودک و نوجوان به طرح موضوع بپردازد، هومن عباسپور و شیوار حریری درباره ویرایش زبانی دوره‌ای داشته باشند و در پایان مهدی قنواتی و فهیمه شانه نیز کارگاه ویرایش برگزار کنند.

وی همچنین درباره مشارکت انجمن‌ها و نهادهای مختلف در برگزاری این دوره‌ها توضیح داد: علاوه بر انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان، انجمن صنفی ویراستاران، مرکز نشر دانشگاهی، انجمن زبان‌شناسی ایران، بوکتاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران ایران در برگزاری این دوره‌ها مشارکت دارند.

نخستین دوره از ۱۷ آبان ماه امسال و به صورت آنلاین (برخط) آغاز خواهد شد و به همه پذیرفته شدگان در آزمون همه دروس، گواهی‌نامه مشترک اعطا خواهد شد.

کد خبر 556206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha