با آرام گرفتن پیکر استاد بی‌بدیل آواز ایران در کنار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی و جوار مقبره دیگر ادیبان پرآوازه زبان و ادبیات پارسی، مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان در خاک توس پایان یافت.

توس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این مراسم ساعت هشت صبح روز شنبه ۱۹ مهر با حضور اعضای خانواده مرحوم شجریان، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی از مدیران خراسان رضوی همچون مدیران‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، فرماندار شهرستان مشهد، شهردار مشهد، جمعی از اعضای شورای این شهر، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان استاد آواز ایران در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی آغاز شد.  

پیکر مرحوم شجریان پس از ورود به محوطه آرامگاه فردوسی به سوی محل دفن تشییع شد و با قرار گرفتن درون قبر، آداب ویژه تدفین ادا شد. پس از قرار گرفتن سنگ لحد بر محل دفن مرحوم شجریان، "همایون" فرزند هنرمند استاد فقید آواز ایران با چشمانی خیس از اشک فراق، مشغول خواندن ترانه مرغ سحر در سوگ پدر شد که صحنه‌ای عاطفی و تاثیرگذار را برای همه حاضران ایجاد کرد.

همچنین اوایل بامداد امروز متولیان برگزاری مراسم خاکسپاری مرحوم شجریان با چیدن منظم و بافاصله حدود پنج هزار صندلی در محوطه بیرونی آرامگاه فردوسی و جلوخان این مکان شرایط رفاهی لازم را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای رفاه حال جمعیت دوستدار استاد فقید آواز ایران که در محل این گردآمده بودند فراهم کردند.  

اعمال محدودیت خاص ترافیکی در منطقه توس از دیگر اقدامات به منظور تامین رفاه و راحتی عموم مردم بود. معاونت فنی، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد به این منظور محدودیتهایی را برای حرکت خودروها در میدان شاهنامه منتهی به آرامگاه فردوسی وضع نمود تا از شدت ترافیک و سنگینی آن در مسیرهای منتهی به آرامگاه فردوسی کاسته و کنترل شود. بر این اساس در مسیر بلوار شاهنامه از شاهنامه ۶۷ تا آرامگاه فردوسی از رفت و آمد هرگونه وسایل نقلیه جلوگیری شد. این محدودیت تا پایان مراسم خاکسپاری پیکر مرحوم شجریان ادامه یافت.  

با پایان یافتن مراسم امروز، از این پس همسایگی پیکر مرحوم محمدرضا شجریان با دیگر ادبای شهیر ایران‌زمین همچون شاعر معاصر و همشهری وی "مهدی اخوان‌ثالث و دیگر شعرا مانند "گلچین معانی، عماد خراسانی، ذبیح‌الله صاحبکار (سهی) و محمد قهرمان" و گل سرسبد همه آنها یعنی حکیم فرزانه توس ابوالقاسم فردوسی آغاز شد.  

این شعرا در مکانی به مساحت دو هزار متر مربع با نام "مقبره‌الشعرا" در مجموعه ۳۶۰ هکتاری شهر تاریخی توس که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده آرمیده‌اند. استاد فقید آواز ایران مرحوم محمدرضا شجریان که در گستره تمدنی ایران و کشورهای فارسی‌زبان همچون افغانستان و تاجیکستان و دیگر نقاط سکونت فارسی‌زبانان در سطح جهان چهره‌ای شناخته شده است به جمع خفتگان در خاک توس پیوست.

شهر باستانی توس که قدمتش به پیش از دوران اسلامی بازمی‌گردد در طول تاریخ محل زایش و پرورش افزون بر ۵۰۰ نام بزرگ ایران زمین همچون "فردوسی توسی، خواجه نصیرالدین توسی، شیخ توسی، خواجه نظام‌الملک توسی و امام محمد غزالی" است که شهرت و آوازه آنها جهانی و فراتر از مرزهای ایران است.

کد خبر 556133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha