فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان گفت: آتش‌سوزی‌های ۶ ماه نخست امسال در عرصه‌های جنگلی و مرتعی تحت مدیریت این اداره کل آسیبی به حیات وحش نرساند.

آتش سوزی در جنگل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حسن قاضی نژاد روز پنجشنبه (17 مهر) ابراز داشت: ۶ ماه نخست امسال ۱۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه های تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان رخ داد که با تلاش محیط بانان در زمان کوتاه آتش مهار شد و آسیبی به حیات وحش وارد نکرد. چهار مورد از آتش‌سوزی‌ها در محدوده جنگل ابر در شهرستان شاهرود، چهار مورد در منطقه حفاظت شده پرور در شهرستان مهدیشهر، یک مورد در شهرستان دامغان و یک مورد در شهرستان گرمسار رخ داد. 

قاضی‌نژاد بیان کرد: بارندگی خوب امسال تراکم گیاهان علفی، یک ساله و چندساله را در عرصه‌های تحت مدیریت محیط زیست استان به صورت چشمگیری افزایش داد و به همین میزان خطر آتش‌سوزی نیز دوچندان شد و آموزش همگانی در جلوگیری و مهار آتش‌سوزی نقشی مهم ایفا کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان خاطرنشان کرد: عامل بیش از ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در مناطق تحت پوشش حفاظت محیط زیست استان در نیمه نخست امسال  سهل‌انگاری و عامل انسانی بود و آگاه‌سازی و مشارکت مردمی لازمه حفظ محیط‌ زیست به عنوان میراثی گرانبها است.

وی تصریح کرد: ۱۱۶ محیط بان در ۱۹ پاسگاه استان وظیفه حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت حفاظت محیط زیست را بر عهده دارند که ۵۸ محیط بان در هر شیفت کاری در پست حاضر هستند. هر محیط‌بان هفت روز در محل خدمت در پاسگاه شیفت می‌دهد و بعد از هفت روز همکاران جابه‌جا می‌شوند.

قاضی‌نژاد ادامه داد: یگان حفاظت محیط ‌زیست استان سمنان با کمبود نیروی انسانی در شغل محیط‌بانی مواجه است و تقویت مشارکت مردمی کمک کننده است و ضرورت دارد رسانه بیش از پیش درباره اهمیت حفظ محیط‌ زیست در بین آحاد جامعه فرهنگ‌سازی کنند. محیط‌بانان استان سمنان ۶ ماه نخست امسال ۲۰۰ شکارچی غیرمجاز را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردند.

۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند. مناطق حفاظت‌شده استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیاز به حفاظت دارد.

کد خبر 555763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha