جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۰ به «لوئیز گلیک» (Louise Glück) ، شاعر زن آمریکایی به خاطر «صدای اشتباه‌نشدنی شاعرانه‌اش که با زیبایی بی‌پیرایه هستی فرد را می‌گستراند»، اهدا شد.

Gluck

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین گلیک شانزدهمین زنده برنده جایزه نوبل ادبیات و نخستین زن آمریکایی پس از تونی موریسون در ۱۹۹۳ است که برنده جایزه نوبل ادبیات می‌شود.

این نویسنده ۷۷ ساله که یکی از پیشگام‌ترین شاعران آمریکا است و قبلا برنده جایزه پولیتزر و جایزه ملی کتاب شده است، در آثارش به مضامینی مانند کودکی و زندگی خانوادگی‌ می‌پردازد و اغلب اسطورهای یونانی و رمی را بازنویسی می‌کند.

آندرس اولسون، رئیس کمیته جایزه نوبل گلیک را به خاطر صدای «صادقانه و آشتی‌ناپذیرش» که «پر از طنز و شوخ‌طبعی گزنده است»، ستود. او افزود ۱۲ مجموعه شعر کلیک از «وفادار و شب‌شیشه‌ای» تا «زنبق وحشی» با «تکاپویی برای وضوح نوشتن» مشخص می‌شوند.

گلوک که در خانواده‌ای با تبار یهودی مجار بزرگ شده بود، درباره درگیری‌اش با بی‌اشتهایی عصبی در دوران نوجوانی سخن گفته است و اینکه چگونه روان‌درمانی که برای این بیماری دریافت کرد بر سبک نوشتن واضح و روشنش تاثیر گذاشت.

به این ترتیب گلوک به معدود شاعران آمریکایی پیوست که جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده‌اند، جایزه‌ای که از هنگام نخستین اهدایش در سال ۱۹۰۱ بیشتر به رمان‌نویسان داده شده است.

گلوک که اغلب از جاروجنجال می‌گریزد، در پاسخ به خبرگزاری تی‌تی سوئد از خانه‌اش در کمبریج ماساچوست گفت تلفنش یک بند زنگ می‌زند و برایش مشکل بود که احساساتش درباره دریافت جایزه را بیان کند.

کد خبر 555683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha