امروزه پس از گذشت هشت ماه از شروع عالمگیری کرونا می‌دانیم که ظاهرا بسیاری موارد انتشار کروناویروس در جوامع به علت «رویدادهای ابرانتقالی» (superspreader events) رخ داده‌اند.

superspreader

به گزارش همشهری آنلاین، تازه‌ترین از این ابرانتقال‌ها انتشار کروناویروس در کاخ سفید و دچار شدن دونالد ترامپ، همسرش و شمار زیادی از دستیارانش به آن است که ظاهرا پس از یک گردهمایی برای معرفی نامزد قاضی دیوان عالی آمریکا رخ داده است.

  • ابرانتقال‌ها و ابرانتقال‌دهنده‌ها

ابرانتقال‌ها هنگامی رخ می‌دهند یک شخص واحد دچار عفونت شمار بزرگی از افراد دیگر را آلوده می‌کند یا یک گردهمایی با شمار بزرگی از موارد عفونت مربوط می‌شود.

قاعده‌ای درباره اینکه شمار موارد در خوشه عفونت باید در چه حدی باشد تا آن را رویداد ابرانتقالی نامید، وجود ندارد. اما معمولا این ابرانتقال درون یک خانوار رخ نمی‌دهند و معمولا به صورت خوشه‌های بزرگ موارد عفونت هستند که به علت گردهمایی‌ّ‌ها در رستوران‌ها، کافه، مکان‌های مذهبی و.. ایجاد شده‌اند.

دانشمندان در هنگ‌کنگ با بررسی داده‌های ردیابی تماس در طول سه‌ ماه تخمین زدند که ۱۹ درصد افراد دارای عفونت مسئول ۸۰ درصد انتشار عفونت‌های کروناویروس هستند.

افراد «ابرانتقال‌دهنده» یا «ابرناقل» هم افرادی هستند که یا در تماس با شمار زیادی از افراد هستند یا میزان بیشتری از ویروس را در محیط منتشر می‌کنند.

مشهورترین ابرانتقال‌دهند جهان «مری مالون» ملقب به «مری تیفوئیدی» بود که باعث انتقال تب تیفوئید یا حصبه به شمار زیادی از افراد در طول چند سال در اوائل دهه ۱۹۰۰ در لندن شد.

گرچه خطر انتقال حتی در محیط‌های مشابه تفاوت زیادی دارد، اما عواملی وجود دارند که احتمال ابرانتقال را بیشتر می‌کنند، از جمله تجمع افراد زیاد در محیط‌های دربسته بدون استفاده از وسائل محافظت شخصی مانند ماسک، مثلا یک رستوران شلوغ دربسته که افراد برای خوردن و آشامیدن مجبورند ماسک‌هایشان را بردارند یا تجمع افراد در یک محیط دربسته برای انجام کاری مانند آواز خواندن یا ورزش کردن که با تنفس شدید همراه است.

فرد ابرانتقال‌دهنده ممکن است بی‌علامت باشد و احساس بیماری نکند، اما گسترش عفونت در بدنش در حدی است که شمار زیادی ویروس را در محیط منتشر می‌کند و به دیگران انتقال می‌دهد.

  • عدد پایه تکثیر یا R0

همه‌گیرشناسان معیاری به نام R0 یا «عدد پایه تکثیر» را برای توصیف همه‌گیری‌ها به کار می‌برند که به معنای میانگین شمار افرادی است که یک فرد دچار عفونت آنها را آلوده می‌کند. این عدد برای کروناویروس بین ۲ تا ۶ (بر حسب بررسی‌های گوناگون) تخمین زده شده است، یعنی هر فرد دارای کروناویروس ممکن است به طور میانگین بین ۲ تا ۶ نفر را مبتلا کند.

اما پراکنش این عدد میانگین در کروناویروس بالا است، به عبارت دیگر رویدادهای ابرانتقالی باعث اغلب موارد انتشار ویروس می‌شوند و در شمار معدودی از افراد هر کدام ویروس را به ۸ تا ۱۰ نفر یا شمار بیشتری از افراد منتقل می‌کنند. در مقابل، اغلب افراد دچار عفونت ویروس را به فقط یک نفر منتقل می‌کنند یا اصلا آن را به کسی منتقل نمی‌کنند. در نهایت عدد میانگین ممکن است ۲ باشد.

البته این عدد بسته تراکم جمعیت در منطقه و رعایت قرنطینه بوسیله ساکنان ممکن است تفاوت کند.

  • برای جلوگیری از ابرانتقال چه باید کرد

دستورالعمل‌های فاصله‌گیری اجتماعی به کاهش رویدادهای ابرانتقالی کمک می‌کنند. با محدود کردن اندازه گردهمایی‌ها می‌توان جلوی این موارد را به کلی گرفت یا با اقدامات پیشگیری‌کننده مانند ماسک زدن و جمع شدن در جاهایی که تهویه خوبی دارند، خطر را کاهش داد.

کد خبر 555563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha