چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

با وجود اینکه توصیه‌های مسئولان همچنان پرهیز از سفر و حادتر نشدن وضعیت کرونا در پیک سوم آن است اما آمارها از سهل‌انگاری مردم و افزایش سفرها به شهرهای شمالی و برخی استان‌های دیگر حکایت دارد.

کرونا-سفر

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: کرونا در پایان این هفته و هفته آینده که مسئولان کشوری از آن به‌عنوان «تعطیلات تجمیعی» نام می‌برند، روزهای سخت‌تری برایمان رقم خواهد زد اگر عزم‌مان را برای سفر نرفتن جزم نکنیم. اما انگار قرار نیست خودمان نخستین کسی باشیم که به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای کنترل کرونا احترام می‌گذاریم.

آمارهای اعلام شده از سوی پلیس‌راه هم حاکی از افزایش سفرها در پایان مهر است. استان‌های شمالی و دیگر مناطق کشور ازجمله اصفهان، شیراز، آذربایجان شرقی و اردبیل همچنان با ورود گردشگران مواجه هستند و تعداد مسافران و پلاک‌های غیربومی مازندران، گیلان و گلستان به بیش از ۴میلیون نفر رسیده است.

از سوی دیگر آمار بستری و مرگ‌ومیر بیماران کرونایی غیربومی در مراکز درمانی استان‌های مختلف هم در حال افزایش و پروسه انتقال فوت‌شدگان به استان‌ها و شهرهای محل سکونت‌شان در وانفسای بحران کرونا به حوزه درمان و دیگر نهادهای مرتبط تحمیل شده است.

در این شرایط محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های کرونایی دوباره شروع شده و در تهران بیشتر از سایر نقاط کشور در حال اجراست، اما آنچه ضروری به‌نظر می‌رسد نگاه ویژه مسئولان به جاده‌های کشور به‌ویژه مسیرهای منتهی به شهرهای شمالی است تا کاهش سفرهای غیرضروری را رقم بزند. منطق حکم می‌کند حداقل در ۱۰روز آینده قوانین سختگیرانه‌تری برای کاهش این ترددها اعمال شود، زیرا با وجود تأکید ستاد ملی کرونا در اجتناب از سفرهای غیرضروری، مردم به این توصیه پایبند نیستند.

هرچند ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای برای اعمال محدودیت‌های جدید برای ۲تعطیلات پیش‌رو درنظر نگرفته اما مسئولان در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور تدابیر لازم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ورود گردشگران درنظر گرفته‌اند تا از آسیب جدی به سلامت مردم بومی جلوگیری کنند.

ممنوعیت ورود به ساحل

شهرستان نور مازندران که با کاهش چشمگیر مبتلایان در وضعیت زرد قرار گرفته است، این روزها منتظر مسافران نیست. علی شادمان، فرماندار این شهرستان با تأیید این مطلب به همشهری گفت: وضعیت زرد نباید موجب غفلت و نادیده گرفتن نکات بهداشتی باشد و مردم همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او تأکید کرد: سلام ما را به مردم محترم تهران و دیگر شهرهای کشور برسانید و اعلام کنید مازندران و شهرستان نور هنوز هم آماده حضور مسافر نیست. با نهایت احترامی که برای مسافران قائل هستیم، اما ‌ای‌کاش مجبور  نشویم از آنها بخواهیم شهر را ترک کنند.

فرماندار نور درباره مصوبه‌های ستاد کرونا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در تعطیلات پیش رو هم بیان کرد: تاکنون مصوبه‌ای صادر نشده و ممکن است هر لحظه ستاد کرونا محدودیت‌هایی درنظر بگیرد. بهترین قانون و مصوبه آن است که مردم خودشان سفر کردن را ممنوع کنند.

این مسئول بیشترین مسافران ورودی به نور را مردم تهران عنوان کرد و گفت: چه ضرورتی دارد که در این وقت سال این همه سفر به مازندران صورت بگیرد؟ ما برای پیشگیری از ازدحام جمعیت ساحل‌ نور به هیچ مسافری حق ورود به ساحل را نمی‌دهیم.

شادمان به جریمه سرنشینان بدون ماسک خودروهای بومی و غیربومی استان هم اشاره کرد و افزود:‌ مردم هنگام تردد در شهر باید ماسک داشته باشند در غیراین صورت جریمه خواهند شد. هر قدر بر اثر بی‌توجهی مردم شرایط کرونا سخت‌تر شود، محدودیت‌ها و جریمه‌های ما هم سخت‌تر خواهد شد.

علی فتح‌اللهی، فرماندار رشت هم از پر شدن تمام تخت‌های بیمارستانی این شهرستان خبر داد و گفت: بر این اساس هرگونه تجمع و ازدحام جمعیت ناشی از ورود گردشگران و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، می‌تواند وضعیت شهرستان رشت را دوباره بحرانی کند و از هموطنان می‌خواهیم که به شهرستان رشت سفر نکنند. فتح‌اللهی همچنین از مسدود شدن تمامی مسیرهای ورودی سواحل و تفرجگاه‌های شهرستان خبر داد.

آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم با اشاره به افزایش سفرها به شهرهای مختلف استان بیان کرد: مسافرت های مردم در ایام کرونا چالشی جدی برای کادر بهداشت و درمان گیلان به‌وجود آورده و توصیه می‌شود که مسافران از مسافرت چشم‌پوشی کنند. البته آن دسته از افرادی هم که اکنون در مسافرت به سر می برند، بهتر است در محل اسکان خود بمانند و از مهمانی رفتن و تردد در تفرجگاه‌ها خودداری کنند.

 افزایش سفر در پاییز

رئیس پلیس راه مازندران هم از افزایش سفرها به استان خبر داد و گفت: از اول پاییز با وجود اینکه انتظار می‌رفت تعداد سفرها به مناطق شمالی با کاهش همراه باشد، اما شاهد ورود تعداد زیادی پلاک‌های غیربومی به استان هستیم. در ۲هفته گذشته روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ترافیک سنگینی در ورودی شهرها داشتیم و بالعکس، جمعه و شنبه راه‌های خروجی استان با ترافیک مواجه بودند. سرهنگ علیرضا قدمی این شرایط را برخلاف تمام توصیه‌های بهداشتی و تأکید ستاد ملی کرونا برای پرهیز از سفر عنوان کرد و افزود: بسیاری از عزیزانی که شاهد ورودشان به استان هستیم، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و حتی از زدن ماسک هم اجتناب می‌کنند.

مشکلات بیماران غیربومی

در خراسان رضوی به‌ویژه مشهد هم در ۲تعطیلات پیش رو به‌دلیل ایام سوگواری اربعین و ۲۸صفر احتمال ورود مسافران پیش‌بینی می‌شود. محمدحسین بحرینی طوسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این‌باره عنوان کرد: نگرانی جدی خادمان سلامت مردم، شروع موج سوم کروناست که نسبت به ۲موج قبلی فاجعه‌بارتر خواهد بود. به همین دلیل از عزاداران و هیئت‌ها تقاضا داریم تا در این ایام در شهر خود به عزاداری پرداخته و به مشهد مشرف نشوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی هم به صدور ۲مصوبه ستاد ملی کرونا اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه‌ها ما هیچ پیاده‌روی همزمان با اربعین برگزار نخواهیم کرد و ورود زائرانی که هر سال پای پیاده از شهرهای مختلف به مشهد سفر می‌کردند، ممنوع است. همچنین برگزاری مراسم دهه آخر صفر هم براساس همان مصوبه قبلی و مشابه مراسم دهه اول محرم خواهد بود. حمیدرضا رحیمی ادامه داد: مهم‌ترین مشکلی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم، مرگ‌ومیر افراد مبتلا به کروناست که ساکن مشهد نیستند و در زمان سفر با شرایط حاد ابتلا مواجه و بستری می‌شوند، اما متأسفانه فوت می‌کنند. ما مشکلات زیادی برای انتقال آنها به شهرهای محل سکونت‌شان داریم. به‌عنوان مثال همین دیروز چند فوتی از استان‌های مازندران و کرمان داشتیم.

 افزایش محدودیت‌ها در استان‌ها

معاون مرکز مدیریت اطلاعات راه‌ها و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور هم بر بی‌توجهی مردم به کاهش سفرها تأکید کرد. مژگان جلیلیان گفت: در گزارش‌های روزانه بارها اعلام کردیم هرگاه مردم تعداد ترددهای بین‌ استانی و سفرهای خود را افزایش می‌دهند، به همان میزان شاهد بالاتر رفتن آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشور هستیم، اما گویا کسی گوش شنوا ندارد و مردم به محض اینکه تعطیلاتی را پیش‌روی خود می‌بینند برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند.

او افزود: با توجه به اینکه براساس اطلاعیه‌های صادر شده برنامه‌ای برای مراسم اربعین وجود ندارد و بسیاری از استان‌ها محدودیت‌های خود را افزایش داده‌اند، امیدواریم مردم سفرهای خود را از سر نگیرند تا بیش از این شاهد بدتر شدن وضعیت کشور از نظر شیوع این بیماری نباشیم.

کد خبر 555297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha