جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری امارات: شورای فدرال امارات FNC رای به ممنوعیت ذخیره کردن جنین منجمد در این کشور داد

به نوشته مطبوعات چاپ امارات رای شورای فدرال امارات پس از بحث و بررسی‌های فراوان میان اعضای این شورا صادر شد.

کمیته بهداشت، کار و امور اجتماعی امارات پیش از این توصیه کرده بودند که انجماد جنین که از راه‌های درمان ناباروری در زوج‌های نابارور است در امارات قانونی شود.

از سال 1995 تاکنون انجماد جنین در امارات انجام می‌شود و اکنون پزشکان نمی‌دانند با حدود 10 هزار جنین منجمد در این کشور چه کار کنند.

تصمیم شورا به دنبال فتوای برخی از مفتی‌های امارات صادر شد که ذخیره جنین را مخالف اصول اسلامی می‌دانستند. مهمترین دلیل مخالفان این روش امکان دست خوردن در جنین است.

موافقان این روش نیز معتقدند زنان از این طریق در معرض استرس و سختی سایر روش‌های درمان ناباروری قرار می‌گیرند.

کمیته ویژه FNC در مورد بررسی استفاده از روش درمان انجماد جنین پس از آنکه با مخالفت مفتی‌های امارات برای انجام آن روبرو شد، نظر مفتی‌های دیگر کشور‌های جهان را جویا شد.

مفتی‌های مصری استفاده از این روش را تحت شرایط خاصی تایید کردند ولی مفتی‌های عربستان آن را مردود دانستند.

انجماد جنین یکی از راه‌های مناسب درمان ناباروری است که به گفته متخصصان زنان را از درد و تبعات دیگر روش‌ها نجات می‌دهد. برای برخی از زنان نابارور از جمله زنان در سنین بالا این روش تنها راه درمان ناباروری است.

در مراکز درمان ناباروری معمولا تعداد زیادی جنین برای هر فرد تولید می‌شود که چند جنین به رحم منتقل و اضافه آن منجمد می‌شوند تا در سال‌های بعد برای خود فرد استفاده شود.

در عین حال این روش گران و پرهزینه‌ای است. تخمک‌های منجمد می‌توانند برای مدت 5 سال انجماد شوند .لقاح و نگهداری آنها 3000 درهم هزینه دارد و بارور کردن و تشکیل جنین نیز 40 هزار درهم هزینه خواهد داشت.

روش لقاح مصنوعی یا  IVF نیز روش پیچیده‌ای است که در آن تخمک و اسپرم در محیط خارج از رحم لقاح داده شده و در طول روش درمان به رحم منتقل می‌شوند.

نگرانی پزشکان و ابهام در وضعیت جنین‌های موجود

در حال حاضر پزشکان نگران حال بیماران خود هستند. اگر جنین زنانی که برای درمان مراجعه کرده‌اند دور انداخته شود آنها باید مراحل درمان را دوباره شروع کنند.

دکتر دیوید رابرتسون مدیر مرکز IVF در بیمارستان تاوان در این مورد می‌گوید: روش لقاح مصنوعی روشی پیچیده و مشکل است و با عمل‌های فراوانی همراه است و حتی می‌تواند برای سلامت زنان خطرساز باشد. برای زنان انجام دوباره این مراحل می‌تواند جان آنها را به خطر بیاندازد.

وی همچنین گفت: سئوال اساسی در حال حاضر این است که با جنین‌های تشکیل شده تاکنون چه باید کرد و آیا دور انداختن آنها اخلاقی است؟

دکتر سمیه صفوان پزشک زنان و متخصص بیماری‌های زنان در ابوظبی نیز این رای را ناامیدکننده دانست و افزود: این روش هم‌اکنون در سراسر جهان در آمریکا و اروپا استفاده می‌شود و تنها یک یا دو جنین استفاده شده و بقیه برای استفاده احتمالی در آینده منجمد می‌شود.

قرار دادن بیش از یک یا دو تخمک بارور سلامت زن را به خطر می‌اندازد ضمن اینکه خطر تولد سه قلو را نیز دارد.

این پزشک زنان نیز در مورد سرنوشت جنین‌هایی که تا کنون منجمد شده‌اند با تردید و ابهام روبرو است.

وی در عین حال گفت که فکر نمی‌کند این روش مخالف دین و شریعت باشد زیرا در سایر کشور‌های اسلامی نیز انجام می‌شود.

شورای فدرال امارات در جولای گذشته دستورالعمل و قوانین مربوط به مراکز درمان ناباروری در کشور را صادر کرد اما اظهارنظر در مورد روش انجماد جنین را به بررسی بیشتر و مشورت با مفتی‌های امارات موکول کرد.

مفتی‌های اداره امور اسلامی دبی با آن مخالفت کردند ولی برخی از مفتی‌های ابوظبی دلیلی برای مخالفت با آن پیدا نکردند.

دکتر احمد حداد یکی از مفتی‌های اداره امور اسلامی دبی در این خصوص گفت: یکی از دلایل عمده مخالفت با این روش عدم اطمینان در دست‌نخورده ماندن جنین است.

وی افزود: ما مخالف روش‌های درمان مصنوعی نیستیم اما چگونه می‌توان تضمین داد که که هزاران جنین که نگهداری می‌شوند با هم آمیخته نشده و یا مورد سوءاستفاده قرار نگیرند؟

این قانون از هم‌اکنون در مراکز درمان ناباروری امارات قابل اجرا است.

در حال حاضر 86 مرکز به دنبال کسب مجوز برای آغاز فعالیت خود هستند.

کد خبر 55528

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز