دماسنج‌های غیرتماسی مادون‌قرمز مدت‌ها است که در کودکان مورد استفاده بوده‌اند و اکنون در دوران شیوع کرونا برای غربالگری تب در مکان‌های عمومی استفاده می‌شوند.

thermometer

اما یک بررسی کوچک نشان می‌دهد که این دماسنج‌ها ممکن است دمای بدن بزرگسالان را به دقت اندازه‌گیری نکنند.

این دماسنج‌ها در فاصله نزدیکی از پیشانی نگه داشته می‌شوند تا دمای بدن را اندازه بگیرند. از آنجایی که این وسائل هیچگاه با پوست تماس داده نمی‌شوند، ممکن است به پیشگیری از انتقال میکروب‌ها کمک کنند و لازم نیست پس از هر بار استفاده استریل شوند.

پژوهشگران استرالیایی در بررسی ۲۶۵ بزرگسال در دو بیمارستان نتایج اندازه‌گیری دماسنج‌های مادون قرمز با اندازه‌گیری‌های دماسنج‌های «شریان گیجگاهی» که روی پیشانی قرار داده می‌شوند، مقایسه کردند.

هنگامی که درمای بدن زیر ۳۷.۵ درجه سلسیوس بود، این دو نوع دماسنج نتایج مشابهی به دست می‌دادند.

اما بر اساس گزارش این پژوهشگران که در در ژورنال کنترل عفونت آمریکا منتشر شده است، در دماهای بالاتر بدن، دماسنج‌های غیر تماسی «دقت چندانی نداشتند.»

البته این پژوهشگران می‌گویند با توجه به اینکه فقط ۳۷ نفر از شرکت‌کنندگان در این بررسی تب داشتند، لازم است بررسی‌های بزرگتری انجام شود تا این یافته‌ها ثابت شوند.

در عین حال آنها پیشنهاد می‌کنند اگر دماسنج مادون‌قرمز دمای بدن یک بزرگسالال را بالای ۳۷.۵ درجه نشان داد، اندازه‌گیری دمای بدن با دماسنج‌های با تماس مستقیم به بدن هم انجام شود.

کد خبر 555279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha