مدیر کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: سازندهای زمین‌شناسی غالب بشاگرد را سازندهای مارن میشان تشکیل داده و آب بیش از ۴۰ روستای بشاگرد از سازه آبخیزداری کاهکن تأمین می‌شود.

آبخیزداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، امید ذاکری گفت: ساخت سیل بند و سدهای خاکی در نقاط مختلف استان آن‌قدر برای مردم اهمیت دارد که با احداث آن‌ها و جمع شدن آب در پشت این سدهای کوچک کشاورزی و دامداری در مناطق روستایی شکل می‌گیرد و از مهاجرت بی‌رویه به شهرها جلوگیری می‌کند. هرچند آب پشت این سدهای کوچک کم بود ولی رونق کار و تلاش در پایین‌دست هر منطقه‌ای را شکل می‌دهد، به‌طوری‌که برخی از مناطق مانند بشاگرد از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری اقدام به کشت محصولاتی باارزش ازجمله سیر می‌کنند که به‌عنوان یک محصول در بازار عرضه و تقاضا جاافتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: با توجه به اینکه در استان هرمزگان ۸ هزار و ۶۵۱ سازه آبخیزداری به ظرفیت ۴۹۰ میلیون مترمکعب استحصال رواناب وجود دارد، این سدهای کوچک موجب تأمین آب شرب اهالی و حتی احشام که سال‌ها در رنج خشک‌سالی بوده‌اند شده است و دیگر کمتر شاهد مرگ‌ومیر و از بین رفتن نسل آن‌ها خواهیم بود. بخش عمده‌ای از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش بادی است و بسیاری از سکونت‌گاه‌ها، اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های کشور تحت تأثیر هجوم شن‌های روان قرار دارد که به معیشت و اقتصاد مردم لطمه وارد می‌کند. هرمزگان با دارا بودن ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی یکی از استان‌های حساس و در معرض شن‌های روانی است که مشکلات عدیده‌ای برای ساکنان شرق هرمزگان خصوصاً جاسک، سیریک ایجاد کرده است. اجرای فعالیت‌های آبخیزداری را برای جلوگیری از فرسایش خاک و تقویت سفره‌های زیرزمینی و احیای قنات‌ها اثربخش و کارساز است و ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تأثیر فرسایش آبی است و ۴۵۰ شهر و ۸ هزار و اندی آبادی در معرض سیل قرار دارند.

ذاکری بیان کرد: هر هکتار اقدامات آبخیزداری در عرصه می‌تواند ۵۳۰ مترمکعب آب را استحصال کند و ۱۰۰۰ مترمکعب آب را به سفره‌های زیرزمینی هدایت کند. آبخیزداری امید به زندگی در روستا را افزایش داده است تا جایی که بسیاری از روستاها که دچار مهاجرت منفی شده بودند و از سکنه فعال خالی بودند این روزها با احداث سازه‌های آبخیزداری و رونق آبی برای کشاورزی و دامداری و … شاهد مهاجرت معکوس روستاییان هستیم امری که موجب رضایت و خوشحالی آنان شده است. این روزها حتی در خشک‌ترین مناطق که در معرض سیلاب‌های فصلی و باران‌های شدید هستند با ساخت سازه‌های آبخوانداری و ذخیره اب در سفره‌های زیرزمینی شاهد سبز شدن زمین‌ها و پرآبی سازه‌ها حتی در گرمای ۵۰ درجه هرمزگان هستیم. در بسیاری از نقاط روستایی خصوصاً حاجی‌آباد و سیاهو شاهد پرورش ماهیان در حوضچه‌ها بوده و حتی ماهیان خاویاری هم به در شهرستان حاجی‌آباد پرورش داده می‌شود که موجب اشتغال‌زایی بسیاری از اهالی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از مساحت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، شش میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه‌های منابع طبیعی است که یک‌میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک‌میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

کد خبر 555150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هرمزگان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha