صادق زیباکلام گفت‌: تندروها اگر بتوانند مجوز حضور احمدی‌نژاد را از شورای نگهبان بگیرند، او به پاستور برمی‌گردد. در غیر این صورت از بین آقای زاکانی و آقای جلیلی با حداکثر ۳۰ درصد آرا یکی به عنوان رئیس‌جمهوری از طرف همان اقلیت انتخاب خواهد شد.

صادق زیباکلام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد آنلاین، صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی،‌ می‌گوید، برای مردم سوال پیش آمده که رفتن به پای صندوق و رأی دادن و انتخاب این دولت یا آن دولت، این رئیس‌جمهوری یا آن رئیس‌جمهوری،‌ این مجلس یا آن یکی چه تاثیری بر سیاست‌های کلان کشور می‌گذارد؟ آیا سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر کرده؟ چه تغییر مهمی یا حتی چه تغییر غیرمهمی رخ داده که ما بگوییم،‌ این تغییر در نتیجه شرکت مردم در انتخابات بود. بنابراین مردم می‌گویند، برای کدام فایده و حاصل برویم رأی بدهیم؟

بخش هایی از حرف های صادق زیباکلام را در ادامه بخوانید:

* مردم در انتخابات ۱۴۰۰ هم رأی نخواهند داد. البته مقصودم از «مردم» آن ۲۴ میلیون نفری هستند که به آقای روحانی رأی دادند و همچنین آن یک و نیم میلیونی که در هفتم اسفند ۹۴ در تهران به آقای محمدرضا عارف رأی دادند. مقصودم از مردم فقط این بخش از جامعه است. در واقع تنها کسانی که همچنان به پای صندوق رأی می‌روند، طرفداران اصولگرا و اگر دقیق‌تر بگوییم، طرفداران جریان های تندرو و قشرها و لایه‌های حاوی آن هستند که پای صندوق آرا خواهند رفت. مساله اما این است که بخش عمده‌ای از قشرها و لایه‌های اجتماعی، به خصوص تحصیل‌کرده‌ها،‌ شهرنشین‌ها و دانشجوها، دیگر پای صندوق رأی نخواهند رفت.

* فقط بخشی از مسئولیت بر گردن آقای روحانی است. اما بخش مهم‌تر بر عهده جریان‌های تندرو است. چون با رفتارهایشان عملاً به مردم این پیام را دادند که رأی دادن‌تان هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؛ یعنی گفتند، سیاست‌ها دست ماست، ما هم مصلحت می‌دانیم که این سیاست‌ها را اجرا کنیم و برای خواسته و نظر شما هم اهمیتی قایل نیستیم. مهم نیست‌ شما حدود ۸۰ درصد هستید ما ۲۰ درصد! مهم نیست وضعیت‌تان چطور است و چه مطالبه‌هایی دارید.

* بنابراین سال آینده هم حدود ۲۰ یا ۳۰ درصد که همچنان جریان‌های تندرو را باور دارند، به پای صندوق رأی می‌روند و رئیس‌جهوری هم یک شخصیت تندرو خواهد بود. اگر بتوانند مجوز حضور احمدی‌نژاد را از شورای نگهبان بگیرند، او به پاستور برمی‌گردد. در غیر این صورت از بین آقای زاکانی و آقای جلیلی با حداکثر ۳۰ درصد آرا یکی به عنوان رئیس‌جمهوری از طرف همان اقلیت انتخاب خواهد شد.

* در سال ۸۴، مساله فقط رأی ندادن نبود؛ در آن انتخابات بین خود اصلاح‌طلبان اختلاف افتاد و آنها با چهره‌هایی چون معین، کروبی و مرحوم آقای هاشمی وارد انتخابات شدند و در نتیجه رأی‌های اصلاح‌طلبی به سه سبد ریخته شد.

* جریان اصلاحات هیچ چاره‌ای ندارد جز اینکه تجدیدنظری صورت دهد و بگوید که اساسی‌ترین،‌ اصلی‌ترین و محوری‌ترین مساله امروز ایران توجه به چه المان‌هایی است. من نزدیک به یک سال و نیم است که می‌گویم، برخی از اصلاح‌طلبان آرام‌آرام  به این تشخیص رسیده‌اند که اصلی‌ترین مساله امروز ایران ضعف بنیان دموکراسی و آزادی است. همچنین باید گفت، فساد ناشی از غیاب دموکراسی در ایران است. علت رأی ندادن ۸۰ درصد مردم در انتخابات جز خلاء دموکراسی چیز دیگری نیست. جای خالی احزاب و تشکل‌های مستقل هم به همین بی‌توجهی به دموکراسی ربط پیدا می‌کند. همچنین در غیاب همین دموکراسی است که مطبوعات در حسرت آزادی به سر می‌برند. در واقع اکثر مشکلات و موانع در فقدان جامعه مدنی ریشه دارد. دقیقاً به همین دلیل،‌ اصلاح‌طلبان هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه انتخابات آزاد، رسانه‌های آزاد،‌ آزادی اندیشه، آزادی زندانیان سیاسی و... را سرلوحه آرمان‌هایشان قرار دهند. در واقع تنها راه پیش روی جریان اصلاحات، حالا چه کارگزارن سازندگی باشد چه گروه‌های دیگر اصلاح‌طلب، این است که آزادی‌خواهی را به طور جدی پیگیری کند. اگر اصلاح‌طلبان این کار را نکنند، که تا به حال هم نکرده‌اند، دچار ریزش بیشتری خواهند شد و همین ۲۰ درصد باقی‌مانده را هم از دست خواهند داد. در چنین شرایطی از جریان اصلاحات فقط یک «اسم» می‌ماند که یادآور دوران دهه ۷۰ خواهد بود.

کد خبر 555122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 1421
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی‌رضا IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    خیر آقای زیبا کلام. به مردم آدزس غلط ندهید. نیاز مردم معیشت روزانه هست. نه مردم‌سالاری و آزادی و اینجور چرت‌و پرتها. برای مردم هم فرقی‌نداره که شما باشید یا به اصطلاح اصول‌گراها. همه شما به فکر رفاه خودتون و خالی کردن جیب مردم هستید.
  • نبی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    اتفاقا اینبار مردم بخاطر اینکه اصلاح‌طلبان را به زیر بکشند از هربار بیشتر رای می‌دهند اینها تحلیلگرانشان هم مثل اقتصاددانانشان است که گفتند اگر به رئیسی رای دهید دلار می‌شود 5000 تومان حالا مردم در آرزوی دلار 5000 تومانی بسر می‌برند یا گلابی برجام شان
  • امیر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    ما تو چه فکری هستیم شما ها کجا سیر میکنید مردم بیچاره چکار کنند که بتوانند راحت زندگی کنند
  • حسین IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    این هنوز نظریه از خودش در میکنه.خخخخخخخخ
  • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    با سلام بنظرم یکی باید آقای زیبا کلام رو از خواب بیدار کنه. ظاهرا ایشون یادشون رفته تعداد افرادی که به آقای رئیسی رای دادن از 20 درصد بیشتر بودن. آقای رئیسی از سایر مسئولین عملکرد بسیار بهتری داشتند و اگر از کاندیدی حمایت کنن قطعا درصد شرکت کننده بیشتر خواهد بود.
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    ای دکتر آدرس غلط دادی مشکل اصلی اقتصاد و درآمد پایدارمردم و قدرت خریده ولی برای شما مشکل اصلی حضور در مدیریت کشور که بخاطرش حاضرید همه کار بکنید استفاده ابزاری از آزادی و...
  • مسعود IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    مگر اصلاح طلبان چه گلی بر سر ما زدند به غیر از دوره احمدی نژاد بقیه سالها مملکت دست اصلاح طلبان بوده.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    کسی نظر این آقا را نمی خواهد اصلاح طلب هم کاندید خودشو انتخاب می‌کنه ورای هم میده
  • ایرانی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    کاملا صحیح فرمودند واقعا در بد شرایطی ملت ایران گیر کردند هم از داخل مدیریت خوبی هست ، هم از بیرون تحت همه جور فشاریم خدا به داد این ملت برسه
  • ن NL ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    نه احمدی نژاد تایید صلاحیت میشود.ونه زاکانی و جلیلی رای خواهند آورد.مجموع رای زاکانی و جلیلی کمتر از ۵%میباشد.مطمئن باش
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    ظریف بیاید کار همه تمام است. به همین سادگی ؛ همین...
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    رای ما فقط دکتراحمدی نژاد اگر احمدی نژاد نیاید ما به پای صندوق رای نخواهیم رفت
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    اقای زیبا کلام فرار رو به جلو نفرمایید مملکت دست همفکران شما ورسانه ها هم در اختیار شماست حرفی نمانده که نزده باشید لطفا از کلمه ازادی ودموکراسی استفاده ابزاری نفرمایید شما باید پاسخ گو باشید وبه جای مردم برای انتخابات تصمیم نگیرید اقای طرف دار جامعه مدنی وازادی این حرف پیشگویانه شما دقیقا مصداق این است که برخلاف حرفتان در افکار وعمل تان هیچ ارزشی برای ازادی ودموکراسی قائل نیستید
  • زینب IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    از ۸۰ میلیون ادم تو ایران که ۵۰ میلیون میتونن رای بدن فقط۲۴ میلیون که اقا روحانی و ۱.۵ میلیون که به عارف رای دادن مردمن ؟ بقیه چی هستند جناب تحصیل کرده؟
  • علیرضا سلیمانی IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    اگربگذارندآقای احمدی نژادکاندیدشودبه احتمال زیادایشان رئیس جمهورآینده کشورخواهندبود.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    ممنون که هستی
  • DE ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    سلام بر احمدی نژاد من ۶۵ سالمه اجاره نشین هستم اگر مسکن مهر احمدی نژاد نبود الان در حلبی اباد هم جا گیرم نمی امد
  • بازنشسته FR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    اگر آقای احمدی نژاد بیاد رای بالایی میاره چون از جنس همین مردم است من که آرزو میکنم بیاد ورای بدم وضع خوب میشه
  • ایرانی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    هیچ فرقی نمیکنه کی بشه هیچ ،،،،،
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    در این کشور فقط نهادهای نظامی کار وماموریت خود را به خوبی انجام می دهند پس افراد زبده وموثر از این نهادها برای مسوولیت ها بهتر ومفیدتر هستند. افراد پیر سیاسی وزاویه دار با نظام جز ایجاد مشکل کاری انجام نمی دهند.
  • .... IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    هدف اصلی ما برای ریاست جمهوری آیت الله ریسی است ظریف هم باید در دولت جا داشته باشد
  • ن IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    فقط احمدی نژاد
  • وحید FI ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    جانم فقط فدای احمدی نژاد ، وگرنه رای هرگز
  • شهرام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    صحنه انتخابات به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست، ایشون هم نظر شخصی خودشون رو بیان میکنند.
  • تحلیلگر IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    50 درصد در انتخابات شرکت. می‌کنند مطمن باشید
  • علیر ضا خواجه قمی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    سلام فقط اگر احمدی نژاد بیاید رای دهندگان بیشتر میشود هر شخص دیگری باشد ارا بسیار ضعیف میباشد
  • محمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    کار به شخصیت وسیاست ایشون ندارم .اما به نظرم حرفهای ۸۰درصد حرفهاش درسته
  • احسان معتمدی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    از تحلیل های زیبا کلام اصلا خوشم نمی‌آید اما تحلیل های عباس عبدی واقعا زیبا و آرامش بخش و حاوی نکات بسیار عالی هست من از ایشان ممنونم که مودبانه مواظب همه چیز هست
  • ساتا IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    جلیلی یا زاکانی چه کسی هستند شیطنت های زیبا کلام فقط جنبه تبلیغاتی جهت حضور بیشتر مردم به پای صندوق آرا است
  • زهرا IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    ای آقاااااا یکی باشه ما رو نجات بده از این همه گرونی و فکر و خیال منِ ۲۰ ساله دیگه نای زندگی ندارم والله خسته شدیم " به دادمون برسید "
  • ایرج US ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    ایشان دقیقا" درست می گویند. واقعیت امروز ملت ما همین است.
  • بنده ی خدا JP ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    7 7
    سلام کامنت من درمورد منافقین چه مشکلی داشت که دوباره رفت تو سانسور یکی دوساعت قبل کامنت ارسال شد انتظار دارم حداقل درموردسازمان منافقین خلق صادق باشید وسانسور نکنید چون اون ها خون آشام ترین، تروریست ترین، پلید ترین، منحرف ترین وبسته ترین ایدئولوژی اواخر قرن بیستم واویل قرن 21 وحتی اکنون در کل جهان هستند!!! یا علی
  • ی بنده ی خدا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    15 13
    خدا کنه .اقای احمدی نژاد انتخاب بشن . فقط ایشون میتونن کشور را اداره کنن